Zware achterklep

Gestart door Gijs, 30-11-2005 15:02:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

De achterklep van mijn 850 estate van ´96 gaat nogal zwaar omhoog.
Ik denk dat de gasveer kapot is.
Kan iemand mij vertellen waar die zit(ten) en hoe je ze moet vervangen.


mehn

Citaat van: Gijs op 30-11-2005 15:02:45
De achterklep van mijn 850 estate van ´96 gaat nogal zwaar omhoog.
Ik denk dat de gasveer kapot is.
Kan iemand mij vertellen waar die zit(ten) en hoe je ze moet vervangen.

Die zitten onder de kunststof bekledingskap die boven de achterste zijruit zit.

Handleiding:

- Demonteer het klepje van de speakers in de achterste stijl
- Draai de torxschroef los die boven bij het kledinghaakje zit
- Trek de kunststof kap ter hoogte van het speakerklepje bij de achterzte zijruit los (kliksysteem)
- Trek de kunststof kap voorzichtig naar buiten zodat de achterkant los komt
- Beweeg de kunststof kap naar beneden zodat ie bij de dakbekleding loskomt
- Verwijder de kunststof kap uit de drie klikpunten boven de zijruit.

Je ziet de gasveer nu zitten

- Verwijder eventueel de borgpennetjes
- Ondersteun de achterklep en verwijder de veren (met gepast geweld)

Als je de nieuwe veren wilt monteren kan het zijn dat de veer iets te lang is. Dit kun je oplossen door van het bevestigingspunt dat het dichtst bij de achterbank zit de twee schroeven iets los te draaien. Dit bevestigingspunt kun je een beetje verschuiven.

Monteer de kunststof kap weer en klaar is kees.


De nieuwe veren zullen in het begin hun werk té goed doen, dus pas op voor je kin en tanden bij het openen van de achterklep. Dit verdwijnt in de loop van de tijd vanzelf  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ben

En ter aanvulling .......... de klep zonder gasveren is loodzwaar. Pas op voor je rug!  :o

speedyT5

Citaat van: Ben XC70 op 30-11-2005 16:36:55
En ter aanvulling .......... de klep zonder gasveren is loodzwaar. Pas op voor je rug!  :o

houd een bezemsteel ofzo paraat om de klep te ondersteunen als je alleen werkt of zorg dat er anders iemand bij is, maar die klep zonder gasveer is inderdaad loodzwaar :-\
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

elianmars

Kijk ook uit met nieuwe veren!

Arthur heeft ze ook vernieuwd en wordt bijkans knock-out gemept door de klep die nu  met een rotgang open vliegt.... ;D ;)

mehn

Citaat van: elianmars op 01-12-2005 00:24:11
Kijk ook uit met nieuwe veren!

Arthur heeft ze ook vernieuwd en wordt bijkans knock-out gemept door de klep die nu  met een rotgang open vliegt.... ;D ;)

;D Klopt. Met de oude veren krijg je de klep bijna niet meer open en met nieuwe veren gaat ie de eerste tijd bijna niet dicht  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 01-12-2005 07:24:10
Citaat van: elianmars op 01-12-2005 00:24:11
Kijk ook uit met nieuwe veren!

Arthur heeft ze ook vernieuwd en wordt bijkans knock-out gemept door de klep die nu  met een rotgang open vliegt.... ;D ;)

;D Klopt. Met de oude veren krijg je de klep bijna niet meer open en met nieuwe veren gaat ie de eerste tijd bijna niet dicht  ;)

De eerste tijd ???

