Drijfstanglager vervangen

Gestart door V70R-SAFFRON, 09-11-2014 21:09:07

Vorige topic - Volgende topic

V70R-SAFFRON

Beste forummers ,

We zijn gisteren onze V70R-SAFFRON gaan halen . De auto is in een goede staat maar met een minpunt : er is waarschijnlijk een drijfstanglager vesleten. Met draaiende motor valt er een lichte "tik" te horen in de ondermotor.
We hebben dus geen risico genomen en hebben de auto op een aanhanger mee naar huis genomen.
De vorige eigenaar heeft de auto meteen stil gezet toen de "tik" is ontstaan ( hij was nog maar 100m van huis af )...

Heeft hier iemand meer ervaring mee?
Is het mogenlijk dat de krukas nog niet beschadigd is en dat alleen de drijfstanglagers moeten vervangen worden ?
Of is het bijna zeker dat de motor in zijn geheel uit elkaar moet ?
Is het bij dit type motor mogenlijk om de drijfstanglagers te vervangen bij alleen de carter er onderuit te halen?

Alvast bedankt voor jullie reacties ,

Luke

V70R^2

Ik ben net zelf met een revisie bezig, alleen de carterpan eraf kom je niet bij de lagers.. Want de krukas zit "in het midden" van het onderblok.

Sowieso dus hele blok eruit en de versnellingsbak eraf.

Grote kans dat de krukas nog goed is, maar je zult pas meer weten mocht het blok open gaan en je een blik kunt werpen/ alles opmeet.

Edit:
Wil je het goed doen, dan komt er een stuk meer bij kijken dan enkel een drijfstanglagertje vervangen, het hele blok eruit en alles goed nakijken/opmeten. Want als een lager versleten is dan heeft dat een oorzaak, dat kan dus betekenen dat er meer versleten of beschadigd is elders in de motor.

Johann

Drijfstanglager kom je wel bij als je de carterpan er onder vandaan haalt.

V70R^2

Natuurlijk, mijn fout, ik zat met krukaslagers in mijn hoofd.. Veranderd echter niet dat je je moet afvragen waarom die niet meer goed is, tijdelijk olie tekort? Te heet geweest? En wat was de oorzaak daarvan? Of heeft het blok er gewoon al vele tonnen op staan.

V70R-SAFFRON

Bedankt voor de reacties , ik was in ieder geval van plan om heel de motor uit elkaar te halen.
Kan te dunne olie een oorzaak zijn?

V70R^2

(Veel) te dunne olie kan ervoor zorgen dat er geen goede oliedruk komt, een lager zonder olie is dan snel versleten. Maar dat zal niet snel gebeuren, of iemand moet er echt iets raars in gegooit hebben..

V70R-SAFFRON

De vorige eignaar had et net een paar honderd kilometers 5w30 inzitten , mischien toch te dun?
Ik heb gelezen dat te dunne olie snellere slijtage kan veroorzaken... :(

V70R^2

Kan mij niet voorstellen dat dat ervoor gezorgt heeft op zo'n korte termijn, denk dat het er al aan zat te komen. Misschien iets beter hoorbaar geworden door de 5w-30?

V70R-SAFFRON

Lijkt me ook sterk , de motor heeft nog maar 238000 km op de klok en liep verders als een horloge.
Ik gaa in binnekort de carterpan et onderuit halen om de schade van wat dichter bij te kun en bekijken.
In ieder geval bedankt voor de informatie :)
Ik hou jullie op de hoogte !