bestaat er hier een lambda-guru ergens ?

Gestart door pwassink, 26-04-2006 15:42:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pwassink

Ik wordt zo onderhand knettergek van mijn 95'er benzinegestookte t5,
en zijn verrekte oranje L-lampje.

Ik ben nu al maanden bezig om hem in orde te krijgen maar t wil maar niet lukken. Den dealert heeft zijn best gedaan in de voor mij gelukkig nog garantieperiode alleen blijven die oranje L-lampjes zich constant misdragen. 

Als het klopt wat men daar zegt (ja er is bij mij sprake van enige twijfel  :-\) is onderhand alles al zowat vervangen om de gehate 2-3-2 code te voorkomen. Denk hierbij aan verdeler, kabels, bougies, lmm, brandstof en luchtfilters, lambda-sensoren en wat vacuumslang-gebeuren.

Een dag of wat gaat het goed, ineens plop weer feestverlichting, motor loopt meestal rottig dan noodloop dus en weer op visite bij de dealer. vaak eerst een reset en aanzien,, dag of wat ok, weer feest, weer terug, we moeten hem een dag hebben, ok, vervolgens dat en dat vervangen en nagekeken, week of 3 verder en ja hoor plop weer branden dat rotding.

Vandaag was het weer eens feest, deze keer een 5-4-5 (of was het 4-5-4?) "eerste lambdasonde te langzaam" was de begeleidende tekst op de odb1-displaysleutel van den dealert deze maal.

Een blik in de alwetende volvo-computer daar leverde 5 mogelijke oorzaken op, en een afspraak moest worden gemaakt om die allemaal te gaan uitzoeken. Op zich geen ramp, maar is een 4.3 motronic nu zo'n lastig ding wat bijna niet te temmen valt ?

Ik sta doodsangsten uit als dit doorgaat NA de garantieperiode, binnenkort krijg ik vast een rekening voor een pak koffie zo vaak sta ik er met een oranje waas voor mijn ogen lijkt  het wel.. 

Enig idee of hoopvolle vooruitzichten in deze ?

Ik wilde ook nog een keer naar Marc voor wat meer fun maar zeker niet voordat alles okee is .. schiet dus niet op zo.

pwassink
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

george

Eerste klacht dient zich aan in de garantie periode en is tot op heden niet naar behoren opgelost. Totdat dit naar behoren opgelost is blijft dat dus een lopende garantie-claim, ook na het verlopen van de garantie periode.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

pwassink

#2
daswaar.. !

Daar had ik nog niet aan gedacht eigenlijk, nu alleen hopen dat ze het een keer oplossen, t ontneemt wel een deel van het genot telkens weer lampjes..

peter
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

M a r c

Hebben ze het knietje aan het einde van het inlaatspruitstuk al eens gecheckt? Dat rubberen knie-slangetje wil nogal eens wegsmelten en creert dan ook bovengenoemde foutcodes.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ed

Of pakking van het inlaatspruitstuk lekt. Heb ik ook al een paar keer voorbij zien komen (incl bij mezelf).
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

pwassink

@ marc, die is al gewisseld (knietje tijdens vervangen vacuumgebeuren aldus hen) maar ik kijk er zelf morgen nog even naar..

@ ed, die afdichting vd pakking gaan we morgen eens nakijken maar geeft dat ook een "af en toe storing" dan ? hij doet het volstrekt willekeurig ook qua gebruik, vlot/sloom rijden, koud of warm weer, droog/vocht  er is eigenlijk helemaal geen lijn in te ontdekken totopheden.

Peter
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

tumtum850T5

Hoi Peter,

Ik heb dit zelfde probleem ook gehad bij mijn T5 van bj. 95.
soms wel soms niet (maak niet uit warm of koud merk bezin ect.), wordt je gek van.

Na vele uren zoek kwan de garage er achter dat de packing lekte.

Gr. Ed

thuur

Citaat van: george op 26-04-2006 18:28:31
Eerste klacht dient zich aan in de garantie periode en is tot op heden niet naar behoren opgelost. Totdat dit naar behoren opgelost is blijft dat dus een lopende garantie-claim, ook na het verlopen van de garantie periode.

Voor de zekerheid even op papier zetten en naar de garage sturen vlak voor het verlopen van de termijn ;)


Gr 8)

Geertje

Peter, als de inlaatpakking lekt kun je dat evt. constateren door wat start-pilote te spuiten op of rond het inlaatspruitstuk. Als je dat niet hebt kun je ook wat remmenreiniger ofzo gebruiken. (niet nat maken maar verstuiven)
Gaat het toerental daardoor wijzigen heb je een lek. blijft de motor gewoon netjes rondlopen kun je er normaal vanuit gaan dat de pakking niet lek is.

Gr. Geer

KIM

De melding ëerste lambda-sensor te langzaam"is toch echt een storing die zich bevindt in de lambda sensor zelf.
Door lekkages ontstaan vaak de storingen  die aangeven dat het brandstofmengsel te rijk is of juist te arm.
Om twee voorbeelden te geven:

Een lekkage in het inlaatspruitstuk.
De luchtmassameter meet minder lucht dan er daadwerkelijk wordt aangezogen en zorgt dus in eerste instantie voor een te arm mengsel. De lambdasensor registreert dit en zorgt ervoor dat er een aanpassing op de inspuithoeveelheid plaatsvindt. Hierdoor zal de lambdasensor weer de gewenste waarden meten. De aanpassing wordt echter opgeslagen in het geheugen en als deze aanpassing noodzakelijk is over een langere tijd, dan zal er een foutcode opgeslagen worden dat het mengsel te arm is (2-3-1, 2-3-2 of 2-3-3).

Een lekkage in het uitlaatspruitstuk.
De lambdasensor meet door de lekkage in het uitlaatspruitstuk meer zuurstof dan zonder de lekkage. De trugkoppeling naar het motormanagementsysteem is dat het mengsel te arm is geweest. Als gevolg hiervan wordt meer brandstof ingespoten en uiteindelijk zal de lambdasesnsor weer de (voor hem) gewenste meetwaarden registreren. Hiervoor is wederom een vergroting van de inspuithoeveelheid noodzakelijk geweest. Ook hierbij geldt dat als deze aanpassing noodzakelijk blijkt te zijn gedurende een lagere periode, dan zal dit resluteren in een foutcodedat het mengsel te arm is (2-3-1, 2-3-2 of 2-3-3).

Dit soort foutcodes kunnen ook ontstaan tgv van o.a.:
- Een EGR klep die open blijfstaan / lekt
- Een dampafzuig magneetklep die open blijft staan
- Een defecte brandstofdrukregelaar
- Een verstopte brandstofretour

Plaats eens een viergastester in de uitlaat om te kijken wat je uitlaatgas waarden zijn. Dit kan je wellicht vertellen wat het probleem is: teveel benzine of teveel lucht.

pwassink

#10
Das een duidelijk verhaal Kim,

gaan we ook eens nalopen en meenemen in het hele zoekproject .

Ik heb een schrale troost overigens, Donderdag heb ik hem zowaar
"officeel ingereden" door er een kwart miljoen kilometer op te zetten
en dat mocht ik deze keer zonder brandende oranje lampjes ..  ;D

(mooie rode gloed verkregen door een ijverig flitsende digicam met wijsvinger af te schermen overigens.)




pwassink
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