zelf koppeling vervangen. valkuilen?

Gestart door gonzo, 23-12-2005 11:00:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gonzo

Beste forumleden.

Ik heb een 95er 850 2.5 20v. 350000 km's.  De koppeling is loopt op zijn laatste benen en ik ben van plan om binnenkort de koppeling, met alle zaken waar je op dat moment goed bij kan, te vernieuwen. Het onderhoud aan deze, en al mijn vorige auto's, doe ik altijd zelf. Nu vraag ik me echter af of deze auto, die een grote dwarsgeplaatste motor heeft, nog valkuilen heeft bij het uitbouwen van de bak en koppelingshuis. Het is nogal een tight fit daar in de machinekamer...Kan iemand me vertellen of de bak er zo uit kan? Langs onder of langs boven? Moet het blok er uit? Moet er misschien een motorsteun los om het blok scheef te laten zakken? Kan het blok gewoon blijven zitten? Moet je het subframe loshalen? Zijn er nog, behalve een centreerpen/prise-as voor de plaat, veel speciale gereedschappen nodig?
Alvast bedankt.
MVG Kees

@®-

#1
Ik zou in ieder geval om te beginnen alvast beginnen met het breken van je polsen zodat je overal bij kunt  ;D.

Maar volgens mij moet het van onderuit gedaan worden, dus zal je het subframe los moeten halen.

Rijns_t5r

 8)nou van horen en zeggen moet er heel wat los,maar gebruik de zoek functie eens volgens mij is er heel wat over geschreven ;)veel succes,ennuh als het je lukt,maak er dan een mooie beschrijveng van met fotoos,is altijd intressant ;)
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Oele

Toen ik de motor uit Oele wilde halen, probeerde ik de motor er uit te halen zonder de bak. Zodat ik de aandrijfassen kon laten zitten...

Uiteindelijk is me dit niet gelukt en heb ik alles er maar uitgetrokken en ik moet zeggen wat een opluchting.  Je kunt overal lekker bij. Maarja dan moet je dus wel alles loshalen.

Persoonlijk als ik alleen de koppeling zou moeten vervangen en geen brug zou hebben die ik niet heb, zou ik het lekker laten doen!

Ter info wat ik heb gedaan om de hele motor te vervangen (misschien heb je er wat aan?):

0. Grote wielmoer aan beide kant losdraaien van aandrijfasse met sleutel 46 ( geloof ik) en lange pijp (1 meter)
1. Auto omhoog, op bokken, voorwielen eraf
2. Remschijven eraf en draagarmen losmaken van subframe
3. Aandrijfassen eruit tikken
4. Alles demonteren van blok (water/olie afvoeren, turbo, dp, alle sensoren, stuurbekrachtigingspomp, airco  etc)
5. Aan de onderkant van het blok veel bouten lossen
6. Met hydraulische pomp motor ophoog takelen
7. Alles wat nog vast zat losmaken en de kies heel voorzichtig trekken.

Vliegwiel inspecteren en af laten draaien en uitbalanceren zit met 12 kantige torx met veel bouten vast.
Blok kun je van de bak uit de auto makkelijk uit elkaar trekken, hij blijft hangen op een paar bussen hier voorzichtig koevoet tussen zetten en zeker zijn dat je alle bouten los hebt.
Drukgroep komt met gewone grote torx best makkelijk los...

Succes!
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

gonzo

Hallo Forumleden.
In ieder geval ben ik ervan overtuigt dat de koppeling vervangen moeilijker is dan bij mijn eerste auto. (78er) opel ascona. Hij kan nog even mee, en die tijd gebruik ik om na te denken hoe ik het ga doen. Misschien trek ik de buidel open. Misschien ga ik het bij een vriend doen met een brug. ik hou jullie op de hoogte en zal, als mijn polsen niet breken bij het vernieuwen, wat foto's schieten van de operatie.
In ieder geval bedankt voor de tips&tricks.

Met vriendelijke groet, Kees.