verschil tussen rode en oranje peilstok

Gestart door Schnappi, 18-04-2006 07:57:30

Vorige topic - Volgende topic

Schnappi

Goedemorgen deze morgen ;D

een poos geleden is bij de auto van mij de peilstok afgebroken deze was oranje, dealer heeft er toen een nieuwe erop gezet maar deze was rood

wat is nu het verschil tussen de stokken?

alleen elke keer als ik de auto op haal van een onderhoudsbeurt bij dealer staat het peil hoger dan aangegeven.  1cm kan dit kwaad?
ik heb wel gelezen op het forum dat de rode peilstok 5,3 liter en de oranje peilstok 5,8

alleen nu komt er elke keer als ik hard ga rijden olie uit de peilstokhouder dit zal waarschijnlijk het overschot zijn van de olie

Moet ik nu de olie af laten tappen (het teveel)?

Groeten 8)

mehn

Er is wel degelijk verschil tussen deze twee peilstokken.
Het MAXIMUM van beide peilstokken is gelijk. Het MINIMUM niet.

Het verschil tussen MIN en MAX is bij de rode peilstok 1 liter en bij de oranje peilstok 1,5 liter.
Bij de oranje peilstok staat dit verschil ook in de peilstok geperst.

Er is op een gegeven moment een modificatie geweest bij de 850 waarbij het carter vergroot is, hierdoor kon er dus meer olie in het carter. Op dat moment is de oranje peilstok geïntroduceerd.

Je kunt de oranje peilstok gebruiken in een auto waar een rode inhoort. Alleen moet je dan wel uitkijken dat je het peil boven het minimum houdt. Met minimum op de rode peilstok komt ongeveer overeen het de "L" van liter op de oranje peilstok. Als je dus zorgt dat het peil nooit onder de "L" komt, is er niets aan de hand.

Als je de rode peilstok gebruikt in een auto waar een oranje peilstok inhoort dan staat het peil te snel op MIN. Er zit dan nog minimaal een halve liter in  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: