310 PK

Gestart door raymond, 01-10-2002 23:56:46

Vorige topic - Volgende topic

Johann

Jan,

Ik heb over de 4 traps bak van de 850 niet echt slechte dingen gehoord.
Soms ruw schakelen maar dat komt bij alle automaten wel eens voor.
Ik heb in een 850T5 gereden met een aangepaste koppelomvormer, net een sequentieel geschakelde bak en heel hard en snel schakelen.
De eigenaar zei nooit problemen gehad te hebben met deze bak.
De normale 5 traps automaat hoor je ook niet veel over.
De Geartronic automaat daarintegen zijn wel problemen mee.
Volvo zal echter altijd de volledige bak vervangen bij klachten.
Bij de 4 traps geartronic in de T6 kwam dit regelmatig voor.
Ik heb mij laten vertellen dat vooral in 't eerste jaar deze bakken er met bosjes tegelijk onder weg geschroeft zijn.
Hier in de buurt heeft een T6 al zijn 3de bak binnen 100k km.
Een probleem met heel ruw naar de 3de versnelling schakelen gepaard met hele harde klappen.

Bij de nieuwe V70 en de S60 GT heeft men ook veel problemen gekend.
Mijn V70 lag bij 5000(!) km al een nieuwe bak in maar de, vele, problemen waren daarbij niet verholpen.
Mijn V70 was van April 2000, een van de eerste V70 GT's destijds op de Nederlandse markt.
Mijn broer had een V70T5 GT van Juli 2000.
Volvo heeft later elke keer geprobeerd om de problemen in software te verhelpen.
Mijn auto is na juridische stappen terug gegaan naar Volvo, die van mij broer heeft na anderhalf jaar sukkelen een schop gekregen en hij heeft geen Volvo weer gekocht.

De klachten,

Plotseling openen van de koppel omvormer, echt verschrikkelijk gevaarlijk.
Heel lang "nadenken" van de bak na een afslag waarbij de bak niet weet of ie nu in 2 of 3 verder moet rijden.
Heel traag reageren als men bij een stoplicht wil wegrijden, de auto staat gewoon tot 2 seconden na te denken voordat ie in beweging komt.
Het in 2 stappen doorschakelen van 2 naar 3 met een wachttijd van 1 tot 2 seconden.
Soms heel veel slip, soms heel ruw schakelen.
Het niet terug schakelen bij bijvoorbeeld een inhaal actie.
De V70 GT deed ongeveer 1300 toeren in 5 bij 80 kmh, volledig "onder de toeren" reed ie dan.
Als ik dan wou inhalen moest de bak zowiezo 1 of 2 versnellingen terug schakelen maar dat deed hij niet.
Je kon het pedaal tot aan de plank intrappen maar er kwam gewoon geen reactie met als gevolg dat de motor hevig ging stotteren en de hele auto ging schudden omdat hij onder z'n toeren gebied zat.
Gek genoeg reed de auto in de GT stand wel goed behalve veel slip in de 2.
Ik kon mijn auto echt als een variomatic rijden, optrekken vanaf 40 kmh tot 90-100 op een constant toerental met giga slip, heel irritant.
Natuurlijk ben je de altijd alleen met je klacht maar mijn broer had, in mindere mate , dezelfde klachten en via het internet heb ik contact gehad met verschillende mensen waarvan op dit moment meer dan de helft geen Volvo meer heeft.

De oplossingen waren altijd 't zelfde.

Eerst nieuwe bak monteren om de klant tevreden te stellen en vervolgens nog 6 of 7 software updates er achter aan om alles een beetje aan elkaar te lappen, dit is inmiddels nog maar 1 gecombineerde update. FID 667 of FID 668 welke bijna niet in de Volvo documentatie te vinden is.
FID 667 met een oude VADIS versie zit zelfs nog een bug in ook nog.
Wat ook wel hielp was het zeer regelmatig resetten van de adaptieve functie maar dan moest de auto weer aand de VADIS kast gehangen worden.
Het probleem bleek op 't laatst in een klep, klep B4, te zitten en Volvo heeft tot einde vorig jaar begin dit jaar nog geprobeerd om dit door middel van die software patch te omzeilen.
Op dit moment zal Volvo na zeer lang aandringen van de klant als uiterste redmiddel de complete "valve body" vervangen door een nieuwer type met een aangepaste B4 klep.

Ik ken 3 gevallen, waaronder mijn auto, die door Volvo zijn terug genomen.
Ik ken minsten 8 gevallen van mensen die geen Volvo meer rijden, mijn broer o.a.
Ik ken eigenlijk maar 1 geval welke als opgelost mag worden bestempeld maar dit alleen omdat deze auto een soort test ezel is want hij heeft meer bij de garage gestaan dan dat ie gereden heeft.
Bij de nieuwste modellen hoor je bijna geen klachten meer.

