Wie rijd er nu op winterwielen ??

Gestart door fearless, 28-11-2005 20:25:02

Vorige topic - Volgende topic

konniekip

Meldt! Maar wel met LM velgen ;)

elianmars

Ik heb op het moment 15 inch stalen velgen met winterbanden, met onderstaande wieldoppen.

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik 't niet eens vind misstaan op de 850. Zonder doppen vind ik 't weer geen gezicht.

Hoe dan ook, binnenkort liggen er Columba's met winterbanden onder de wagen.

alex V50

Ik blijf toch met de zwarte velgen rijden, is toch stoerder dan de wieldoppen.
op de foto komen de zwarte velgen ook heel anders over, lijken net balonbanden die er opzitten. In het echt is dit veel minder.

Gr. Alex.
Citaat van: fearless op 26-09-2006 22:00:27
Ik vlam!
Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience

Hans Duiven

Citaat van: Rudi op 02-12-2005 22:08:54
Citaat van: The Saint op 29-11-2005 18:31:42
Vanmorgen was er nog een mevrouw van 3VO op de radio. Ging over winterbanden.

Ze leek niet zo erg enthousiast. Gaf aan dat het niet de bedoeling van winterbanden is om dan toch nog de gebruikelijke snelheden te kunnen rijden. Snelheid verlagen op je gewone banden was eigenlijk net zo goed.

Voor wat het waard is...

Wat 3VO zegt is net zoveel waard/zinvol als het bestuderen van het leven van plankton op de bodem van de oceaan... :)

Precies!

Die domme taart van 3VO weet absoluut niet waarover ze uit de nek zwetst.  Zachter rubber met silica in combinatie met het speciale profiel dragen zorg voor meer grip en diverse tests bewijzen de waarde van winterbanden qua grip en remweg.

Maar goed, 3VO is een clubje bureaucraten die haar weerga niet kent. Ver weg van de werkelijkheid bedenkt deze club randdebielen de meest belachelijke zaken om de automobilist te sarren. Zeker weer getuige deze ontzettend domme uitspraak.

Hans

FRANQ

nou ik heb gewoon mijn michelin zomerbandjes onder mijn ford

nog geen glijertje gehad  :) en ik ga niet bepaald rustig door de bocht ofzo

me buurman zn wienterwieltjes eronder laten zetten welke er in maart weer onderuit gaan

enige voordeel wat je hebt in nederland is dat je velgen niet zo achteruit gaan van de pekel

voor de rest is het compleet WAANZIN

oke als het sneeuwt zal het misschien nog iets meer grip geen maar dat is ook nihil

en als we 15cm sneeuw krijgen komt de autosok uit de kofferbak (kettingen passen niet)

onder de volvo zitten ook nog de zomerbandjes
het enige wat ik daar laatst mee merkte is dat de tractioncontroll ingrijpt bij het wegrijden met ijsel

nadeel van voorwielaandrijving

als je naar besneeuwe gebieden gaat moet je het wel doen

maar in nederland is het temperatuursverschil als je de uitschieters weglaat misschien 5 graden

graad of 12-13 nu overdag in de zomer rond 17-20

onder de 7 graden zou je ze pas hoeven te monteren voor als het snachts 2 graden of kouder word

dat word het in nederland amper

(zal mijn mening herzien zodra ik in de hoofdvaart lig of tegen een boom zit)

mvg

frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

Derks

Tegen zoveel wijsheid kan ik niet op, maar ik ga het toch proberen:

Citaat van: FRANQ op 16-12-2005 22:43:38

oke als het sneeuwt zal het misschien nog iets meer grip geen maar dat is ook nihil

als jij een vier keer zo lange remweg met zomer banden nihil vindt, dan rijd ik niet graag voor je......

onder de 7 graden zou je ze pas hoeven te monteren voor als het snachts 2 graden of kouder word

De gemiddelde temperatuur in nederland gedurende de wintermaanden is 3.3 graden.

Dat is echt wel een veilige temperatuur voor je winterbandjes.

Dat je niet op winterbandjes rijdt is prima, maar als je argumenten gebruikt, zorg dan dat je de juiste hebt.

gr derks

BenC70ES

Citaat van: Derks op 16-12-2005 23:34:25

De gemiddelde temperatuur in nederland gedurende de wintermaanden is 3.3 graden.

Dat je niet op winterbandjes rijdt is prima, maar als je argumenten gebruikt, zorg dan dat je de juiste hebt.

Volledig mee eens...

En in de ochtend en avondspits zijn de temperaturen toch een stuk lager dan overdag...       en overdag werk ik...   ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elianmars

Citaat van: BenC70ES op 16-12-2005 23:44:22

Volledig mee eens...

En in de ochtend en avondspits zijn de temperaturen toch een stuk lager dan overdag...       en overdag werk ik...   ;)

Goh, zijn die Duitsers toch zo gek nog niet, dat ze winterbanden gaan verplichten in de wintermaanden.
Ik dacht toch echt dat het onzin was............  ::)

Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat winterbanden onnodig zijn  :-X

M a r c

Citaat van: elianmars op 16-12-2005 23:49:55
Goh, zijn die Duitsers toch zo gek nog niet, dat ze winterbanden gaan verplichten in de wintermaanden.
Ik dacht toch echt dat het onzin was............  ::)

Is en wordt niet verplicht in Duitsland, dit is een misvatting. De wet die nu en dan geldt is dat men van jou als bestuurder in Duitsland verwacht dat je de wagen zo optimaal mogelijk aan de dan geldende winterse omstandigheden hebt aangepast voordat je ermee de weg opgaat. Dus heb je zomerbanden en de weersomstandigheden vergen ook niet meer dan is er niks aan de hand. Rij je echter midden in een sneeuwstorm en veroorzaak je een ongeluk en blijk je geen winterbanden gemonteerd te hebben, dán kun je een probleem hebben. Je bent dan overigens nog steeds gewoon gedekt door je verzekering, je krijgt alleen wel een dikke bekeuring omdat je de wagen niet hebt aangepast voor de weersomstandigheden van dat moment.

