Foutcode 222 Break in Solenoid S2

Gestart door RoelW, 03-05-2006 20:28:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoelW

Dames en heren,

Na lange tijd in de file te hebben gestaan ging de automaat in noodloop waarna het lampje ging knipperen. Uitlezen van de foutcode geeft 222 volgens Haynes een break in Solenoid S2.
De PNP switch is een paar maanden geleden vervangen, de ECU is vervangen door een tweedehands exemplaar want daar bleef ook een foutmelding in zitten.

Wat is eigenlijk een solenoid en wat doet het? Volgens de Oxford dictionary een "cylindrical coil of wire acting as a magnet when carrying electric current". Hier wordt ik niet zoveel wijzer van in combinatie met mijn ietwat brakke automaat.

En daarnaast natuurlijk de vraag of er iemand is die dit al eens eerder heeft vervangen.

Groeten,

Roel


konniekip

#1
Geen los contactje in de aansluiting met de PNP-switch? Die stekker kan behoorlijk corroderen!
De solenoids (magneetkleppen) regelen de gang naar bepaalde versnellingen en de oliestroom in de bak. Op volvospeed.com staan geloof ik wel mensen die solenoids defect hadden. In principe kan je ze wel vervangen, je moet dan bij het afdekplaatje kunnen komen. Hiervoor moet het subframe naar beneden.  :-\



Overigens kan je met behulp van de diagnose stekkers de bak ook in test-modus gooien en de kleppen stuk voor stuk testen op functioneren.

Citeer
Here is how you get into "Test Mode 4":

With the key in the on position (car not running) put the pin in the A1 socket as you would to retrieve the codes...
First - Press the button 4 consecutive times (about 1/2 to 1 second each time).....
Wait a few seconds and the led will then illuminate.....
Upon the first illumination (while the light is on!!) put in the first digit of the test code...(for example - if the number is a 2 press, the button twice)
The led will then illuminate a second time....
Enter the second digit of the test code......
The led will then illuminate a third time.....
Enter the third digit of the test code.....

The solenoid should "click" six times along with the led illuminating each time. In some test modes, the led will illuminate six repetitive times but the solenoid will only click once. In my car, the S1 test will click six times and the S2 test will click six times. The TCC or SL solenoid only clicks once...not sure if this is OK??

CODES:
3 – 4 – 2 Activates the S1 solenoid
3 – 4 - 3 Activates the S2 solenoid
3 - 4 – 4 Activates the SL (shift lock or lock-up) solenoid

¨

en dit beantwoordt je vraag

http://volvospeed.com/vs_forum/index.php?showtopic=25317&hl=u

;D

RoelW

Hee goed zeg! Bedankt voor de info. Ik zag al een visoen van een uit elkaar gehaalde automaat.
Eerst maar eens testen.

Groeten,

Roel

RoelW

Zo heb je het lek boven, zo zinkt 'ie weer.
Vanochtend getest en gediagnosticeerd. Alles doet het. Netjes zes klikjes en de storing is weg, lampje uit, auto rijdt als een trein. Nog even langs de dealer die er ook niet direct de vinger op kon leggen.
Terug naar huis, ja hoor weer in de noodloop weer het lampje.
Weer testen en nu hoor ik geen klikjes meer bij S2.
Morgen maar weer eens proberen.....

Roel

konniekip

Kan ook zijn dat de bakolie vervuild is en de solenoid vastloopt in de bagger.

RoelW

Tsja, ik heb het lek nog steeds niet boven.
Wat ik vreemd vind is dat er 's ochtends na het wissen van foutcodes en testen er niets aan de hand is. Na een half uurtje begint de ellende.
Maar ja, waar moet je het nu zoeken; in de bak of in de computer?
Als de solenoid stuk is zou die het 's ochtends ook niet mogen doen. Er is dus blijkbaar iets dat de foutcode veroorzaakt, met mijn beperkte kennis de ecu, de solenoid of de olie.
De olie is bij de motorwissel vervangen (bij 290.000, bij 225.000 geflushed, nu 308.000). Deze kan natuurlijk vies zijn.
De ecu heb ik een dikke maand geleden vervangen voor een tweedehandsje omdat het een storing aangaf in de ecu zelf.
De PNP switch is ongeveer twee maanden geleden vervangen omdat de oude op was, deze sluit ik dan ook uit.

Voordat ik naar de dealer ga wil ik toch die ecu uitsluiten. Morgen eerst maar eens terug naar de sloperij en kijken wat er gebeurt als ik de oude er weer in doe. Naar de dealer kan altijd nog en zolang deze stil staat maakt de andere auto ook wat kilometers.

Roel


jaapieo

Ik heb hier precies hetzelfde probleem emt een 92 glt  :-\

's ochtends als ik weg ga dan is het allemaal prima, als ik na 2 / 3 kwartier op de snelweg in de file kom is het feest :( als de auto een tijdje stilstaat (paar uur) dan werkt het daarna weer prima. Ook fout code 222

Ik heb de pnp schakelaar ook al vervangen, de automaat olie ook en nog steeds doet het probleem zich voor.
Ik denk dat de s2 schakelaar niet meer in orde is en dat als hij eenmaal warm is dienst weigerd.

Er was op het forum al een keer iemand die s2 had laten vervangen.
744 > 854 > 745 > 854

RoelW

Hallo,

Eindelijk weer bericht. Na lang wikken en wegen de auto naar de dealer gebracht. De overweging was dat ik zelf wel op zoek kan naar een automatenrevisiebedrijf maar dat de dealer zelf ook wel zijn contacten heeft.
Met dank aan Konniekip dat de automaat er niet uit hoeft voor het vervangen van de solenoids. Dit was namelijk wel het eerste wat de dealer vertelde (niet de monteur overigens).
Sinds gisteren ben ik weer als een kind zo blij. Weliswaar 1000 euro lichter maar van een auto die voor de deur staat te verstoffen en waar het gras omheen begint te groeien wordt ik erg verdrietig, zeker als het mijn eigen auto is.
Overigens is het advies om de solenoid S1 en S2 tegelijk te vervangen, die dingen kosten iets van 100 euro per stuk (met btw 120).
Ik zeg erbij dat de dealer ook hevig heeft lopen duimen dat inderdaad de solenoid stuk was want toen hij het eruit had gehaald en warm had gemaakt bleek uit niets dat het stuk was. (Een andere optie was volgens hem de computer). Ik heb gisteren en vandaag zo ongeveer in die auto geleefd en de storing bleef weg.

Overigens is een deel van die 1000 euro ook opgegaan met het zoeken naar de oorzaak.
Voor de activiteit Magneetklep regelsysteem vervangen (nr. 43727) betaalde ik 311.02 euro. Voor het demonteren van het regelsysteem van de bak 39,87 euro. De solenoid met code 6843783 kost 104 euro en een proefrit 79,75. Dit alles zonder btw.

Ik blijf nog met drie vragen zitten die niets met dit onderwerp te maken hebben:
- Wat een rare bedragen eigenlijk 311.02. Waarom niet 110 of 115? Het werk wordt toch ook per kwartier afgerekend en niet per seconde?

- Mijn typenummer is volgens de factuur 854 555 3161. De eerste drie weet ik de rest niet. Iemand nog een idee?

- Kan ik me ook opgeven als proefrittenchaffeur?



Groeten,

Roel

mehn

Citaat van: RoelW op 01-06-2006 21:22:51
- Kan ik me ook opgeven als proefrittenchaffeur?

Zodan, dure proefrit  :-X

Maar wel fijn te horen dat het is opgelost  :D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: