Doffe Achterlichten?

Gestart door mehn, 22-10-2005 19:10:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehn

Ik rijd 850 Estate, dus ik heb hetzelfde probleem als alle andere Estate rijders: Doffe Achterlichten  :(

Nu heb ik een tijdje geleden in het programma "Weeler Dealers" op Discovery Channel de ultieme tip gehoord voor dit probleem. Tijdens een opknapbeurt van een MGB werd verteld dat je de achterlichten in de "dishwasher" moest doen om ze weer mooi te krijgen.

Nu ben ik wel in voor een experiment, maar het risico dat het mis gaat bestond nathuurlijk  ;D
En om nou zonder achterlichten te rijden...

Hulp kwam al snel in de vorm van thuur, die dit probleem ook heeft en voor zijn verjaardag V70 Classic achterlichten had gekregen. Hij stelde zijn 850 verlichting bechikbaar voor de wetenschap.
Aldus geschiedde (klik voor vergroting):



Het resultaat viel echter tegen, ik had gehoopt dat er toch íets van waar zou zijn. Na 3 wasbeurten zat de witte waas er echter nog gewoon op. De lampen waren overigens wel mooi schoon  ;D
Ik was een beetje teleurgesteld, ik ben er zelfs vergeten foto's van te maken  ::)

Tsja, wat nu...toch maar schuren dan.
Ik heb waterproof schuurpapier gehaald (korrel 1000) en heb een paar uur staan schuren.
De bedoeling was dat ik de lampen van thuur in mijn auto zou zetten en dan aan die van mij zelf beginnen. Mede vanwege het slechte weer heb ik dat niet gedaan en ben ik aan die van thuur begonnen.
Ik heb er flink wat vanaf geschuurd (logo's zijn nu verdwenen  ;)) maar de waas ging er niet echt vanaf. Het kunststof werd wel fantastisch glad, maar mede door het schuren nathuurlijk bleef er een witte waas.

Een spuitbus blanke lak had ik nog staan, dus spuiten maar.
Hieronder op de foto is 1 lamp alleen geschuurd en de ander heeft inmiddels twee lagen blanke lak:

Zonder flits:



Met flits:


Het resultaat op het gespoten achterlicht was nog niet optimaal, dus heb ik de rest van de spuitbus blanke lak ook nog maar geofferd  ;)

Het eindresultaat:


Ik moet zeggen ik ben er tevreden mee (ik hoop thuur ook  :P)
Maandag een nieuwe bus lak scoren en dan de mijne ook maar eens doen  :D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rayman

Mooi topic Mehn, mooi dat je deze kennis met ons deelt.
Ikzelf zit ook met dit fenomeen; maar ik interesseer me ook in de oorzaak.
Waardoor komen deze units zo dof; UV-licht? Opwaaiend zand dat langs de units schuurt? Ik weet t niet.

Dark Side of the Force is German

mehn

Citaat van: Rayman op 22-10-2005 19:26:21
Waardoor komen deze units zo dof; UV-licht? Opwaaiend zand dat langs de units schuurt? Ik weet t niet.

Ja, eigenlijk heb ik ook geen idee, maar aangezien het alleen aan de achterkant van de units is en (bijna) niet aan de zijkanten, denk ik dat het met erosie te maken heeft.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

denjo

#3
Ik heb er zelf  nieuwe V70 lichten in gejengeld ;D

Dit kunstof heeft  geloof ik een andere samenstelling waardoor ze niet meer mat zouden moeten worden ???

Maarrrrr, deze manier al iemand geprobeerd.
Toch iets anders dan MEHN heeft gedaan en het resultaat :o

http://www.volvo-480-europe.org/cardata/faq/faq_bm_mattrearlight.php
V70 T  +  480 Collection + VW Type 3 Notchback '68

thuur

Wauw :o :o  Very very nice 8) Complimenten!!


Da's goed gelukt zeg! Had ik je nu maar mijn spuitbus met blanke lak meegegeven :-[


De samenstelling van het plastic is veranderd zo rond '96 (als ik me niet vergis). Dit nieuwe type heeft geen last van het wisse-waas-syndroom.

Volgens mij is het een combinatie van erosie en UV licht. Ook al blijven de zijkanten meestal gaaf, is het wel altijd de bovenkant wat het eerste wit uitslaat.

En Mehn, wanneer krijgen we een foto te zien van het eindresultaat (dus met je Aubergine aan de lampen geplakt?) ;)


Gr 8)

mehn

Mwoa, ik ben nog niet helemaal tevreden...
Het lijkt er weer (een beetje) in te trekken. Morgen nog maar eens goed naar kijken en nog een paar lagen lak geven  :)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

En oh ja, de onderste lampen zullen nu ook wel een opknapbeurt nodig hebben ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Zippo

Nu een triest mededeling.........
Misschien niet voor de Belgen, maar wel voor de Nederlanders v.w.b. de APK.

