Waarschijnlijk een verstopte carterontluchting????

Gestart door Tom850, 25-12-2005 19:59:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tom850

Hallo mensen,

Ik zal eerst ff wat algemene info geven: Ik heb een 850 estate met een 2.5 10v van 1994.

Het volgende is het geval: Ik was gisteren even bezig aan het zoeken naar aanwijzingen voor het olie verbruik. Nu kwam ik het volgende tegen.

Bij de gasklep (de zijde waar de luchtaanvoer ook zit) zit vanaf voor de auto bekeken aan de achterzijde een splitsing van 2 slangen (dikke en dunnere). De dikke komt vanaf de carterontluchting en dan andere gaat weer door naar een ander verdeel punt. Nu heb ik het flexibele gedeelte van de lucht aanvoer verwijderd, zodat ik de opening van die 2 slangen in die aanvoerbuis dicht kon drukken doormiddel van me vinger. Toen ben ik op dat dunne slangentje gaan blazen, maar de lucht die ik erin blies kwam ook weer terug wanneer ik stopten met blazen.

Nu is dus mijn vraag wijst die op een verstopte carterontluchting of zijn er andere dingen aan de had.

Ik hoor het graag van jullie. Hoe meer raad hoe beter.

Alvast bedankt.

Groeten Tom

animalT5R

hallo Tom,
neem aan dat je alle topic's over dit item al heb gelezen in Technisch Onderhoud?Is een hoop over te vinden.
Gr Johan
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

konniekip

Haal de dikke slang naar de vlamdover eens los en blaas daarin, als je er gewoon in kunt blazen is ie niet verstopt mi. Wel belangrijk om het filtertje uit de vlamdover te halen. Hierdoor kan je carterontluchting verstopt geraken en hevelt hierdoor olie de inlaat in.

ed

Filtertje is de vlamdover, maar dat bedoel jij waarschijnlijk ook.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Tom850

Maar hij kan wel gewoon zonder gevolgen verder rijden zonder dit filtertje?

Groeten Tom

ed

#5
Bij de latere types is het zelfs en officiele Volvo modificatie, dus is geen probleem.

Correctie: Er is later een nieuwer carter-ventilatie systeem gekomen, waarbij de vlamdover ontbrak. Er moet dan ook een andere slang gemonteerd worden.

Overigens kan het wel goed gaan met de vlamdover erin, hij moet alleen regelmatig schoongemaakt worden. Als dat niet regelmatig gebeurt gaat de boel dichtzitten, en krijg je overal verstoppingen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Tom850

Ik ben vandaag nog ff bezig geweest en het volgende heb ik ondervonden.

Wanneer ik de dikke slang van de vlamdover haal en hier in blies, dan kreeg ik alle lucht ook terug.

De valmdover zelf ook schoon gemaakt, want daar zat ook wel veel smeer in.

Ik denk er dus nu over om de carterontluchting schoon te gaan maken.

Maar is het dan ook zinvol om de mogelijk modificatie uit te voeren??? Zoja wat moet er dan gebeuren??

Ik hoor het wel.

Groeten Tom

Tom850

Nou ik heb gisteren het inlaatspruitstuk eraf gehad en de carterontluchtig gereinigd en dat was ook hard nodig ook wat een rotzooi kwam eruit.

Nu maar hopen dat de problemen voorbij zijn.

Jullie alleen bedankt voor de tips.

Groeten Tom

denjo

#8
Ola,

Deze week de 850 voor een grote beurt +apk weggebracht.  Zonder problemen er door heen. ;D   Echter....

Ik had de monteur gevraagd om ook de vlamdover te vervangen welke ik hem had aangeleverd. Dit heeft ie gedaan en deze zat propvol smurrie, terwijl deze 11000 km geleden vervangen is!.

Is het normaal, dat bij een relatief lage interval, deze zo verstopt raakt?



V70 T  +  480 Collection + VW Type 3 Notchback '68

thuur

Ja. Volvo adviseert vervanging iedere 100.000km- en iedere 160.000km-beurt (alleen '95-'97). Met een beetje middelen kom je zo rond de 50 a 60 dkm uit. Plus alle slangen en de houder schoonmaken.

Vlamdover is ook te reinigen (mocht je geen nieuwe van nog geen 2 euro kunnen betalen :P) ;)


Gr 8)

denjo

Thuur.  de vlamdover is 11 K geleden vervangen voor een nieuwe en deze heb ik er weer een nieuwe in laten zetten.  MY 1996 btw

Dat deze na 11 K vol met SH$%T zit lijkt me iets om deze standaard bij elke beurt te laten vervangen.
V70 T  +  480 Collection + VW Type 3 Notchback '68

thuur

Citaat van: denjo op 17-01-2006 21:09:06
Thuur.  de vlamdover is 11 K geleden vervangen voor een nieuwe en deze heb ik er weer een nieuwe in laten zetten.  MY 1996 btw

Dat deze na 11 K vol met SH$%T zit lijkt me iets om deze standaard bij elke beurt te laten vervangen.

Mijn fout :-[

Ik had 110.000 gelezen ::) Hmm.. 11.000 is wel heel erg kort om vervuild te raken :-\ Klemt de houder van de vlamdover wel goed in de buis? Als dit niet zo is (er zit ook nog een rubbertje!) kan er vocht bij komen wat resulteert in een berg sludge in je vlamdover.

Als de smurrie echt olie is dan moet je echt je oliescheider eens schoonmaken of vervangen. Instructies staan duidelijk op het forum. Als deze verstopt zit komt er nl. veel olie in de vlamdover (plus merkbaar olieverbruik).


Laatste: rijd je veel korte stukken? In dat geval verstopt het ding veel sneller omdat je de motor nooit de kans geeft om alle vocht e.d. goed te laten verdampen/afvoeren. Ook langzaam/rustig rijden is meestal de oorzaak van een vervuilde oliescheider.


Samenvattend in Ludo's bewoordingen:

Ge moet eerder eens gas geven he! :P


Gr ;D

denjo

#12
Hmmm....  ik rij elke werkdag 80 km highway met de cruisecontrol op 135, voor zover het verkeer dat toelaat.

Zou de welbekende zwarte pot onderin er wat mee te maken kunnen hebben ???

Ik kijk het wel even aan. :)
V70 T  +  480 Collection + VW Type 3 Notchback '68

ed

Wellicht dat de slangen er naartoe wat veel olie bevatten. Als je de vlamover dan schoonmaakt is er weer ruimte vor nieuw vuil. Ik zou alle slangen in de buurt eens los-en schoonmaken. Wellicht dat dat het probleem oplost.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!