Wissermotor koplamp vraag(met foto's)

Gestart door Wouter (), 19-01-2006 18:41:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter ()

Ik ben met m'n volgende klusje bezig...de wissers van de koplampen.

Nou doet rechtsvoor het niet en heb ik het motortje er even afgehaald.

Motortje opengemaakt:
Het zit vrij simpel in elkaar maarr.........



Op de foto kun je zien dat de een "stroomdraad" (metalen stripje dat bovenlangs de rand loopt) wordt onderbroken (zie rode pijl)
TUSSEN de onderbreking zit een vierkant klein plaatje.


hier zit het plaatje zoals het hoort tussen de 2 stripjes


Close-up



zie hier dat plaatje.

Ik had het er even opnieuw tussen gedrukt en weer aangesloten.
Het motortje loopt maar ........... hij stopt niet meer.
Weet iemand de funktie van dit plaatje? Zou deze dan bij mij beschadigd zijn?


Hij zou dus even 2 seconde moet lopen en dan weer stoppen net zoals het andere motorje.

Daf46

Ik zou zo denken dat het een bi-metaal-plaatje is (dat verbuigd als het warm is en zo de stroom onderbreekt)

@®-

Dat is de o-positie van de ruitenwissermotor op die manier wordt ie aan aarde gelegd zodat ie niet zomaar stopt wanneer dei uitgezet wordt maar naar de ruststand terug keert en daar stopt.

Wouter ()

#3
Citaat van: @®- op 19-01-2006 18:53:28
Dat is de o-positie van de ruitenwissermotor op die manier wordt ie aan aarde gelegd zodat ie niet zomaar stopt wanneer dei uitgezet wordt maar naar de ruststand terug keert en daar stopt.

Ik heb het gevonden:

Dat plaatje was niet het probleem maar het tandwieltje op de foto.


Ik heb het es verder uitelkaar gehaald (waarom niet eerder..tja) en onder aan dit kleine tandwieltje zit een soort palletje en verbreekt de verbinding op het juiste moment. Dit tandwieltje zat bij mij niet helemaal strak op het andere tandwiel met als gevolg dat de stroom niet meer werd verbroken.
Door aan de ruitenwisserstang wat te trekken trek je de tandwielen wat beter in elkaar en werkt het weer naar behoren.

Toch denk ik dat ik op zoek moet naar een nieuwe want na verloop van tijd zal de stang wel niet strak getrokken blijven zitten.

Maar ok, bedankt wel voor de reacties... en ik/we weten weer een stuk beter hoe dit systeempje werkt toch...  misschien weer handig voor anderen.

ps... voor de gein even Volvo gebeld om te vragen wat zo'n motortje kost .......... meer dan 150 euro .....  haha