stationair lopen

Gestart door Tam, 07-11-2005 15:11:17

Vorige topic - Volgende topic

Tam

Beste Volvo850genoten,

Reeds eerder over dit onderwerp geschreven echter tot op heden geen oplossingen. Veel vervangen en nu de stappenmotor uitgeruild echter geen resultaat. Wat doet zich voor: Bij rustig rijden geen probleem. Bij stevige belasting terugval toerental tot zo'n 1800 toeren. Even contact eraf en weer terug naar zo'n 700 toeren. Vacuumsysteem nagenoeg helemaal vernieuwd.
Nieuwe terugslagklep, slangen, magneetventiel etc. Het mag allemaal niet baten. Wie heeft de GENIALE TIP voor mij. . Het is een prachtkar maar hier baal ik al geruime tijd stevig van. Ook geen foutcodes. Het gaat om een 850 estate, 2,5i, 20 klepper, 190.000 km, benzine, '95.
Don't let me down!
Groet Tam.

thuur

Tam,

Erg vervelend dat je hier nog steeds mee kampt.

Ik begrijp echter niet goed wat je bedoelt met 'stationair loop' bij stevige belasting 'valt terug tot 1800 toeren' ??? Stationair moet de motor 850 toeren draaien (give or take een paar toeren). Met Airco aan of het inschakelen van het licht kan de motor best even dippen naar 700. Veel minder moet het ook niet worden.

Vacuumsysteem heb je al grondig aangepakt, dus dat sluit ik even uit.

Bij slechte loop: gasklep schoonmaken.

Bij slechte stationairloop: stationairregelaar schoonmaken.

Verder hoor ik graag wat je precies bedoelt ;)

Gr 8)

Tam

Gasklephuis is grondig gereinigd, Staionairregelaar uitgeruild zonder resultaat. Alles wat met vacuum te maken heeft vervangen en gemaakt.
Probleem doet zich voor bij flink veel gas geven bij optrekken of in hogere versnellingen bij vlot inhalen(min of meer kick-down). De stationair zakt dan niet meer terug naar normale waarde maar blijft hangen op 1800 toeren. Ik word er behoorlijk MOEDELOOS/b] van. Geen foutcodes. Het gekke is dat bij contact uit en dan weer aan het toerental weer gewoon terugzakt naar normaal niveau.  

thuur

Meet de TPS eens door. Zit aan je gasklep, 3 kabels. Moet vanaf middelste draad en een buitenste draad vloeiend doorlopen (gelijk met de stand van de gasklep). Als je de gasklep terugdraait moet ie weer exact dezelfde waarde aangeven als in het begin. Zelfde voor de andere buitenste draad.

Gr 8)

Tam

Kun je bij VADIS aangeven waar dat zit en hoe dat zit. Bij TPS geeft VADIS niks. Zaterdag evt. uitruilen bij de Wilhelminagarage in Naarden. C.q. ook de Fenix-computer evt. uitruilen..... Wie weet waar Willem Wever woont......

thuur

Throttle Position Sensor. Een oridinaire potmeter is het. Zit op je gasklephuis en beweegt exact gelijk met de gasklep zelf mee.

Gr ;)

Tam

Helaas geeft VADIS geen reactie op deze omschrijving. Kun je een Nederlandse naam aangeven voor VADIS. Morgen evt. uitruilen.

Thanks.

thuur

Gaskleppositiesensor?

Beetje creatief zijn he ;D

Gr ;)

Tam

T is al laat en inmiddels de hele zwik uitgedraaid. Morgen met een bak koffie lezen en dan aan het werk!
Welterusten!

EdwinGLT

Waar je volgens mij ook naar moet kijken is of je gaskabel wel goed terugkomt. Ik heb het bij mezelf nu ook gezien, dat de gaskabel door wat vuiligheid stroever in gaat als dat jij via het gaspedaal hem naar buiten krijgt. En als je de auto dus heftig belast kan het gebeuren, dat je gaskabel van de katrol afglijdt. Dan gaat het pedaal wel terug, maar de katrol rolt niet helemaal terug, omdat deze onder iets meer spanning blijft staan. Gevolg is een stationair hoger toerental.
850 GLT 2.5 20v (03-1992 alter-I) - Rood - 292.000
850 GLT 2.5 20v (04-1996 alter-II) - Silversand Metallic - 157.000 (begin 2017 89.000)
V70 2.0 T4 (04-2015 - model 2016) - 145.000
Polestar 2 (Launch Edition) - 2020