Tweeters niet aangesloten???

Gestart door tdidude, 21-04-2006 19:18:01

Vorige topic - Volgende topic

tdidude

Heeeeeelp:

Bij toeval kwam ik erachter dat mijn tweeters van het dashboard niet aangesloten zijn op mijn HU1205.
Nu snap ik ook waarom ik niet enorm tevreden was over het overall geluid in mijn vierkante vriend.  8)

Heb 8 speakers in de auto (confirmed) waarvan het er dus maar 6 doen.

Ik heb een oud naar nieuw verloopstekker maar hier worden de tweeters  niet op ondersteund. Het stekkerblok met de speakeraansturing dat de HU1205 ingaat is ook voor de helft leeg (radio heeft veel meer polen dan het blok benut)

3 vragen:

1) Kan ik draden van tweeters gewoon doorverbinden met die van spreakers lv/rv?
of gaat dit ernstig tenkoste van het vermogen???

2) Ik heb het vermoeden dat de D stijl speakers en achterdeur speakers dezelfde draden gebruiken. Er is zijn nl alleen maar een la/ra draden en toch doen ze achter alle 4 keurig mee. klopt dit???

3) Zijn er meerdere oud naar nieuw stukken te krijgen en heb ik gewoon de
   verkeerde  :'(  ?

Alvast dank voor jullie reactie

5 cilinders is meer dan 4

kramer

Ik neem aan dat er ergens in de auto voorin ook nog een scheidingsfilter ligt?

Heb er weinig verstand van, maar ik zie achter in mijn HU1205 1 grote stekker met vele kleuren draden. Ik ga er vanuit dat de speakers voorin niet rechtstreeks op de radio zitten maar via een filtertje of zo.

Zijn er kenners op dit vlak?

Kramer

tdidude

Draden van Tweeters  zitten wel aan de volvostekker die er af fabriek in zit. Deze worden alleen niet doorgelust naar de "oud naar nieuw" adapter en zijn dus blind.

Op de draden van de "oud naar nieuw" staat in letters wat de functie. originele bedrading is alleen met kleurcode.
"Oud naar nieuw" adapter sluit alleen vr/vl en ra/la aan op de radio.. toch spelen er 6 speakers, vandaar dat het bijna niet anders kan dat de 4 achterspeakers op de ra/la zijn aangesloten..

Kramer zie jij kans een fototje van jouw dradenboel achter de radio te sturen.. ? kan ik nl zien of je een andere adapter hebt..

kramer

Wil ik wel voor je doen dit weekend. Ik moet daarvoor mijn carkit even uitbouwen. E.e.a. zit net voor elkaar langs.

Moet er sowieso nog een aantal maken, dus komt goed uit.

P.S: de HU1205 zit wel in een V40 ingebouwd, is dat een probleem?

Foto volgt dus nog.

Kramer

CeeBee

Je kan onder probleem de tweeters bij de voorspeakers zetten, ik had ze ook gewoon erbij gezet. Speelt al 2 jaar zo.
Heb dus ook de HU1205.
V70N 2.5T AWD

tdidude

Dank voor gouden tip Ceebee.

Kramer zal je een PB sturen met email adres... uiteindelijk wil ik weten of de HU1205 tweeters seperaat van de normale voorspeakers aan kan sturen, als dit zo is dab ben ik zeker voorstander van dit te gebruiken. Ondanks dat ik nu weet dat ik signaal van voorspeakers kan tappen lijkt het me toch 100% als het direct gestuurd (en wellicht gefilterd ) uit de HU1205 komt. Ik verwacht dat metname het het regelen van de Treble ten goede komt.

Ik begin me nu ik weet dat ik de tweeters niet gebruik enorm te irriteren aan het geluid..  >:(  en snap niet dat ik hier pas 1 1/2 jaar later achter kom  :-\ onvergevelijk..  :P 

Wederom is hiermee het nut van dit Forum bewezen  ;D

Dank voor jullie hulp!

kramer

Ik heb dus geprobeerd een foto te maken van het zootje. Had ik beter niet kunnen doen want ik heb e.e.a. wat beschadigd. (Het is gelukkig een lease-auto en die gaat over 2 maanden toch weg..... sorry Leasemaatschappij). Ik krijg de radio niet voldoende naar voren getrokken om een goede foto van de stekker te maken. Als ik dat wil doen trek ik nog meer los/kapot waarvan ik niet eens de werking ken. Blijkbaar lopen hier ook nog kabels van CD-wisselaar, telefoon en andere zaken.....

Iemand anders wellicht wel de mogelijkheid voor een goede foto?

Kramer

tdidude

8) Kramer; geen probleem toch dank voor het proberen.

Waarschijnlijk zit of je radio dan wel gps antenne dwars.. deze kabeltjes zijn bij mij ook niet erg lang.  :P 
Voor de korte termijn ga ik dan maar voor optie van Ceebee; tap het signaal wel van de voorspeakers af.

Als ik dan een keer in de  buurt van volvo dealer ben zal ik eens vragen of er verschillende "oud naar nieuw" adapters zijn..

tdidude

Meteen maar even daad bij het woord gevoegd.
Achter de Hu1205 het signaal voor dashboard tweeters afgetapt van de voordeurspeakers . WAT EEN VERSCHIL...  :o  :o  :o

Ik moest meteen mijn treble even wat dimmen..die hen ik afgelopen 1 1/2 jaar wat hoger moeten draaien om het niet spelen van de tweetertjes moest compenseren.. haha ik sla me hard voor de kop dat ik hier nu pas achterkom.
1 1/2 doe ik mijzelf te kort.

Vanavond mag ik gelukkig weer een aardig stukje rijden.. Ipod in zijn dock en dan zal ik de rijdende concertzaal eens de sporen geven  ;)

Weer een probleem opgelost door het forum.

Ceebee nogmaal dank voor de goude tip.