Startprobleempje

Gestart door Skua, 14-08-2002 14:00:11

Vorige topic - Volgende topic

Skua

Af en toe als ik wil starten en de sleutels omdraai gebeurd er helemaal niets. Alle controle lampjes gaan wel branden zoals normaal, maar de auto start niet. Als ik dan de sleutel weer terug draai en het nog een keer probeer start ie weer als vanouds. Dit probleem doet zich ook niet regelmatig voor.

Wie weet wat er aan de hand  is en weet er toevallig een oplossing voor ??? :-/

groet Johan
Bijna 300K

volvoTon

Hetzelfde probleem,alleen is mijn accu dan leeg.
Zelf denk ik dat er ergens stroom "weglekt" en ben er zelfs al voor naar een VOLVO!!garage geweest maar ook die konden niets vinden.Dus accu opladen en hij doet het weer twee maanden.
volvo Ton

denkweb

Tja... das lekker. En als je hem uit zet, gaat ie dan ook eerst een keer aan als je em uitdraait en pas uit als je hem weer uitzet??

Succes, daan

Skua

Nee, uit gaat ie altijd zonder problemen.
Wij zijn er ook al voor naar de Volvogarage geweest. Die hebben alles nagekeken en alle contacten schoongemaakt. (Zeggen ze ???)  Maar ze konden niets vinden.

O ja je hebt helemaal gelijk ;D het is een volvo

Bijna 300K

s©ub@

skua,

dit klinkt verdacht veel als een vast zittende bendix in je startmotor. Wat je eens zou moeten proberen om te kijken of dit echt het probleem is:

(  [smiley=cwm31.gif] ff een beetje risicovol als je echt geen verstand van techniek hebt ivm met de spanning op de startmotor  :o )
  • pak een stalen pijp of een stuk hout (bezemsteel)
  • zet deze op de startmotorhuis
  • laat iemand anders de sleutel in stand "3" (onstekingsstand) houden
  • geef een tik (of lees oplawaai) met een hamer op de pijp/stuk hout
als de startmotor nu wel aanslaat wil zeggen dat je bendix vastzit en is het tijd voor een revisie van de startmotor. ;) mocht hiermee het probleem niet opgelost zijn zou het eventueel nog in de bekabeling van je startmotor zitten (oxidatie)

suc6
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Skua

Citeerskua,

dit klinkt verdacht veel als een vast zittende bendix in je startmotor. Wat je eens zou moeten proberen om te kijken of dit echt het probleem is:

(  [smiley=cwm31.gif] ff een beetje risicovol als je echt geen verstand van techniek hebt ivm met de spanning op de startmotor  :o )
  • pak een stalen pijp of een stuk hout (bezemsteel)
  • zet deze op de startmotorhuis
  • laat iemand anders de sleutel in stand "3" (onstekingsstand) houden
  • geef een tik (of lees oplawaai) met een hamer op de pijp/stuk hout
als de startmotor nu wel aanslaat wil zeggen dat je bendix vastzit en is het tijd voor een revisie van de startmotor. ;) mocht hiermee het probleem niet opgelost zijn zou het eventueel nog in de bekabeling van je startmotor zitten (oxidatie)

suc6

Wat houd zo'n bendix precies in?
Het is ook niet zo dat de auto nooit wil starten. 9.5 van de 10 keer start ie wel goed. Dus dan heeft zo'n test niet veel zin lijkt me  :-/

groet  Johan
Bijna 300K

s©ub@

CiteerWat houd zo'n bendix precies in?
Het is ook niet zo dat de auto nooit wil starten. 9.5 van de 10 keer start ie wel goed. Dus dan heeft zo'n test niet veel zin lijkt me  :-/

Juist dan heeft zo'n "test" wel zin...

ik wil je niet gaan vervelen met alle technische details van een startmotor, maar in de startmotor zitten koolstofborsteltjes en een bendix, dit zijn hoofdzakelijk de onderdelen die storingen kunnen veroorzaken bij het starten (slijtage).

door de betrekkelijke "lange" levensduur van zo'n startmotor kan het zijn dat dus de bendix (naar mijn info het draaiende deel van de startmotor) vast komt te zitten op een "dood-punt" (door afslijting/slijtage) wat gebeurt er dan op zo'n moment?

• startmotor krijgt van contact opdracht om aan te slaan
  • bendix zit op het "dode-punt"
  • startmotor weigert dus dienst...
op zo'n moment, wanneer de startmotor niet reageert op de sleutel kun je het foefje eens proberen wat ik in mijn vorige bericht omschreef. Slaat de startmotor dan wel aan dan is dues waarschijnlijk de startmotor aan een revisie toe (kosten bij schatting: € 75,- , dat betaalde ik tenminste voor mijn oude 240 en 740)

die kosten ben je ook al gauw kwijt als je de drempel van de volvodealer overkomt  ;)

suc6 en keep me informed  ;D
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Jan_D.

Als je echt helemaal niets hoort bij het omdraaien van de contactsleutel zou het misschien ook nog het relais kunnen zijn. Dat beweegt dan niet en dan krijgt de startmotor geen stroom.

Skua

Ik zal de komende tijd eens extra goed luisteren naar het relais als ik de auto start en anders het testje van Scub@ proberen.

Bedankt voor jullie antwoorden, zodra ik meer weet laat ik het hier horen. [smiley=cwm1.gif]

groet Johan
Bijna 300K