Wie rijd er nu op winterwielen ??

Gestart door fearless, 28-11-2005 20:25:02

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Alleen in sneeuw én met landbouwdrek op de weg rij ik liever met winterbanden...
Voor de rest heeft Lars gelijk en kun je gewoon beter zomerbanden hebben.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Taranis

Citaat van: Misha op 29-03-2007 22:57:15
Alleen in sneeuw én met landbouwdrek op de weg rij ik liever met winterbanden...

Niet mee eens. Onder het vriespunt rij ik sowieso liever op winterbanden dan zomerbanden. Remweg is dan wel korter dan met zomerbanden.

Net jammer van die baggerwinters in Nederland, maar ik ga echt niet elke keer als ik terug kom van wintersport of Zweden die stomme dingen wisselen...

Turbobiker

Citaat van: Taranis op 29-03-2007 23:07:47

Niet mee eens. Onder het vriespunt rij ik sowieso liever op winterbanden dan zomerbanden. Remweg is dan wel korter dan met zomerbanden.

Helaas (voor jou) geven de diverse testen in verschillende tijdschriften een ander beeld...
De Tussenpaus

Misha

Vaak monteren mensen ook goede zomerbanden, en de goedkoopste winterbanden, doet ook wel iets...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

ief

We zouden van een hoop gezeur af zijn als in Nederland net als in bv DLD en AT winterbanden verplicht zouden worden gesteld van novenber t/m maart. Dat zelfde geldt voor persoonlijke kentekens...maar ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. :eusa_snooty:
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

FGG

Citaat van: ief945-SE-HPT (Ivo) op 30-03-2007 11:35:20
We zouden van een hoop gezeur af zijn als in Nederland net als in bv DLD en AT winterbanden verplicht zouden worden gesteld van novenber t/m maart. Dat zelfde geldt voor persoonlijke kentekens...maar ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. :eusa_snooty:

Als je het voorgaande leest kun je je afvragen waarom. Overigens is Duitsland nog steeds niet verplicht.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Taranis

Citaat van: Turbobiker op 29-03-2007 23:15:10
Citaat van: Taranis op 29-03-2007 23:07:47

Helaas (voor jou) geven de diverse testen in verschillende tijdschriften een ander beeld...

Kom dan maar met bewijs, want ik geloof er dus echt geen barst van. De tests die ik gelezen heb (maar wie weet lees jij andere bladen dan mij) gaven aan dat het verhaaltje dat winterbanden al onder de 8 graden werken, inderdaad niet klopt. Zomerbanden hebben dan gewoon een kortere remweg, droog én nat. Bochtengrip scheelde zo goed als niets.
Onder de nul graden hebben winterbanden echter wél een kortere remweg. Maar nogmaals, ik ben benieuwd welke tests jij dan bedoelt.

Citaat van: Misha op 30-03-2007 09:45:05
Vaak monteren mensen ook goede zomerbanden, en de goedkoopste winterbanden, doet ook wel iets...

Precies, ze nemen winterbanden omdat het moet (nou ja, niet moet, maar je kan een bekeurinkje krijgen na een ongeval) in Duitsland en dan moet dat lekker goedkoop dus gaat er rotzooi van Fulda of Hankook of Avon onder de auto. Persoonlijk vind ik het niet erg om 500 euro uit te geven aan een set fatsoenlijke banden, het is immers je enige contact met de weg. Heb er dus gewoon Michelin Pilot Alpin als winterband aan liggen, en Pirelli P7 als zomerband.

elianmars

Mensen, maak je nou toch niet zo druk over tests of wat dan ook.

Als je winterbanden onder je wagen wil hebben, moet je dat gewoon doen. Klaar.

Wil je het niet, of vind je het onzin, dan blijf je toch lekker op je zomerbanden rijden. Ik snap het probleem niet, hoor.

Ik heb ze 's winters onder de wagen sinds ik een aantal jaren geleden met zomerbanden levensgevaarlijke acties moest uitvoeren toen het ineens begon te sneeuwen (in de Ardennen). Ik heb toen gezegd dat ik nooit meer op zomerbanden in de winter zou rijden.
En dat doe ik dus ook niet.

Nou is 't niet echt winter geweest, maar dat weet je van te voren natuurlijk ook niet.......

