vraagje over versnellingsbak T5

Gestart door StijnT5, 23-09-2005 10:11:08

Vorige topic - Volgende topic

StijnT5

Hallo,

zit er in een T5 bak buiten lagers en tandwielen misschien iets van een ketting in? Of zijn het lagers die ik een beetje hoor jagen? Bak doet het verder prima.

Weet iemand wat ik bedoel of herkent iedereen met een versnellingsbak dit geluid.

Misschien is het wel helemaal niet de bak... Ik weet het nog niet, heb 'm pas sinds gisteren en dat geluid viel me op.

StijnT5

Ik denk dat het het gieren/jagen van de lagers is. Maar volgens mij is het niks ernstigs. Ik heb wel Land Rover versnellingsbakken gehad die meer herrie + bijgeluiden maakten.

Wat me meer opvalt, is dat een paar kleppen een beetje tikki-ti-tak doen... Dan weer niet, dan weer wel. Maar ja, ook dat is iets waar je je aan kan ergeren of niet, eerst maar eens wat gaan rijden met nieuwe olie enzo. Ik hoop dat de hydraulische stoters dan wat schoon spoelen van binnen.

elianmars

Citaat van: Ludo op 24-09-2005 18:15:28
is het geluid niet van de turbo afkomstig?.

Dat is ook het eerste wat ik dacht. Komt nog wel eens voor bij een T-5, zo'n gierend geluid.

StijnT5

OK dan, hartelijk dank voor jullie info. Wat mij betreft kunnen we het hierbij laten.

O ja, ik ben nu elke dag 90km aan het rijden en het tikken van de stoters wordt steeds minder. Het is nu al de 3de keer dat na 45 snelweg kilometers de kleppen niet meer tikken bij aankomst en stationair draaien. Gaat volgens mij de goede kant op!

Groeten, Stijn

Johann

Citaat van: StijnT5 op 28-09-2005 08:29:14
OK dan, hartelijk dank voor jullie info. Wat mij betreft kunnen we het hierbij laten.

O ja, ik ben nu elke dag 90km aan het rijden en het tikken van de stoters wordt steeds minder. Het is nu al de 3de keer dat na 45 snelweg kilometers de kleppen niet meer tikken bij aankomst en stationair draaien. Gaat volgens mij de goede kant op!

Groeten, Stijn

Doe nieuwe olie op de bak en een extra olie/filter wissel op de motor.
Ben je een rustige rijder ga dan voor de nieuwe Castrol olie en laat na 3-5000 km nog een keer olie wisselen. Ik heb nu een paar motoren open gezien die met deze olie gereden hebben en ik moet zeggen dat ze er erg schoon uit zien van binnen. Misschien komen de klepstoters dan ook wel weer een beetje op orde.

StijnT5

Ha Johann,

Wat voor olie moet er in de bak, buiten de voorgeschreven volvo olie?

Emiel

Ik heb een paar weken geleden de bakolie vervangen, en gevuld met de olie de Volvo voorschrijft, dat is een speciale olie. Gewone versnellingsbakolie kan ook, maar de speciale olie is een stuk dunner en bij mij is het ratelende geluid wel wat afgenomen :D. De olie is niet goedkoop.....iets van 15 euro de liter. Er gaat -dacht ik- 1.8 liter in.

Emiel.... ;D

Johann

Citaat van: StijnT5 op 28-09-2005 11:19:26
Ha Johann,

Wat voor olie moet er in de bak, buiten de voorgeschreven volvo olie?

Ik heb er Volvo olie in gedaan. Denk echter dat ik TZT iets van Redline ga proberen omdat mijn bak nogal herrie maakt bij stationair..

Bak gaat trouwens 2.1 liter in.