Tikkend geluid bij brandstof rail

Gestart door HJ850, 27-01-2007 18:30:13

Vorige topic - Volgende topic

HJ850

Mijn 850 GLT heeft al zo lang als ik hem heb een tikkend geluid .
Bij stationair, met de kap open goed te horen. 
Nu hebben alle 850's dat wel, o.a. het tikken van de kleppen op multiriemspanner.
Mijn heeft het alleen wat luider.

Leek bij mij ook van de multiriem autospanner te zijn, die tikt ook en vervangende ligt al klaar, gaat er morgen of van de week op.

Maar net nog eens geluisterd bij stationair. Tikken lijkt wel luider en lijkt ook specifiek van midden in de brandstof rail boven de injectoren vandaan te komen, daar waar ook een vacuum leiding op aangesloten zit.

Weet niet precies hoe dit heet, heb het op aanwijzingen hier al eens op een brandstoflek gecontroleerd daar door slangete los halen en auto op contact zetten. Geen brandstof.  Was dit nu de 'drukgroep'?

Hoe dan ook, daar lijkt de vrij forse tik vandaan te komen.
Maar kan natuurlijk ook van daaronder komen, geluid is soms niet goed te plaatsen.

Auto verbruikt ook al een tijdje iets meer brandstof dan voorheen. Eerder een vacuum lekje gevonden, maar de twee tankbeurten er na lijken niet op verbetering verbruik te wijzen. Wel is stationair toerental (gemeten in N) weer wat lager sinds verhelpen vacuumlek (1 geschuurd knietje bij de vacum toren).

Heeft iemand enig idee waar die nu wat luidere tik op kan duiden?
Wat zou ik evt. nog kunnen proberen?

Hajo

thuur

Een tik lokaliseren kan met een schroevendraaier. Zet de punt bij de plek waar je denkt dat het tikken vandaan komt en je oor tegen het handvat. Probeer een aantal plekken en kijk waar het geluid het sterkst is.

De multiriemspanner kan idd ook bijgeluiden maken, maar tikkend heb ik m nog nooit gehoord ???

Het zijn waarschijnlijk gewoon je injectoren. Je kunt de ringetjes vervangen, dit wil nog wel eens wat helpen. Staat uitgebreid op het forum ;)

Het slangetje heb je waarschijnlijk van de drukregelaar gehaald ;)

Tegen het brandstofverbruik zou je ook eens een flesje injecttorreiniger kunnen proberen.

Gr 8)

HJ850

Citaat van: thuur op 27-01-2007 18:57:54
Een tik lokaliseren kan met een schroevendraaier. Zet de punt bij de plek waar je denkt dat het tikken vandaan komt en je oor tegen het handvat. Probeer een aantal plekken en kijk waar het geluid het sterkst is.

Het zijn waarschijnlijk gewoon je injectoren. Je kunt de ringetjes vervangen, dit wil nog wel eens wat helpen. Staat uitgebreid op het forum ;)

Het slangetje heb je waarschijnlijk van de drukregelaar gehaald ;)
Tegen het brandstofverbruik zou je ook eens een flesje injecttorreiniger kunnen proberen.
Gr 8)

Injectorreiniger is er al doorheen gegaan, paar maanden terug.
Drukegelaar dus. I.d.d.

Ringentjes injectors, ga ik zoeken.

Injectoren stuk of op hun einde mogelijk, met hoger brandstofverbruik tot gevolg??

HJ850

Damn, er is iets mis met het zoeksysteem; geeft verkeerde resultaten terug en de beperke rubieken selectie werkt niet. Lijkt ook allemaal recent veranderd.  >:(

thuur

Citaat van: HJ850 op 27-01-2007 19:42:52
Injectoren stuk of op hun einde mogelijk, met hoger brandstofverbruik tot gevolg??

Mwaah... Zo'n vaart loopt dat niet. De hoeveelheid ingespoten brandstof wordt bepaald door de brandstofdruk en de openingstijd van de injector. Als deze verstopt is kan er benzine blijven nadruppelen (dit merk je vooral bij het starten, de auto zal niet mooi rond lopen direct nadat ie aanslaat) of een injector kan niet geheel openen waardoor er juist minder brandstof wordt ingespoten.

De ringetjes scheiden de injectoren van het spruitstuk. Dit is omdat de injectoren de benzine moeten vernevelen zodat het beter brandt. Als de injector te heet wordt heb je kans dat het mengsel al net voor de inlaatklep ontbrandt. Het rubber heeft daarbij een dempende functie, na verloop van tijd zal het rubber harder worden.