Gaat nog steeds niet fatsoenlijk dicht hoor..... :P

Als je dus in 1 hand de boodschappen houdt sta je behoorlijk voor lul :-X


Gr >:(

mehn

Citaat van: thuur op 01-12-2005 09:41:42
Citaat van: mehn op 01-12-2005 07:24:10
Citaat van: elianmars op 01-12-2005 00:24:11
Kijk ook uit met nieuwe veren!
Arthur heeft ze ook vernieuwd en wordt bijkans knock-out gemept door de klep die nu  met een rotgang open vliegt.... ;D ;)
;D Klopt. Met de oude veren krijg je de klep bijna niet meer open en met nieuwe veren gaat ie de eerste tijd bijna niet dicht  ;)
De eerste tijd ???
Gaat nog steeds niet fatsoenlijk dicht hoor..... :P
Als je dus in 1 hand de boodschappen houdt sta je behoorlijk voor lul :-X

Beter thuis voor lul staan met boodschappen in je hand, dan voor de winkel omdat je de klep niet open krijgt  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

quaint

Heb ik ook last van. bedankt voor de uitleg van de demontage. Wat kost een cilindertje ongeveer?

Barry

Christiaan

40 euro ex BTW p/stuk bij de dealer.
25 euro in de BTW bij estate services.
Christiaan

Christiaan

Nou ze zitten er sinds zaterdag middag in.
Wat kun je toch blij zijn als de postbode langs komt ;)
Gewapend met de info van dit forum (thanks all and special thanks to Mehn!) aan de slag gegaan.
De schoffel uit de schuur gepakt om als stut te fungeren.
Linkerzijde losgehaald en de gasveer aan een zijde met het handje eruit getikt, zwaait naar beneden recht tegen me bakkes..... auw!
Oke dan, andere zijde met een geplaatste tik met de hand losgemaakt, nieuwe veer geplaatst en met behulp van een schroevendraaier op de kogel gewipt. Andere zijde idem dito. Kappen terug plaatsen en klaar was ik. Schoffel onder de klep vandaan gehaald en de klep bleef staan!
(zakte niet zoals normaal een centimeter of wat naar beneden).
Klep dicht gedaan (ging niet echt zwaar) en met het de ervaringen van Thuur in mijn achterhoofd voorzichtig weer open gedaan. Ik verwachte dus een heftig omhoog zwaaiende klep maar dat viel mee (overdrijven doet de zaak verduidelijken Thuur? Elianmars?).
Nee eigenlijk niet al te veel verschil, maar hij blijft nu lekker staan en daar ben ik en de vrouw blij mee!
Christiaan

Mijn tip! Pas op voor naar beneden zwaaiende gasveren..........
Houdt de veer dus met 1 hand vast.

thuur

Citaat van: Christiaan op 13-12-2005 09:32:55
Ik verwachte dus een heftig omhoog zwaaiende klep maar dat viel mee (overdrijven doet de zaak verduidelijken Thuur? Elianmars?).


Mooi dat het gelukt is! :D

Nee serieus, je mag m'n dak komen bekijken: er zit een streep in de lak waar de klep het dak heeft geraakt :'(


Gr :-X

T5eRwin

Ik heb ze ook net vervangen nog geen 0,5 uur geleden:D, ook bij estate S besteldt, maar Thuur je hebt gelijk de klep vliegt open je moet de klep echt tegen houden als je hem open doet. En gaat zeker zwaarder dicht, maar werkt wel een stuk beter zo...........

groet T5eRwin ;)

Guido_Smit

Nou ik heb ook een jaar geleden nieuwe originele VOLVO gasveren onder mijn achterklep van de V70 gezet, maar er was wel enig verschil maar niet gigantisch. Hij bleef zwaar open gaan. Vreemd dat bij de een hij open vliegt en bij de ander niet. Ik heb nog naar de scharnieren gekeken en zoveel mogelijk geolied maar geen beter effect. Gewicht van alle achterkleppen is hetzelfde toch of komt het door de achterspoiler soms<die zit er bij mij wel op.
Zijn er bij de dealer soms verschillende type's voor bv met of zonder achterspoiler?
Er MOET toch een REDEN zijn die verschillen in openen.

Guido

thuur

Guido, ik verwacht de verschillen ook in wel of geen spoiler...

Op mijn "veertjes" stond dat ze per stuk 1500N doen :o :-X


Gr ;)