Op zoek naar de lichte olielekkage bij de turbo

Gestart door KIM, 06-01-2008 17:03:52

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Een week of wat geleden zag ik dat er op het huis van de turbo wat olie zichtbaar was als gevolg van een kleine lekkage. De lekkage is echter groot gernoeg om de gehele bodem iets vettig te maken; in het olieverbruik is niets merkbaar.
Ik het alle slangen losgenomen van de inlaatzijde van de turbo en zag daarbij dat de aansluiting van de carterventilatie het gevolg was van deze overmaat aan olie. Ik heb daarop de slangen en het klepje schoongemaakt.
Ik kon niet herleiden hoe dit klepje zou moeten werken; het heeft een elektrische aansluiting, maar lijkt niet af te sluiten, ook niet wanneer er spanning op gezet wordt.
Helaas blijft de lekkage wel aanhouden en vindt ik het teveel, dus ik wil het graag oplossen. Toen ik de auto kocht was er niets aan de hand. Het probleem is ontstaan nadat bij Mesman de canister is vervangen bij de inbouw van LPI.
Het zou dus zo moeten zijn dat de volledige carterventilatie schoon is, of heb ik iets overgeslagen?
Is er iemand die mij kan vertellen hoe het carterventilatieklepje bij de turbo zou moeten werken en hoe ik 'm zou kunnen testen? Vadis geeft hier iig geen uitsluitsel over.

Overigens heb ik vandaag ook mayonaise op de peilstok waargenomen, maar rijdt ik altijd lange stukken.

thuur

Los van je verhaal: Olielekkage bij de turbo is 9 van de 10 keer de pakking van de olieretour.

De carterventilatie is boosdoener nr. 1 als het om oliebende gaat in je inlaatkanaal. Kan zijn dat de auto een hoge druk had voor LPI inbouw en dat er dus behoorlijk wat olie in zat. Ook de intercooler is een prima opslagplek voor olie heb ik mogen ervaren :-[ De 'canister' wordt meestal het benzinedampenopvangpotje mee bedoeld (onder de bumper LV), maar ik neem aan dat je de olieafscheider bedoelt.

Het dingetje op de inlaatbuis vlak voor de turbo is mij ook een raadsel. Bij mij doet het ook niets, zover ik kan nagaan. Kan dus net zo goed een sensor zijn (druk?).

Hoe is de carterdruk? Snel te bepalen middels de oliedop methode.

Sludge aan de peilstok komt vaak van een verdroogd rubbertje, bovenaan de peilstok of onderaan de peilstokbuis.

Gr ;)

Philip850

Citaat van: thuur op 06-01-2008 18:16:07

??? de oliedopmethode?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Ludo

Citaat van: Philip850 op 06-01-2008 18:21:07

??? de oliedopmethode?

de jiggle test.  ;)

Philip850

Citaat van: Ludo op 06-01-2008 18:24:21
Citaat van: Philip850 op 06-01-2008 18:21:07

??? de oliedopmethode?

de jiggle test.  ;)

ja dat is een stuk duidelijker ja  ;D heb alleen heel andere koplampen op mijn volvo die niet jigglen   8)
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

thuur

Oude kleren aantrekken, motor starten, oliedop losdraaien. Leg nu de dop los terug op de plek.

De dop mag geen oliewolkjes laten ontsnappen. Geef nu ietsjes gas: als de dop begint te dansen is de druk te hoog. De dop moet dan nl. iets aangezogen worden. Bij te hoge carterdruk kan het ook flink spetteren, vandaar de kleren ;)

Bij warme motor zal de druk iets hoger worden, maar dat is marginaal.

Gr ;)

edit: dat werkt bij haast alle moderne motoren. Een uitzondering zijn oude injectiemotoren, sommige slaan af als je de dop loshaalt.

KIM

Volgens VADIS moet het klepje schakelen tussen carterdampafzuiging bij motorvacuum (turbo draait niet) en overdruk (turbo draait).

Olie in de intercooler e.d. heb ik niet in schrikbarende mate; het loopt er niet uit, het is daar hooguit wat vettig.

En inderdaad bedoelde ik de olieafscheider.

Als de pakking van je olieretour defect is, komt er dan ook olie in het inlaattraject?

De oliedoptest zal ik van de week wel uitvoeren. Ik kende 'm uitgevoerd met een zakdoek over de aansluiting van de olievuldop; daar mogen geen spetters uitkomen.