stoelverwarming defect?

Gestart door onnaj, 17-10-2005 10:10:54

Vorige topic - Volgende topic

mimibiti

Hoi 850 R's.
Stoelverwarming van M'n R 1996 is aan de bestuurders kant stuk. Dealer heeft geconstateerd dat er tot de thermostaat stroom is. Dus het is of een matje of de thermostaat. Maarrrrrrr, als de thermostaat niet stuk is, doet dan het zit gedeelte EN het rug deel het niet?
Ik bedoel dus, als het matje van het zitvlak stuk doet dan het rug deel het ook niet, of viceversa?
Kan ik als test de thermostaat er uit pielen en de draadjes tegen elkaar doen om te voelen of de Grill het doet?
Ik hoor graag van jullie.
Michiel

KIM

Precies; de matjes staan in serie, dus bij defect van de ene werktr de andere ook niet.
De draden aan de thermostaat kun je wel doorverbinden; je hebt dan alleen de temperatuurregeling niet en het wordt vanzelf bloedheet onder je kont.
Anders is toch echt je mateje doorgebrand...

runner2502

Allerlei draadjes gevolgd mbt de stoelverwarming. Je raadt het al. Het zaakje is kapot, en de boosdoener is gevonden. In zowel de bestuurdersstoel als ook de bijrijdersstoel is het draadje in het verwarmingsmatje gebroken.
Dus de bekleding netjes losgehaald. maar ..... waar haal ik nu een verwarmingsmatje vandaan. Bij de dealer trekken ze je waarschijnlijk meer dan een poot tegelijk uit. Of niet ??? heeft iemand ervaring ?? Want als ik de posts zie, zijn er veel stoelverwarming kapot, maar blijkt het maar zelden de mat zelf te zijn.
Voor alle suggesties ben ik dankbaar. Ps ik ben niet van plan om er een cv in te zetten.

Gr. Achim
Drive Volvo ! the best way to spend your money on fuel!!

MrCain

De matjes zijn vrij duur :

Matje zitting is €71,40
Matje leuning is €55,81
Thermostaat is €29,03

Bij Conrad hebben ze een universeel alternatief : http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_area&p_load_area=0330005&p_selected_area=0330005&zhmmh_area_kz=8B&navi=mitte

Sorry voor de wat lange link => weet deze niet kleiner te maken.... ???
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

pwassink

Citaat van: MrCain op 07-03-2012 20:51:56
De matjes zijn vrij duur :

Matje zitting is €71,40
Matje leuning is €55,81
Thermostaat is €29,03

Bij Conrad hebben ze een universeel alternatief : http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_area&p_load_area=0330005&p_selected_area=0330005&zhmmh_area_kz=8B&navi=mitte

Sorry voor de wat lange link => weet deze niet kleiner te maken.... ???

Matjes zijn nieuw aan de prijs das waar .

Je kan ook een tweedehands matje proberen te vinden, of een flink versleten stoel kopen en die slachten.

Ik heb dat vrij recent ook gedaan, via t forum aan een vervangend matje gekomen voor een nette prijs, echter
je koopt een matje wat ook al een flink aantal uren aangeweest is en waarop menigeen al uren zat.
Thermisch weerstandsdraad veroudert op den duur en breekt dus gegarandeerd ook een keer.
Als je in acht neemt hoeveel tijd het je kost om een stoel uit te bouwen, de bekleding te strippen, t matje te vervangen,
vast te plakken en de hele handel weer netjes en vooral strak & vouwloos terug te monteren
dan weet ik niet of ik de volgende maal dat deze sneuvelt wederom een gebruikte ga plaatsen..

T is nl best een hoop prutswerk  :eusa_think:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

runner2502

ik was idd ook al aan het kijken voor een andere stoel. Maar 't is wat je schrijft die hebben ook al de nodige tijd gehad. Anders smijt ik er wat soldeer over en "schroei "de boel weer aan elkaar. Is dat niet iets dat Estate services verkoopt ??
Drive Volvo ! the best way to spend your money on fuel!!

pwassink

Citaat van: runner2502 op 07-03-2012 21:04:02
ik was idd ook al aan het kijken voor een andere stoel. Maar 't is wat je schrijft die hebben ook al de nodige tijd gehad. Anders smijt ik er wat soldeer over en "schroei "de boel weer aan elkaar. Is dat niet iets dat Estate services verkoopt ??

Solderen van zo'n matje wordt niks, breekt direct weer en ben je weer een poos bezig ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

mimibiti

Iemand ervaring met deze klus en bereid het voor me te doen?
Ik betaal er natuurlijk voor. Misschien een collectief?
Michiel

marcoz84

Citaat van: mimibiti op 08-03-2012 07:22:59
Iemand ervaring met deze klus en bereid het voor me te doen?
Ik betaal er natuurlijk voor. Misschien een collectief?
Michiel

Misschien een keer een meeting organiseren en er een knutseldag van maken!?

Glitz

Mijn stekkertje naar de thermostaat is afgebroken. Nu heb ik het stekkertje wetten te maken maar ik krijg hem niet goed in de stekker van de thermostaat geprikt. Zit de thermostaat aan een lang draadje vast in de stoel? ik wil deze er wel uitwurmen maar vraag me af of ik dan niet het probleem groter maak.

maruska

naar je thermostaat lopen 2 draden, elk met een kabelschoen eraan. er zit aan de thermostaat fysiek dus geen draad vast (van zichzelf). Uitwurmen moet niet al te moeilijk zijn, hij zit een beetje geklemd in het foam van je zitting.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Glitz

Mijn achterste heeft het weer lekker warrrrrmmm bedankt voor de tip!

oli4

vandaag een matje besteld voor mijn zitvlak ;D
bij het meten nauwelijks weerstand op het rugdeel....maar het zitvlak oneindig veel weerstand (net als bij mijn vrouw eigelijk toen ik vertelde dat ik weer onderdelen besteld had voor mijn roffel)
Het slachten van de stoel zie ik wel wat tegenop....mja kerst vakantie in aantocht...knutselen maar :eusa_dance:
850 estate luxeryline 96 2.5i

dehaaz

Wat fijn als het ook wel eens makkelijk kan!  Draadjes waren los. Even verlengen en aansluiten. Vanochtend -2 maar heerlijke warme billen!!!

devonius

Is er 1 zekering voor alle stoelen?
Ik heb namelijk een achterbank en passagiersstoel die wel warm worden maar de belangrijkste stoel dus niet, helaas.
Daar brand het oranje lampje bij inschakelen dan ook niet.
Ga uiteraard hetgeen ik hier gelezen heb even checken, maar dacht als iemand het van de zekering weet kan ik dat alvast uitsluiten. Scheelt weer wat werk (het minste werk haha)..