Gr ;)

HJ850

Klinkt als een eenvoudige rubber ringetjes vervanging.
Ben alleen een beetje bang om aan de brandstoftoevoer te zitten, maar zal eerst een zoeken hier, anders mooi Sleuteldag klusje voor de juiste aanwijzingen.

HJ850

De schroevendraaier test gedaan. Werkt erg goed.

De drukregelaar lijkt dat tikken te doen. Echt behoorlijk krachtig getik. Kan niet normaal zijn, want dit heb ik bij niemand anders gehoord.

Of het komt van recht daaronder. In elk geval niet bij de injectoren vandaan, daar voelt het getik veel minder krachtig.

Weet niet of dit 1 unit is die zo te vervangen is, of meerdere delen. Zo maar eens mijn duits ophalen met de pdf's raadplegen (ik heb de Duitse versie een keer gevonden  ;D)

Update: nou, kom weinig te weten over de drukregelaar. Alleen dat als ie niet goed werkt dat de motor evt. te veel brandstof kan krijgen  :eusa_wall: :eusa_wall:  :P

Als de zoekfunctie weer werkt maar eens op 'drukregelaar'  gaan zoeken.
Of heeft iemand nog tips?

Hajo

thuur

Gr :angel:

HJ850

Citaat van: thuur op 31-01-2007 21:18:18

Roger. Intussen gezocht op drukregelaar. Inderdaad, bijna nergens komt tikken terug, slechts in 1 post van iemand uit 2003. Daarin zelfde verschijnsel: luid tikken of 'ratelen', zelfde plek.
Heb die persoon, die paar dagen terug nog op forum was, al PB gestuurd wat bij hem nu uiteindelijk de oorzaak was. Dat staat er namenlijk niet bij.

OK OK, injectoren dus. Maar zó hard tikken? Dat ken toch niet normaal zijn? Harder dan ik ze bij wie dan ook gehoord heb.

Klepstoters zijn uit te sluiten? Reden dat ik (ja OK, redelijke leek) hieraan nog even denk is dat de carterventilatie wel verdacht is van niet schoon zijn. Wordt dit weekend aangepakt.
Dus denk ik, verhoogde druk, moet ergens heen etc.

Hmmm, eerst maar eens zoeken op injectoren en ringentjes vernieuwen.

HJ850

Al wat wijzer
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=6649.0
Aardige tip ook om ff 1-voor1 de stekkers van de injectoren los te trekken.

en het  :eusa_doh: vermakelijk avontuur van Reitse: "dit gaat te makkelijk"  ;D
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=4619.msg70854#msg70854
die drukregelaar preventief deed samen met genoemde ringentjes.
En ik denk dat ik de 2-3 uur ook wel haal als het een beetje meezit, ipv half uurtje.
Maar goed.

thuur

Zolang de auto prima rijdt is er niets aan de hand hoor. Anders trek me even aan m'n jas bij een meeting of zo?

Gr ;)

HJ850

Even kort verslag hierop. Vanochtend heel wat gedaan:

• brandstofrail los (dank Dennis voor tip over doek er onder leggen tegen wegvallende schroefjes e.d.)
  • drukregelaar vervangen door gebruikt exemplaar, zag er stuk minder vuil uit dan de mijne en de rail waar ie op zat - dus waarschijnlijk een niet heel erg oude drukregelaar
  • Injector O-ringen vervangen
  • Injectoren meteen even schoongemaakt; 1 positie in inlaatspruitstuk (middelste) was vrij vuil
  • Groen O-ringetje van aanvoerleiding vervangen, was broos en kapot
  • Stationairregelaar schoongemaakt, 2 uurtjes in de remmenreiniger.
  • Gasklep schoongemaakt

Hele spul zorgvuldig weer gemonteerd met beetje vet op de ringetjes. Even een schuimblusser gepakt voor het geval dat...
En starten en lopen weer  :eusa_drool:.

Direct  naar benzinepomp om af te tanken, ben benieuwd of nu brandstof verbruik eindelijk weer terug op oude niveau komt, zeker als ik volgende week de (nieuwe) zomerbanden er onder komen.

En het heftige tikken ter hoogte van brandstof drukregelaar (waarschijnlijk geconcentreerd van alle injectoren want drukregelaar zelf heeft wat ik begrepen heb geen bewegende delen):

ja, inderdaad stukken minder  8)  Meer zoals ik dat ook bij andere hoor, het normale tikken.

Dus of het nu de nieuwe O-ringen zijn (oude zagen er nog redelijk uit, niet helemaal hard en broos of zo) of de andere drukregelaar kan ik dus niet met zekerheid zeggen.  Maar tikken is weer normaal.