Ben ik nu gek?

Gestart door Johann, 23-11-2005 16:29:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BenC70ES

Trouwens net even in mijn handleiding gekeken:

C70 met 18"  225/40/18 snelheden van 160km/u - ...  :

Vooraan: 3.3 bar! achteraan 2.7 bar

Met volle belading is dit 3.3 vooraan en achteraan 2.9 bar.

Van 0-160km/u liggen de waarden een stuk lager en ook nog iets lager voor de kleinere bandenmaten.

Opgelet: de 18" velgen van de C70 mogen niet op ander Volvo-modellen worden gebruikt  :P  ;D

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Johann

Kreeg nog een link..

Stond het volgende,

WINTRAC XTREME   215/45 R 17 91 V XL *    340 kPa   330 kPa

Das toch wel veel druk hoor.. :o

Emiel

Vind het wel erg veel, zou zelf niet verder dan 3,0 willen gaan....

fearless

Citaat van: Turbobiker op 23-11-2005 20:52:47
Alles tussen de 40 en 46 toch ???

Dacht al dat dat het was. Thnx.


Ik rij trouwens op mijn 17" wielen met een spanning van 2,4 voor en achter. en nu met de 16" 2,3 voor en achter. Maar die mogen van mij nog wel iets harder.  :)
Maar is dan ook maar een simpel 2,5je

Johann

#19
Citaat van: The Saint op 23-11-2005 19:17:58Wat zijn/doen spacers, wat is ET waarde en wat is een 8J velg? (Bij zin 2 ben je me dus al kwijt...  :-[)

Ik zou het nog een x dubbelchecken bij Vredestein. Als je dan hetzelfde hoort zou het toch moeten kunnen?

The Saint, die graag wat wil leren (de theorie dan iig)



Een spacer is zoals al aangeven een afstandsring welke in het plaatje in het gebied komt van het rode streepje waar ET bij staat.
In wezen ga je dan de ET waarde van de velg veranderen.

De velg is ET 40(40 mm tot hartlijn velg), spacer 10 mm dus eigenlijk ET 30.
Ik heb er langere wielbouten bij om de extra lengte te kunnen overbruggen.

De spacer,



(Welke uit de doos dus niet past op een S70 achteras...)

The Saint

Top, thanx Johann!
No shirt no shoes, no pinball

M a r c

Citaat van: Turbobiker op 23-11-2005 20:52:47
Alles tussen de 40 en 46 toch ???

Is ook afhankelijk van de J-waarde.....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Edwin

Citaat van: Johann op 23-11-2005 21:09:51
Citaat van: Edwin op 23-11-2005 21:01:48
3,0 of 3,2 teveel?? Ik weet niet hoor, kijk maar eens in je tankdopklepje bij de bandespanningen. Voor een simpel 205 bandje geven ze voor een 855 met volle belading ook al iets van 2,9 op ofzo (heb niet gekeken maar meen me zo'n getal te herinneren).
Hoe hoog is de spanning in Formule 1 banden dan, want daar kun je jou banden (en auto) zo onderhand wel mee vergelijken...  ;D

gr. Edwin.  8)

ps. beinvloeden de spacers je weggedrag niet?

Zit heel veel verschil in..
De reden dat ik vraagtekens zet bij dit verhaal is dat bijna elke band niet boven de 3.5 bar warm mag komen.
Koud op 3.2 zou denk ik al warm over die waarde komen tenzij Vredestein iets weet wat wij simpele zielen niet weten.
Het compound van de winterband is nogal een stuk zachter dan dat van een zomer band. Ik wil wel genoeg stijfheid in de wang houden dus een hogere bandenspanning is wel een must. Dit zou ten koste van het profiel in de midden kunnen gaan, band staat dan te bol, maar dat kun je helaas vaak pas zien als 't al te laat is.

Ik heb de Wintracs nu op 2.8 gezet. Die drie meter dat ik er mee gereden heb voelen ze wel goed aan.

