uitlaatgas-emissie controle lampje aan na montage DP

Gestart door jeroenh, 12-08-2005 21:43:46

Vorige topic - Volgende topic

jeroenh

Hallo,

Mijn eerste vraag op dit forum, mbt een Ferrita downpipe, zojuist gemonteerd op mijn C70cab. t5.
Heb overdag na montage een km of 25 gereden, alles ok, mooi geluidje, nog meer power  ;D.
Vanavond nog een ritje gemaakt, zag ik dat het oranje motormanagement-uitlaatgassen lampje bleef branden op mijn dashboard.

Vraag: Gaat dit vanzelf weer uit? Of moet ik iets laten resetten?
Lambda sondes zijn opnieuw gemonteerd (achterste verlengd), op de juiste plaatsen (voor zover ik kan bepalen).

Auto is Rica-gechipt, uitlaat is verder origineel Volvo.

Groeten, Jeroen

(JA, zal me binnenkort eens voorstellen op het forum)

Alvast bedankt :)  

C70 cabrio T5   
P1800S   
Amazone 120- B18

mathh

Kan zijn dat het na verloop van tijd vanzelf uitgaat. Toch voor de zekerheid de foutkodes even laten uitlezen. Misschien is het wel iets anders.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

jeroenh

Nog even een follow-up:

Kreeg uiteindelijk van Roel  sr. bij Rica het advies om de LMM te vervangen.
Was wel een geklooi om de hard plastic-manchet los te krijgen die richting de inlaat loopt, hoorde later dat ze bij Rica vaak alleen de LMM sensor vervangen- 2 speciale torx schroeven, dan kan je het huis laten zitten.
Daarna een reset laten doen.
Rij alweer enige tijd zonder dat het lambda lampje weer aangaat.
Was waarschijnlijk de oorzaak van die storing, ook al merk ik geen verschil tijdens het rijden.  
(auto gaat nog steeds als een raket  :))

C70 cabrio T5   
P1800S   
Amazone 120- B18

M a r c

Na montage van een 3" downpipe gaat bij de wagens met ME7 heel vaak dat bewuste lampje aan. Door de verminderde tegendruk spoelt de turbo sneller op en zijn de A/F waardes in het begin nét even anders waardoor de ecu een foutcode registreert en het oranje lambda-lampje oplicht. Even laten resetten en dan moet ie daarna uitblijven. Alleen als ie ook beroerd zou blijven lopen is de LMM wellicht kapot.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

jeroenh

De foutmelding kwam een tweede keer terug, en (voorzover ik het goed heb begrepen) klopte de waardes van de 2e lambda sonde niet, bij meting aan het Volvo diagnose systeem (hoe heet dat, ook Vadis?).
Waarde moest rond de 1 volt liggen, was steeds rond 0,7 volt.
Daarna die LMM vervangen.

Het lampje ging beide keren aan vlak na het starten van de wagen.
Heeft die fout dan nog iets te maken met de temperatuur van de uitlaatgassen i.c.m. een racekat? (t.o. de waardes van een standaard volvo-katalisator).
Of gaat de foutmelding pas aan als er meerdere keren achter elkaar dezelfde storing in het motormanagement is waargenomen?

Misschien had ik die nieuwe LMM niet hoeven kopen, in ieder geval is het lampje niet opnieuw aangegaan.

C70 cabrio T5   
P1800S   
Amazone 120- B18

Zippo

Bij mij brand ie al 2 jaar! ;D
2 maand geleden ging deze spontaan uit ???
Nee, het lampje is niet kapot. ;)

Als ik de orginele dp monteer voor de APK gaat het lampje ook uit.
Voor mij heeft geen nadelige gevolgen gehad........

Zippo

M a r c

Citaat van: Zippo op 15-11-2005 09:14:21
Bij mij brand ie al 2 jaar! ;D
2 maand geleden ging deze spontaan uit ???
Nee, het lampje is niet kapot. ;)

Als ik de orginele dp monteer voor de APK gaat het lampje ook uit.
Voor mij heeft geen nadelige gevolgen gehad........

Zippo

Is toch vreemd. Lampje hoort gewoon uit te zijn, ook met een 3" DP, mét of zonder racekat. moet niks uitmaken.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

RonnieDuck

Toen ik voor het eerst mijn 3 inch DP (zonder kathalysator) monteerde brandde ook mijn lambda sonde lampje. Na een paar keer starten en een dag later is deze nooit meer aangegaan, behalve die keren dat het moet.
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid