12 volt aansluiting

Gestart door VolvoPjotr, 29-04-2006 19:53:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvoPjotr

Hallo mederoffelaars,

Ik wil in mijn 96 er 855 een 12 volt aansluiting maken in kofferbak. Kan ik deze straffeloos aan de sigarettenaansteker "knopen"? Moet ik er nog een extra zekering tussenzetten? De aansluiting is bedoelt voor een koelbox.

Roger B.

ik weet niet hoeveel je koelbox trekt aan stroom en of je sig.aansteker zekering dit aankan.

Zorg dat je kabels niet TE dun zijn (dun=weerstand=spanningsverlies)
extra afzekeren is niet nodig aangezien de sig.aansteker al afgezekerd is, echter, voor de zekering van de aansteker mag je niet zomaar een (veel) zwaardere plaatsen, de originele bekabeling is namelijk afgestemd op de gebruikte zekering, bij zwaardere zekering zou de bekabeling overbelast kunnen worden.

Aller best is het (natuurlijk) om vanaf de accu een (dikke) kabel naar achter te voeren en deze zo dicht mogelijk bij de accu af te zekeren, wel wat meer werk, maar je kunt wel bijna elk vermogen op je stekker achterin zetten.

llinssen

Om verder rekening mee te houden:

De sigarette aansteker is geschakeld: auto van contact, geen stroom meer.
Ik heb mijn gps aangesloten via de verlichting van mijn dashbordkastje. Maar dat is natuurlijk veel minder stroom dan een koelbox....
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.