Artikel 2.10.12

Niet toegestane beschadigingen/bewerkingen

Regeling Permanente Eisen, Permanente eisen keuringsplichtige voertuigen, Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, Beschadigingen en bewerkingen van de glazen van verlichtingsarmaturen

1.   De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.
2.   De glazen van de verlichtingsarmaturen aan de achterzijde van het voertuig, met uitzondering van de achteruitrijlichten, mogen geen barsten of gaten vertonen waardoor wit licht naar achteren kan worden gestraald.

Als je geluk hebt kan de APK-keurmeester geen verschillen zien.... ::)

Zippo


mehn

#8
Citaat van: Zippo op 23-10-2005 10:15:45
Nu een triest mededeling.........
Misschien niet voor de Belgen, maar wel voor de Nederlanders v.w.b. de APK.
Artikel 2.10.12
Niet toegestane beschadigingen/bewerkingen
Regeling Permanente Eisen, Permanente eisen keuringsplichtige voertuigen, Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, Beschadigingen en bewerkingen van de glazen van verlichtingsarmaturen
1.   De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.
2.   De glazen van de verlichtingsarmaturen aan de achterzijde van het voertuig, met uitzondering van de achteruitrijlichten, mogen geen barsten of gaten vertonen waardoor wit licht naar achteren kan worden gestraald.
Als je geluk hebt kan de APK-keurmeester geen verschillen zien.... ::)
Zippo

Hij is vorige week gekeurd met geheel goedgekeurd witte achterlichten, dus dat zal wel meevallen  ::)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Blanke lak heeft geen kleur, knappe keurmeester die dat gaat zien ::)

Groet,
thuur, die de afgelopen keer met een kapotte homokineet, een veel te hoog afgestelde koplamp, met maar 2 van de 5 ruitewissers werkend, kapot uitlaatspruitstuk, weigerende handrem en een gescheurd achterlicht door de keuring kwam :-X

RRRRR_Ramon

@Mehn:

Het resultaat ziet er echt schitterend uit !!  ;D

Ik wacht nog even je bevindingen af met "het intrekken van de lak" en hoe het zich na verloop van tijd houdt in de buitenlucht, blootgesteld aan UV en andere weersinvloeden. Ik hoop het een keer in real te kunnen zien om er een goed oordeel over te kunnen geven.

Zelf heb ik redelijke resultaten geboekt met een beetje Polytrol door het goed te verdelen en flink uit te poetsen met een zachte doek.

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Edwin

#11
Citaat van: mehn op 22-10-2005 19:10:44
Ik heb er flink wat vanaf geschuurd (logo's zijn nu verdwenen  ;))

Rijdt je dan nu niet met illegale lampen rond, want ook het E-keurmerk is verdwenen.. :P  ;)

Ziet er strak uit, bij mij zijn juist de onderlichten dof aan het worden.... kweet nog niet wat ik ga doen of doe-het-zelven of sloop V-70 lampen of een kennis met V70 die hem gaat inruilen lief aankijken...
Nieuw bij de st(d)ealer zal het wel weer de hoofdprijs zijn  :-[

gr. Edwin.  8)

mehn

Citaat van: Edwin op 23-10-2005 14:58:28
Rijdt je dan nu niet met illegale lampen rond, want ook het E-keurmerk is verdwenen.. :P  ;)

De teksten zijn nog wel zichtbaar, alleen niet meer voelbaar  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Zippo

Citaat van: thuur op 23-10-2005 11:36:04
Blanke lak heeft geen kleur, knappe keurmeester die dat gaat zien ::)

Groet,
thuur, die de afgelopen keer met een kapotte homokineet, een veel te hoog afgestelde koplamp, met maar 2 van de 5 ruitewissers werkend, kapot uitlaatspruitstuk, weigerende handrem en een gescheurd achterlicht door de keuring kwam :-X

Homokneet, geen eis.
Gescheur achterlicht, geen eis (mits het reflector niet is beschadigd en er geen wit licht naar achter schijnt.
Uitlaatspruitstuk moet zichtbare lekkage hebben anders kan deze ook niet worden afgekeurd.
Weigerende handrem... weet niet wat je daarmee bedoeld.
2 vd 5 ruitenwissers werkend... weet ook hier niet wat je bedoeld.

Koplamp te hoog, wel een afkeurpunt v.w.b. dimlicht hoogte.

Blanke lak heeft geen kleur... hier heb je gelijk in, ik geef alleen aan dat de kans bestaat alszijnde afkeur. ;)

Zippo

elianmars

#14
Is dit wel transparante lak geweest die geschikt is voor kunststof? Anders moet je er eerst een laagje kunststofprimer op spuiten (is ook kleurloos)  ;)

Het resultaat is wel heel mooi geworden, hoor!