Luchttoevoer verbetert PK's

Gestart door Jak, 01-01-2003 14:46:02

Vorige topic - Volgende topic

Raf

je moet maar zo'n gek tegen je aan krijgen!

Raf
De gustibus non disputandum est!

Reitse

Een week of twee geleden op de BBC was er ook wat onrust over onjuist gemonteerde gastanks. Het had iets te maken met een veiligheidsklep, als die niet goed zat kon er een explosie plaatsvinden (goh, verassend ;)) Naar ik toen begrepen heb waren een aantal installateurs zonder hinder van enige kennis aan het installeren gegaan. De beelden van een auto die heel erg boem deed waren wel even schrikaanjagend...
Dus toch maar liever op benzine?  ;) :D

Raf

CiteerDus toch maar liever op benzine?  ;) :D

wel, die benzine tank is toch ook niet zo veilig hé!
bij een ongeval scheurt dat zonder veel moeite!

Raf

Reitse

Ik neem toch aan dat die tanks wel iets kunnen hebben... en scheuren is toch nog beter dan exploderen lijkt me.

... na enig nadenken...

Een auto op gas heeft ook een benzinetank, dus dan ben je eigenlijk twee keer de klos...
Ik ga weer fietsen ;) :D

ed

Ik weet ook niet waar al die verhalen vandaan komen over onveilige LPG tanks. Ik heb bij een aanrijding nog nooit gezien dat de LPG tank is ontploft.
In nederland zijn overigens een aantal parkeergarages waar je met LPG tank in de auto niet naar binnen mag. Echt zot!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Dreamer

Drie vrienden van mij zijn in Duitsland met 180km/u bergafwaarts in een Seat Ibiza in de slip gekomen. 3x in de rondte, 4x over de kop en toen door de berm gegleden. (aquaplanning) De auto lag op de kop toen wij erbij kwamen. De gastank was geheel onbeschadigd, terwijl de rest van de auto zwaar in elkaar zat. Toen de brandweer kwam zagen ze de gastank en wilden eigenlijk niet verder gaan. Tot we zeiden dat het een Nederlandse installatie was, toen zijn ze bezig gegaan met het oprichten van de auto waar de jongens nog in zaten.

Wonder boven wonder kwamen ze er met alleen wat blauwe plekken uit.

Maar de gastank was dus niet beschadigd. Een benzinetank is eigenlijk veel gevaarlijker omdat deze minder dik is en minder beveiligingen heeft. De kans dat een gastank scheurt is vele malen kleiner dan een benzinetank.

Zoals zo vaak is de grootste risicofactor de gebruiker van de installatie.

edit:typo's
Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.

Raf

CiteerIn nederland zijn overigens een aantal parkeergarages waar je met LPG tank in de auto niet naar binnen mag. Echt zot!

LPG is zwaarder dan lucht -> LPG zakt naar beneden.
als je dan een ondergrondse parkeergarage hebt dan zakt de gas tot helemaal beneden en kan daar niet meer weg.
na verloop van tijd kan die gas opstapelen en een hete uitlaat kan de boel dan zo laten ontploffen.

Raf

Raf

Ludo, dat van het uitzetten wist ik al.
maar een van de twee gassoorten in LPG is zwaarder dan lucht (heb ik toch gelezen een tijdje terug)
moet ik misschien nog eens opzoeken.

Raf

jan855t5r

Raf,

Dat zwaarder zijn dan lucht, dat geldt zeker voor benzine-dampen (precies de reden waarom je zo weinig INboard benzine motoren tegenkomt in boten, vrijwel altijd diesel)

Als je nl benzinedampen in je machinekamertje hebt staan en je gaat daar even checken met toevallig een peuk in je mond dan is het al gauw BOEM!  :-[ Weg boot en jezelf ook. :-[

Als je dat weet vraag je jezelf toch af waarom B-auto's WEL in al die parkeergarages en de Channel-tunnel mogen...

Het is gewoon LPG-paranoia van een paar onnozele burocraten.

Raf

CiteerHet is gewoon LPG-paranoia van een paar onnozele burocraten.
daar ben ik ook al een tijdje van overtuigd.
gewoon omdat er het woordje GAS in die afkorting voorkomt.

Raf

christ

CiteerKaj,

Ik ben echt benieuwd of je ook verschil meet met en zonder slang. Ik voel zelf geen verschil, maar ik denk dat de klep bij mijn niet meer beweegt. De uitlaatkant staat altijd dicht zullen we maar zeggen.
Ga eens in zijn 4 rijden en dan van 80-120 in zijn 3, 4 of 5. Ik ben benieuwd of je verschil meet. Zorg er wel voor dat de omstandigheden gelijk blijven
Als ik van benzine naar LPG overschakel lijkt de auto op benzine ook een stuk feller. Feitelijk wordt dat veroorzaakt door de betere respons op het gas, maar de werkelijke verschillen zijn zeer klein. Dit is de enige manier om vermogensverschil (naast de meetbank natuurlijk) te meten.

Ben erg benieuwd wat je meet.

Bij mij duurt 80-120:
in 3: 7,8 sec
in 4: 10,8 sec
in 5: 15 sec
Alles op benzine.

Ik heb ook een 2.5 10V estate. Heb het idee dat mijn auto wat aan de slome kant is. Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt.

Overigens hoef je niet bang te zijn dat de motor stuk gaat, aangezien er alleen maar koudere lucht binnen komt. De thermische belasting zal dus iets lager zijn. De mechanische belasting weer een klein beetje hoger, maar dat kan het blok makkelijk hebben. MEt een turbo blijft het ten slotte ook heel!

Ed

Hoe liggen deze getallen bij een standaard T5 in de praktijk, iemand ervaring mee??