Sinds vandaag liggen de Titans met zomerbanden weer onder de wagen, trouwens  :P

BenC70ES

Citaat van: Misha op 30-03-2007 09:45:05

Sommige winterbanden scoren zelfs bij hogere temperaturen beter dan sommige zomerbanden ook...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Turbobiker

Citaat van: elianmars op 30-03-2007 20:29:04
Als je winterbanden onder je wagen wil hebben, moet je dat gewoon doen. Klaar.

Dat is natuurlijk belachelijk. Er moet wel een goede reden voor zijn. Zoals rijden in de sneeuw. En dan vooral in heuvelachtig/ bergachtig gebied. En dat hebben we in Nederland en Vlaanderen niet of nauwelijks. En het sneeuwt er ook nog eens zelden.

Winterbanden remmen gewoon minder bij droog en óók bij nat, zelfs bij een paar graden onder nul (nee, als er gestrooid is dan is water ook bij een paar graden onder nul nog vloeibaar) remt een zomerband nog beter. Dan hebben we het niet over topsport-banden als de Goodyear Eagle F1 bijvoorbeeld, die worden echt minder qua rubbersamenstelling onder de 10 graden. Op profiel kunnen ze de boel echter nog goed redden. Maar het gaat wel op voor de goede allround band.

Blijf je 's winters in Nederland, dan kun je als veiligere optie dus veel beter regenbanden als Uniroyal of Vredestein kiezen, die werken bij nat en droog gewoon beter (en dus écht veiliger) dan goedkope én dure winterbanden.

(bron: gesprekken met mensen van Michelin, Vredestein en Continental en bijvoorbeeld de laatste winterbandentest in AutoBild)

En ja, ook onder zomerbanden is troep te vinden... ::)
De Tussenpaus

Derks

Citaat van: Turbobiker op 30-03-2007 20:52:07

Winterbanden remmen gewoon minder bij droog en óók bij nat, zelfs bij een paar graden onder nul
[Knip]

(bron: gesprekken met mensen van Michelin, Vredestein en Continental en bijvoorbeeld de laatste winterbandentest in AutoBild)

Tja, hier kan ik dus echt niets mee, mensen van Michelin, vredestein, continental,,,,
welke mensen? die aan de lopende band staan, die de banden vervoeren, een tussenhandelaar? Een verkoper met 2 jaar LBO?

Verschillende hoog aangeschreven testers beweren wat anders,
een telegraaf achtig autoblad uit duitsland, doet mij niet echt snel wat anders geloven,,

gr derks

Turbobiker

Citaat van: Derks op 30-03-2007 21:14:44
Citaat van: Turbobiker op 30-03-2007 20:52:07

Winterbanden remmen gewoon minder bij droog en óók bij nat, zelfs bij een paar graden onder nul
[Knip]

Tja, hier kan ik dus echt niets mee, mensen van Michelin, vredestein, continental,,,,
welke mensen? die aan de lopende band staan, die de banden vervoeren, een tussenhandelaar? Een verkoper met 2 jaar LBO?

Verschillende hoog aangeschreven testers beweren wat anders,
een telegraaf achtig autoblad uit duitsland, doet mij niet echt snel wat anders geloven,,

gr derks

Nee, ik heb gesproken met de mensen die de prullenbakken legen natuurlijk. :eusa_doh:

p r o d u c t o n t w i k k e l a a r s, duidelijk?

En qua testen doet AutoBild niet onder voor enig ander Duits blad. Ze weten het alleen beter te vertalen naar de gewone lezer... Beetje kortzichtig dus, sorry hoor.

En overigens geven andere testen vaak hetzelfde beeld, maar staan er vaak minder gegevens of wordt een zomerband niet als vergelijk meegenomen (over 'goed' testen gesproken...)
De Tussenpaus

elianmars

En ik begrijp nog steeds niet waar je je druk om maakt, Lars.

Als ik winterbanden onder m'n wagen wil, doe ik dat gewoon. Of er nou een reden voor is of niet  :-*

Frans Harkema

Citaat van: elianmars op 30-03-2007 23:01:52
Als ik winterbanden onder m'n wagen wil, doe ik dat gewoon. Of er nou een reden voor is of niet  :-*

Hèhè, we zijn er uit........ ::)

Bouma206

Wat is dat lekker. Die zomerbanden er weer onder lekker een slagje platter doordat het 16 inch is.
Winterbanden komen er niet eerder weer onder dan dat het echt winter wordt volgens de voorspellingen. Dus niet standaard vanaf eind oktober. Ik heb het wel wat gehad om zo lang tijdens mooi weer op winterbanden te rijden en te slijten. Bah.
Fryslân boppe!!!!