Als de warmte dan een probleem zou kunnen worden, zou je toch ook op stikstofvulling over kunnen gaan? Dat geeft veel minder warmtevorming toch???

gr. Edwin.  8)

Johann

Toch doen die banden het SUPER!!  :o

M a r c

Citaat van: Edwin op 23-11-2005 22:28:26
Als de warmte dan een probleem zou kunnen worden, zou je toch ook op stikstofvulling over kunnen gaan? Dat geeft veel minder warmtevorming toch???

Nee. Het voordeel van stikstof is dat de moleculen groter zijn dan die van zuurstof en dat je daardoor minder lekkage hebt tussen band en velg.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

GeertG

Citaat van: M a r c op 24-11-2005 14:31:53
Citaat van: Edwin op 23-11-2005 22:28:26
Als de warmte dan een probleem zou kunnen worden, zou je toch ook op stikstofvulling over kunnen gaan? Dat geeft veel minder warmtevorming toch???

Nee. Het voordeel van stikstof is dat de moleculen groter zijn dan die van zuurstof en dat je daardoor minder lekkage hebt tussen band en velg.

Voordeel van stikstof is inderdaad dat de moleculen groter zijn (kan het als chemisch technoloog beamen). Daarnaast is er inderdaad ook minder warmtevorming, maar ik zou moeten zoeken hoeveel dat dan minder is en of dit erg veel impact of voordeel oplevert (maar een vermindering van warmtevorming speelt dus ook een rol !).
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

ed

Citaat van: Johann op 23-11-2005 21:49:20

Ik heb er langere wielbouten bij om de extra lengte te kunnen overbruggen.

De spacer,



(Welke uit de doos dus niet past op een S70 achteras...)

Johann,

Wat past er dan niet? Ik heb die dingen ook liggen (15 mm dik), maar het past heel goed in de velg (met die rand). Waarom zou het niet op het pasvlak van de naaf passen? Overigens heeft die k.t Duitser er de verkeerde wielbouten bij gedaan (van een 940).
Waar haal jij die bouten vandaan, en welke maat is het?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

volvos60t5

3 tot 3.2 warm is eigenlijk zo gek nog niet.. Koud lijkt me wel teveel van het goede. Heb mij wel eens laten vertellen dat er maar één goede manier is om er achter komen wat de goede bandenspanning is. De beste bandenspanning moet je meten als je net goed hebt zitten gummen. Als de binnenkant, het midden en de buitenkant van het loopvlak van de band dezelfde temperatuur hebben is het goed. Een juiste bandenspanning zorgt voor een gelijke temperatuur over de hele band. Volgens mij is de bedrijfstemperatuur van normale banden zo'n 60 graden, maar is dat ook bij winterbanden? Kan mij zo voorstellen dat zo'n uitgeklede s70 minder weegt en dus een andere optimale bandenspanning heeft dan een normale s70.  
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

Johann

Citaat van: ed op 24-11-2005 15:30:44
Citaat van: Johann op 23-11-2005 21:49:20

Ik heb er langere wielbouten bij om de extra lengte te kunnen overbruggen.

De spacer,



(Welke uit de doos dus niet past op een S70 achteras...)

Johann,

Wat past er dan niet? Ik heb die dingen ook liggen (15 mm dik), maar het past heel goed in de velg (met die rand). Waarom zou het niet op het pasvlak van de naaf passen? Overigens heeft die k.t Duitser er de verkeerde wielbouten bij gedaan (van een 940).
Waar haal jij die bouten vandaan, en welke maat is het?

Op de centreer rand op de auto zit nog een soort van naaf kap. De spacer kwam tegen deze kap aan en wou niet aanliggen.
De meetlat liet zien dat het gat in de spacer op dit punt 61.5 mm diameter was terwijl de naaf kap 63 mm is. Ik heb op de draaibank de spacer verder op maat gemaakt.
De bouten zou je bij H&R kunnen bestellen of bij een bandenboer. Maat is M12x1.75. Lengte kun je de spacer maat bij de orginele bout maat optellen. Ik meende dat die maat 37 mm onder de kop is.

Johann

Ze doen 't wel goed in de sneeuw maar dat was ook de bedoeling lijkt mij?