Bougies vervangen

Gestart door gysbert, 09-04-2006 14:29:36

Vorige topic - Volgende topic

gysbert

Hallo,

Is het verstandig om zelf de bougies te vervangen?
Of kun je dit beter aan de dealer overlaten?

gysbert

Reitse

Kan je best zelf :) Met enig beleid los draaien!! Goeie bougiesleutel helpt enorm. Nieuwe bougies even controleren op electrodeafstand en dan vastzetten. Niet overdrijven, vast is vast.

Roger B.

en de bougies met de sleutel in het gat plaatsen (meestal kun je de bougie hierin klemmen), niet erin laten vallen, anders kan het zijn dat ze op de electrode vallen en de afstand te klein wordt.

goed opletten dat je ze er RECHT in schroeft, als de schroefdraad beschadigd raakt ben je verder van huis

bij gebrek aan sleutelgevoel (kwa krachten) een momentsleutel gebruiken

gysbert

welk formaat bougie sleutel heb ik voor een 850 bougie nodig: een 16,18, of 21 mm??, dan kan ik die even bestellen.

De bougies zelf bestel ik trouwens bij estate services vijf voor vijfentwintig euro is niet duur volgens mij

groeten

Eugene

Is idd niet duur, bij de dealer zijn ze stukken duurder!

If it's not blown, it sucks...

AntonioMontana

Citaat van: gysbert op 09-04-2006 21:24:46
welk formaat bougie sleutel heb ik voor een 850 bougie nodig: een 16,18, of 21 mm??, dan kan ik die even bestellen.

De bougies zelf bestel ik trouwens bij estate services vijf voor vijfentwintig euro is niet duur volgens mij

groeten

Lange dunne 16mm bougiesleutel heb ik gebruikt, vervangen is heel makkelijk:
Met Torx de zwarte afdekkap eraf waar Volvo 10/10V (?) op staat, dan 1 voor 1 te werk gaan:
de bougiekabel eraf halen(beetje wrikken trekken) dan oude eruit draaien, nieuwe erin draaien (sommige vetten hem nog in met ???, heb ik niet gedaan) en de bougiekabel er weer op doen en de volgende vervangen.

Succes

M a r c

En vastzetten op 25-30Nm.  Koud.

Blaas ook het vuil uit de gaten met perslucht alvorens je de oude bougies er helemaal uitdraait, anders valt alle rommel op je zuigers.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Schnappi

laats hadden ze bij mijn auto de bougies vervangen met warme motor bij de dealer. is dit dan slecht?

graag antwoord

Hylco

Citaat van: T5RED op 10-04-2006 20:46:14
laats hadden ze bij mijn auto de bougies vervangen met warme motor bij de dealer. is dit dan slecht?

Warm metaal zet uit, als je een koude bougie in een warm gat draait met dezelfde kracht als je hem in een koud gat zou draaien komt hij bij het afkoelen veel strakker te zitten dan de bedoeling was. Of je bougie danwel schroefdraad in het gat hier tegen kunnen kan ik je niet vertellen, maar ik zou denken dat het niet veel uitmaakt. De krimp is immers gelijkmatig over de zijde van de boegie en niet in de hoogte richting. Het enige dat ik me zo kan bedenken is dat je dus veel meer kracht moet zetten om je boegie's eruit te krijgen bij een koude motor en dat je daar dus schade bij maakt. Het devies bij vervangen, zorg dat je motor warm is als je ze eruit draait en draai de volgende boegies bij een koude motor er weer in.

Reitse

Citaat van: M a r c op 10-04-2006 18:34:10
En vastzetten op 25-30Nm.  Koud.

Blaas ook het vuil uit de gaten met perslucht alvorens je de oude bougies er helemaal uitdraait, anders valt alle rommel op je zuigers.
Welke rommel?? de volvo bougiekabelset is helemaal dicht van boven, sluit heel netjes af. Daar overheen zit nog die maffe plastic kap dus knap stukkie vuil wat daar nog in kan komen :)

Zippo

Racingbrick

Goeie tip, draai er Iridiums in van NGK of Denso..
Kosten wel wat meer, maar zijn suuper...