Tips & Trics

Gestart door De Groentjes, 01-04-2006 21:14:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Groentjes

 ;) Hebben vandaag zo goed als een 850 2.5 estate uit '96 gekocht, 280.000 km, ma a.s. beslissen. Zijn er Volvo specifieke mankementen bij dit type auto?

Voor de rest een superauto..........., hij is "Groen" en onze eerste !!

The Saint

Check & dubbelcheck:

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=7007.0

Daarna ben je geen groentje meer  ;)

En welkom hier natuurlijk  :D
No shirt no shoes, no pinball

De Groentjes

 :D Thanks! Eindelijk mogen we meeroffelen!

De Groentjes

 ::) En uh... voordat iemand 't vraagt...foto's volgen na aankoop!

De Groentjes

 ??? Ja.., die motorsteun zat inderdaad los, deze zou wel even (?) vervangen worden.Oke, mijn vragen aan kenners & weters zijn:

1. Hoe controleer/zie ik waar het spruitstuk gescheurd kan zijn?(behalve rook onder koud blok dan,niet opgemerkt nl.)

2. Hoe check ik het snelst of de airco volledig en goed werkt?

3.Olieafschijder/vlamdover/kapotte krukaskeering, tijdens proefrit even gestopt,half onder de volvo gelegen en geen significante olie lekkage te bespeuren (tussen bak & motor) nog andere controle hierop?

4.Voorbanden zijn net nog ff vervangen (voor cheapo Pirelli's) , achterbanden zijn qua profiel goed echter "gecupt" (of hoe noem je dat, buitenzijde extreem afgesleten tov de rest) heeft dit met uitlijnen te maken (dat dit dus nog moet?)

Morgen moeten we beslissen!!!

Groen met. 850 2.5 10v estate 280.000km, 4500 euro

Roger B.

als het echte km's zijn en de auto goed is, geen geld voor zo'n auto....

-spruitstuk:
niet echt makkelijk omdat je het niet echt goed kan zien. de koud blok methode lijkt me de makkelijkste manier, WAAR de scheurvorming optreed bij de 850 weet ik niet.

-Airco:
puur het airco deel. motor lopend, temp keuze op zijn koelst, aanjager aan dan moet je duidelijk koude lucht voelen uit de uitblaasopening die je gekozen hebt (met warm weer natuurlijk beter te controleren dan met koud weer)

Als je onder de motorkap kijkt en iemand zet de airco van uit naar aan, dan zul je een klik horen van de magneetkoppeling van de aircopomp, als er te weinig koudemiddel in zit zal dit niet gebeuren.

De verdere werking van de regeling is wat moeilijker te controleren zo 1,2,3.

Olielekkage:
Olie peilen bij motor die al een tijdje niet gedraaid heeft geeft indicatie of er olieverbruik en/of verlies zou kunnen zijn.
vragen of de auto op een hefbrug kan dan kun je beter van onderaf bekijken of er ergens sporen van lekkage zijn.

Banden:
Ligt er aan wat je met buitenkant bedoeld. Bedoel je hiermee dat de beide zijkanten van het loopvlak verder versleten zijn dan het midden? dat wordt meestal veroorzaakt door te lage bandenspanning, midden verder versleten komt meestal door te hoge spanning.

Als het alleen de zijkant aan de zichtbare kant van het wiel betreft, dan duidt dit op vekeerde uitlijning (teveel toespoor of wielvlucht te ver naar buiten) of erg sportief gebruik van de auto.
Als het alleen de zijkant aan de niet zichtbare kant van de band betreft dan is er meestal sprake van (teveel) uitspoor of wielvlucht teveel naar binnen staan.

Ik neem aan dat dit bij een 850 wel uit te lijnen is aan de achterkant, in hoeverre dit kan is mij (nog) niet bekend.

Als ik me niet vergis is het genoemde cuppen van banden een ander slijtagepatroon, gecupte banden hebben de profielblokken scheef afgesleten door de aandrijfkrachten, er ontstaat een getand profiel met meer afrolgeluid als gevolg, soms ook als trilling voelbaar.

De up-to-date techneuten moeten me maar corrigeren als ik onwaarheden schreef.

mehn

Citaat van: Roger B. op 02-04-2006 18:09:33
Ik neem aan dat dit bij een 850 wel uit te lijnen is aan de achterkant, in hoeverre dit kan is mij (nog) niet bekend.

Een héél klein beetje ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Racingbrick

AC aanzetten,wachten op de klik, en dan de leidingen voelen, eentje moet koud worden,de andere normaal een beetje warm.
Je kunt de koude lucht ook ruiken als het goed is.
En, de oude vertrouwde manier van het voelen/(opmeten met thermometer) van de koude lucht uit de uitblaasmonden.
Als de uitgeblazen lucht veel kouder is dat de buitentemp kan je aannemen dat de a/c werkt...
Dat is dan allemaal de snelle manier... hangt ook weer af van de buitentemperatuur.


De Groentjes

 :DThanks voor de Tips!