De interpretatie van de Duitse wetgeving (in NL vertaald):

Wettelijke regeling

Winterbanden zijn volgens de wet niet verplicht. Maar een ieder wordt wel geacht zijn auto onder controle te hebben en zijn weggedrag aan te passen aan de omstandigheden. Bij een winters wegdek zal een automobilist daarom in de bebouwde kom niet harder dan 30 km/u mogen rijden.

Als u "onvoldoende toegerust" (maar dat hoeft niet per sé door een gebrek aan winterbanden te komen) bent voor het winterse verkeer, kan dit een boete van € 20 tot gevolg hebben, en € 40 als u daarenboven een hindernis vormt voor het andere verkeer. Dat geldt overigens ook als u het verkeer hindert omdat bijvoorbeeld uw ruitenwisservloeistof bevroren is of als u uw ruiten niet goed gekrabt heeft.

Zomerbanden zijn dus wel toegestaan. Minimumprofiel: 1,6 mm.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Fokke 01.01.005

Zoals velen binnen de club weten rijd ik al jaren op winterbanden. Met stalen velgen. Zonder wieldoppen, omdat ik nog steeds op zoek ben naar 'originele' wieldoppen voor een GLT van 1992. En die bestaan dus niet, aangezien de GLT in NL met lichtmetalen Cetus velgen werd geleverd.

De enige wieldop die ik op mijn zwarte velgen duld zijn de 'zweedse' 940 versies. Als ik me niet vergis (inside-information, sorry) kun je die wieldoppen binnenkort zien op de Cover van het decembernummer van 'De Roffel', het clubblad van de 850club...

Dus, tot dat ik die doppen heb, voor mij niets anders dan stalen velgen.

Oja, ik rijd op Vredestein Wintracs 2. Daarvoor op de Wintrac. Verchil heb ik niet kunnen ontdekken. Ze hebben me al een paar keer gered bij regen, sneeuw en de rest. En dat gewoon uit 'economisch' oogpunt, aangezien die winterbanden en velgen niet meer gekost hebben dan een setje all-weather Michelin Pilots.

Veilige winter !

AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Reitse

gr derks

Mag ik dan even je 90%-betrouwbaarheidsinterval van die 3,3 graden??
Als er iets gevoelig is voor uitschieters is het wel het gemiddelde...

FRANQ

nou vanochtend toevallig een laag hagel op de weg

krijg hem niet eens slippend als ik helemaal plank wegtrek of als ik flink rem (uiteindelijk slipt hij natuurlijk wel met wielblokkeren)

{EDIT} de sierra dan he, en die rijd nou ook niet bepaald langzaam weg{/EDIT}
nou heb ik wel zogenaamde helejaardoor bandden

dus flink bemeten profiel

dus wss een compromis tussen zomer en winterband

maar nogsteeds wil je optimale grip en minimale slijtage hebben zul je om 17uur je winterbandden moeten monteren om ze om 9 uur te vervangen voor zomer en weer terug te plaatsen voor 17 uur

nou rijd ik meestal tussen 7:30 en 8:15 en 12:15 en 14:30 rond

dus zou ik sochtends winterbanden moeten en smiddags zomer

te debiel voor woorden dus en laat ik lekker mijn zomerbandjes zitten

het is niet verplicht en 9 van de 10 keer niet nodig om winterbandden te monteren

woon je nu in het oosten of ga je naar wintersport kan ik het me nog indenken om winterbanden aan te schaffen

maar dan zou ik nogsteeds zo lang mogenlijk op zomerbandjes rijden

vooral die stakkers die half october al willen showen met hun zwart stalen velgjes zijn verkeerd bezig voor eind november komt het niet eens in de buurt van de wintertemperaturen

(ik heb tot begin eind october nog staan overspuiten in de spuitcabine acterin de tuin met temperaturen tussen de 20 en 15 graden in mijn T-shirt)

het is gewoon te weinig nodig

bovendien laat mijn budget het niet toe

elianmars

Citaat van: FRANQ op 17-12-2005 20:34:07

dus zou ik sochtends winterbanden moeten en smiddags zomer

te debiel voor woorden dus en laat ik lekker mijn zomerbandjes zitten

Ik weet niet waar jij woont, maar bij ons (Gouda) is het de hele dag niet boven de 5 graden geweest, hoor.

Maar goed, ik ga er maar niet meer op in. Blijf gewoon lekker op je zomerbandjes rijden, al je dat fijn vind  ;)

FRANQ

ben zeker de enige hier die het nutteloos vind?

en t was hier vandaag een graad of 7 a 8 met regen

elianmars

Citaat van: FRANQ op 17-12-2005 21:10:47
ben zeker de enige hier die het nutteloos vind?

Dat denk ik niet, hoor.
Er zijn er vast nog wel meer die het onzin vinden.