Lampje oliedruk

Gestart door Edwin, 08-09-2002 11:15:22

Vorige topic - Volgende topic

Edwin

Sommige auto's hebben en controlelampje voor het oliepeil (niet alleen de druk) zoals bijv. Renault Megane, die geeft het aan met lampjes.
Bij de 850 gaat het lampje voor de oliedruk volgens het instructieboekje branden zodra de oliedruk te laag is. Logisch vind ik, dit  betekent waarschijnlijk dan ook dat ie gaat branden als er te weinig olie in zit. Ik neem aan dat de druk omlaag gaat als de hoeveelheid olie afneemt.
Mijn vraag is nu of het gaan branden van het lampje een teken is dat er nu echt olie bij moet of dat je dan al te laat bent? Ergo: houd het lampje ook het oliepeil voor je in de gaten?

gr. Edwin.  8)
ps. Hij heeft bij mij  nog nooit gebrand (behalve bij starten dan) maar ik vergeet nog wel eens om om de 4 weken olie te pijlen... :P

george

als het oliedruk lampje gaat branden door te weinig olie in de motor ben je redelijk laat. De oliepomp gaat dan lucht aanzuigen wat enorme cavitatie in de lagers veroorzaakt en je smeeroliefilm in de lagers wordt onderbroken. Direct stoppen en oliepeil controleren en bijvullen. Niet verder rijden tot dit euvel over dan wel onderzocht is of een zak geld meebrengen.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Aad

CiteerIk neem aan dat de druk omlaag gaat als de hoeveelheid olie afneemt.
:P

Beste edwin,
De druk van je olie gaat zeker niet zakken als het niveau van je olie zakt, dat zou een mooie bende worden zeg, nee die blijft bijna onder alle omstandigheden gelijk. Bij stationair zal dat lager zijn dan bij meer toeren maar wordt weer geregeld door een overstort zodat deze niet te hoog kan worden.
Als olie verouderd en vervuild kan de druk oplopen daar dikkere olie(vervuil met kool uit de motor) moeilijker door de kanalen stroomt. Hij kan ook iets lager worden door ouderdoom, bv bij een op gas rijdende motor die veel minder last hebben van koolvervuiling (meestal ziet die olei er bij vervangen nog net zo uit als toen deze er werd in gedaan) echter verliest deze zijn smerende werking doordat er bepaalde bestandelen uit verdwijnen(verdampen of verbranden).
Beste is ongeacht de gereden km's om ieder jaar de olie te vervangen daar de omstandigheden van de automotor bijzonder ongunstig zijn voor een olie zoals wij die kopen.

Groeten
Aad

Aad

Citeermooi hé, zo'n motor techneut.  :)
maarre, 1x per jaar olie vervangen?.
ik vervang de olie iedere 7500km.

Rij jij zo weinig per jaar dan Ludo ???

ruuds70

Nou Ludo, volgens mij is het vaak beter voorkomen dan genezen, maar iedere 7500 km de olie verversen van je Roffel is geld wegwerpen. Zeker wanneer je op LPG rijdt.
Het verouderen van olie heeft voor het grootste deel te maken met het uitgeput raken van de dopes (toevoegingen) De dope die het snelste uitgeput raakt is de dope die ervoor zorgt dat de onverbrande koolwaterstoffen niet de oliefilm aantasten en a.h.w. worden ge-emulgeerd in de olie. Deze onverbrande koolwaterstoffen ontstaan na condensatie van de brandstof tegen de koude cilinder- en cilinderwanden, tijdens de koude start dus. Wat wil nu het geval, LPG heeft hiervan nagenoeg geen last, het wordt immers pas vloeibaar bij een verhoudingsgewijze gigantische druk en zou dan zelfs de oliefilm niet aantasten op de manier waarop benzine dit doet. Olie bij een LPG motor zie je ook veel minder van kleur veranderen, het blijft goudgeel, dit in tegenstelling tot de olie in een benzinemotor.
De temperatuur wordt wel hoger, maar de tegenwoordige olien en het koelsysteem van de Volvo 850 turbo kan dit ruimschoots aan.
Derhalve, spaar het geld van die extra olieverversingsbeurten, overweeg ze zelfs te verlengen!
Groet Ruud

Edwin

Ik vervang de olie om de 15.000 of eens per jaar. Dat is volgens mij al meer dan ruim voldoende. Ik heb wel eens van een monteur gehoord dat als je echt goeie olie gebruikt en het filter regelmatig vervangt je de olie zelfs nooit hoeft te vervangen, maar dat probeer ik liever niet uit. Zal ook wel met type motor en rijomstandigheden te maken hebben denk ik.

gr. Edwin.  8) (niet altijd in de olie... :P)