Dashboardkastje 93er zonder airbag

Gestart door RRRRR_Ramon, 17-08-2005 13:48:43

Vorige topic - Volgende topic

RRRRR_Ramon

Tijdens de vakantie weigerde het dashboardkastje al eens, maar nu wil die helemaal niet meer open. Het hendeltje voelt ook wat dood aan, net of deze binnen niets meer doet. Ben al bezig geweest met een schroevedraaier, met een oude oliepeilstok aan het purken geweest van onder af maar ik kan me niet meer voor de geest halen hoe het sluitmechanisme eruit ziet en hoe het werkt.

Opeens weet je ook niet meer hoe het slotje moet staan, moet het nou verticaal staan om open te zijn of horizontaal ???

Ben er nu al een uur in totaal mee aan het klooien geweest en stop er steeds maar mee voor ik m'n grootste schroevedraaier pak en het hele ding eraf rag   >:(  ::) Maar kan me verhalen herinneren van iemand van hier die nog een kastje zoekt (of zocht) en dat viel niet mee dacht ik.  8) :-X
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Christiaan

Ramon, ff zoeken.
Dit behoort tot de zwakke punten vd 850.
Palletje afgebroken...............
Of uitboren vh slot of nieuw mechaniek monteren............
Christiaan

denkweb

Momentje... komt er een linkje met foto's aan:

link

En ja, ik kom soms nog wel eens op een ander forumpje... ;)

denkweb

Wij NL'ers zoeken meestal een nieuw voorpaneel van het dashboardkastje en boren een 2mm gaatje, 2cm vanaf de bovenrand van het midden van het deksel, waarna met een kleine schroevendraaier het (afgebroken) palletje kan worden opengeduwd.

thuur

Ramon, dit is echt het slechtste punt van de 850.... De dealer vraagt zich 110 euro (ex btw) voor een 'klepje', de sloop een dikke 50 euro indien de klep al beschdigd is. In goede staat: reken op 75 euro :o

En dan nog: je moet het zien te treffen: de meeste sloperijen zijn uitverkocht op dit terrein. Tel.no achterlaten en om de zoveel weken ff bellen.

Wel op het forum gelezen dat je met een lange arm en een Dremel een kapot frontje kunt vermijden, maar lijkt mij nogal veel en lastig werk.

HET probleem staat uitgebreid op het forum, de oplossing is wat grof van aard. De vorige eigenaar had het redelijk opgelost: gewoon hard trekken aan de klep zodat de binnenkant doormidden breekt. Voordeel: je ziet het niet aan de buitenkant. Nadeel: je moet wel even grip krijgen op de klep :P

Rotklus.... been there.... :-\

Sterkte!

Gr ;)

RRRRR_Ramon

Thnx voor de tips allemaal, ik denk dat ik Denkweb's methode maar eens ga toepassen.

Doordat het hendeltje zo "dood" aanvoelt denk ik dat het asje naar lipje is gebroken, heb VADIS erop nageslagen en dat moet het haast wel zijn. De truc met het kleine boortje zou moeten werken. ;D

Wat er met m'n Internet Explorer is weet ik ook niet, maar de zoekfunctie werkt momenteel niet, bij iedere zoekopdracht kom ik uit op een leeg forumscherm.   :o Of ligt het misschien toch niet aan mij? :-\ ???

thuur

Nog een tip: zorg dat je alle onderdelen opvangt. Als het compleet is kun je het gemakkelijk herstellen ;)

Forum doet ook raar bij mij de laatste paar dagen :-\ Krijg heel veel time-outs :'(

Succes met de operatie!

Gr 8)

denkweb

Onderdelen opvangt? Als je het gaatje boort kun je het klepje met een schroevendraaiertje openen... een minuscuul gaatje is al genoeg.

Vervolgens dashboard klep losschroeven. Het gebroken fake-metalen stangetje opzoeken. Deze is goed te repareren met van die kneedgum van Pattex. Vervolgens voor de zekerheid even een dun draadje aan het palletje maken en deze op de bovenkant van het dashboardkleppie vastplakken. Als dan nog weer het palletje ooit breekt kun je altijd zonder schade deze weer openen.

Dit is trouwens voor iedereen aan te raden, dat draadje aan het palletje maken en het uiteinde net binnen bereik van een tangetje op de bovenrand van het kleppie plakken... voorkomt al dit gezeur! Op de link zie je wat voorbeeldfoto's... heb eea met rood gearceerd.  Ach wat, hier zijn ze:

RRRRR_Ramon

Hij is inmiddels via de methode van Denkweb geopend, slechts een klein gaatje is zichtbaar in de klep van het kastje.

Het gietaluminium pennetje wat het lipje moet wegduwen was afgebroken. Dat heb ik uitgeboord met een klein boortje en daar een dito boutje en moertje ingedraaid. Het uitstekende deel van het boutje is nu het pennetje en het werkt prima!

Thnx voor de tip !  ;D

Racingbrick

Shoot!  ???
Ik heb dat geintje al mee mogen maken met mn 240 GLE uit '83, hopende dat de Zweden het eindelijk onder de knie hadden...
Bij die slotjes brak de veer, en ging hij niet meer dicht, het omgekeerde dus.
Ik vraag me af wat erger is......

thuur

Citaat van: Racingbrick op 30-01-2006 20:09:12
Shoot!  ???
Ik heb dat geintje al mee mogen maken met mn 240 GLE uit '83, hopende dat de Zweden het eindelijk onder de knie hadden...
Bij die slotjes brak de veer, en ging hij niet meer dicht, het omgekeerde dus.
Ik vraag me af wat erger is......

Dat ligt aan het seizoen en de hoeveelheid zoetigheid in je kastje ;D

....of als je toevallig waardepapieren/beurs erin hebt gelegd.

Gr :-\