motor moet afkoelen? Is dit normaal?

Gestart door kramer, 05-05-2006 21:28:40

Vorige topic - Volgende topic

kramer

Even een vraagje van een nog onervaren roffelaar:

Kwam vanmiddag thuis met mijn V70 (2.4 170pk, 1999). Had redelijk tot stevig doorgereden op de snelweg (140 / 150 km/u) over een stukje van circa 20 km.
Toen ik thuis was en auto op slot deed, begon voor in de motorkap een ventilator na te blazen: circa 3 tot 4 minuten. Dit heeft ie nog nooit eerder gedaan.
Is dit normaal?

Daarna nog eens het zelfde stukje snelweg heen en weer (moest terug naar deze winkel), veel steviger gereden: circa 170 km/u (sorry mag niet he?) en redelijk doorgetrokken in de versnellingen. Na thuiskomst geen ventilator die aansloeg.

Verschil tussen beide ritten was de buitentemperatuur: 28 C tegen de tweede rit circa 22 C
En: eerste rit: Climate gewoon aan laten staan bij thuiskomst. Tweede rit: airco 2 minuten van te voren uitgezet.

Kan iemand me misschien vertellen / geruststellen dat dit normaal is? Waar komt dit door?

Ik heb dus de 2.4 170pk en is eigenlijk dezelfde motor als in de nieuwe V70 (heb ik me laten vertellen). Mijn vader heeft dus zo'n nieuwe V70 ook 170 pk, zijn auto koelt nooit na.

Is dit raar en ongezond?

Kramer

thuur

Das normaal ja. Het koelwater wordt nog een stuk warmer als je de auto uitzet na een stevige rit. Je hebt een zgn. zelfdenkende koelfan, die slaat altijd aan als het water boven een bepaalde temp. komt, ongeacht of de motor loopt of niet.

En ja, het is afhankelijk van de buitentemp.

Gr 8)

kramer

Ben ik even blij dit te horen!

= Schijnbaar rijd mijn vader dan toch een stuk rustiger....
= En gelukkig is mijn auto niet stuk  :D

Thanx!

Johann

Dan komt ie boven de 102 graden, slaat af bij iets van 95 graden. Is normaal. Ik laat zelf vaak de motor even doordraaien tot de fan af slaat.

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

konniekip

doet een 850 GLT dit ook uit 1993?

thuur

Emiel

Citaat van: mehn op 05-05-2006 21:55:34
2 woorden: "gele" "sticker"  ;D

3 woorden: "onder de motorkap"

konniekip

Citaat van: thuur op 05-05-2006 22:20:27
Ja.

Gr ;)
krek, ik rij m al 2 jaar nu.. Nog nooit opgevallen...  ;D

thuur

)()()sT

Maar.... als ie blaast als je aankomt en je zet de motor uit gaat ie ook uit hoor (tenminste bij mn pa sowieso, bij mijne ook maar die is stiller)

kramer

Die van mij heb ik ontdekt enkel na stevig doorrijden. Anders doet ie het ook niet.
Volgens mij is de buitentemp ook wel van invloed: warm weer, warme motor etc.

volvoTon

Bij die van mij gaat de ventilator soms al draaien als ik hem start.
Waarschijnlijk een electrisch foutje. De oorzaak heb ik nog niet kunnen vinden.

volvoTon 

thuur

Citaat van: volvoTon op 09-05-2006 21:56:22
Bij die van mij gaat de ventilator soms al draaien als ik hem start.
Waarschijnlijk een electrisch foutje. De oorzaak heb ik nog niet kunnen vinden.

volvoTon

Heb je dan de airco aanstaan?

Gr ;)

volvoTon

Nee volgens mij ben ik in bezit van een van de weinige 850 s zonder airco >:(

volvoton