Geloof me, ik heb in de aanwezigheid van Volvo techneuten dingen met de bak meegemaakt die je gewoon niet zou willen geloven.
Zo erg dat je 10 keer in de achteruitkijk spiegel kijkt of er geen tandwielen op straat vallen of mischien een complete bak...
De bak zelf lijkt mij dan ook verschrikkelijk sterk maar de aansturing is niet wat 't zijn moet.

Met ontkenning is Volvo een heel eind gekomen maar het heeft ze klanten gekost en bijna 2 jaar om een afdoende oplossing te vinden.

Volgens mij is de 5 traps uit de R AWD van 't zelfde type als de nieuwe V70/S60 maar het is geen GT.

Edit: Volgens mij kwam deze bak uit Korea....

PJ-T5R

CiteerPlotseling openen van de koppel omvormer, echt verschrikkelijk gevaarlijk.
Johann,

Wat is het plotseling openen van de koppelomvormer en wat is daar dan zo gevaarlijk aan?
Ik weet niet zoveel van automatische versnellingsbakken af, wat ik wel weet is dat de mijne al 254000 km achter de rug heeft, waarvan 134000 km met een aangepaste chip. Hoeveel koppel mijn motor heeft weet ik niet, zal wel ergens boven de 350 Nm zijn. Mijn turbodruk meter zwiept in ieder geval geregeld buiten de schaalverdeling.

PJ

Johann

CiteerJohann,

Wat is het plotseling openen van de koppelomvormer en wat is daar dan zo gevaarlijk aan?
Ik weet niet zoveel van automatische versnellingsbakken af, wat ik wel weet is dat de mijne al 254000 km achter de rug heeft, waarvan 134000 km met een aangepaste chip. Hoeveel koppel mijn motor heeft weet ik niet, zal wel ergens boven de 350 Nm zijn. Mijn turbodruk meter zwiept in ieder geval geregeld buiten de schaalverdeling.

PJ

Wat met mijn auto gebeurde was dat net voor 't schakelen terwijl het gas er nog op stond de koppelomvormer geen aandrijving weer doorgaf van de motor naar de bak.
Net alsof je een koppeling in zou trappen bij volgas in een versnelling.
Gevolg is dat de motor gigantisch in de toeren gaat draaien.
7800 toeren was 't rekord.
Wat er gevaarlijk aan is is dat mocht dit gebeuren in een bocht waar je bijvoorbeeld in de 3de versnelling plankgas door gaat de gewichts verdeling en het momentum van de auto ineens volledig anders komt te liggen.
Dit en de schrikreactie kan er voor zorgen dat je de controle over de auto volledig kwijt bent omdat je er niet op verdacht bent.
De achterkant wil immers op dat moment de voorkant voorbij.

Mellow_yellow

CiteerGevoelige automaten... :-/

en gedurende deze periode heb ik het gas goed weten te vinden en inmiddels ben ik dan ook  8mm profiel kwijt van de pirelli's    8)  

Rij je nu met slicks dan? Op een nieuwe band zit maar 8mm profiel....  ;D

jan855t5r

Johann, bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting over de automaten. Zeer interessant! Zeker voor eventuele (!!)toekomstige aankopen...
Dit is er weer een voor in mijn digitale archiefje.

PJ-T5R, leuk om te lezen over jou  goede automaat-ervaringen, dat geeft mij extra vertrouwen! Bovendien is die van mij (nog?)ongechipt...

Marc, het zijn inderdaad inmiddels bijna slicks!  ;D
De slijtage-indicators liggen al gelijk met het profiel...
(Pirelli Assimetrico, goed bij droog, warm weer, zeer matig bij nat en koud weer, zeker nu  ;D ;D ;D)
Volgende zomer gaan er Nokian's om de Titan's.  8)

Op dit moment heb ik de 15" stalen standaardvelgen er onder zitten met winterbanden 205/55VR15: plenty profiel en lekker veel Silica in het rubber, goed voor de grip bij koud weer. Ziet er alleen niet meer zo bruut uit, zo met die standaard wieldoppen. Hoekt ook niet meer zo strak als met de 17" wielen.

??? ??? Maar ik weet nog steeds niet wat cuppen is ??? ???

Hoe kan ik dat herkennen? Ik ben echt benieuwd naar de uitleg!

Groet
jan855t5r

jan855t5r

Inmiddels heb ik de banden-thread (woordgrapje?) in de techniek-sectie ook gelezen: Ik weet nu eindelijk ook wat 'cuppen' is!!