waaron tunen en niet gewoon een T-5 of R kopen?

Gestart door ineke, 20-08-2002 12:23:25

Vorige topic - Volgende topic

Robinson

De teneur van het verhaal is dat bepaalde merken vaste tuners in huis hebben.Zeker hebben zij de kennis en de mogelijkheden om dit even goed en misschien nog beter te doen als de door hun uitgekozen "huistuner".Dit betekent dat hun tuner voldoet aan hun technische maatstafen.
ABT bv. levert aan alle VAG-producten en hun klonen(Skoda,Seat).
@opm.t.a.v BMW@
Alle aangehaalde voorbeelden dienden ter illustratie van een geschetst issue/probleem/vraag.
Wanneer mijn mening gevraagd wordt, zal ik die proberen te geven.
In de toekomst zal ik me hier dan ook beperken tot Volvo,
oh ja, minder wil niet zeggen slechter.
Volvo is prijs/kwalitatief in mijn ogen beter als de ge-ijkte concurrentie.
gr,
Humphrey

toine

Een en ander lezende kom ik tot de conclusie dat het lijkt dat veel mensen ergens een klein psychologisch probleem hebben. Het gaat hier duidelijk om het eeuwenoude haantjesgedrag.  
De degelijke Zweedse auto die door de fabriek voorzien wordt van de nodige pk's aan passieve veiligheid moet blijkbaar toch dat ene moment in je leven dat je toevallig voor, achter of naast een Porsche of andere vergelijkbare sportwagen staat aan het verkeerslicht sneller zijn.
Je kunt tunen wat je wilt, maar het wordt toch nooit een Porsche en als je meent dat je je inmiddels minimaal 5 jaar oude 850 kunt vergelijken met een Porsche zit je toch mis. Het gaat in een dergelijke vergelijking toch meer dan alleen om een acceleratietest. Is het niet gewoon pure jaloezie waar het hier om draait?

Toen ik 19 was had ik een Renault 5 Alpine Turbo. Ik vond het geweldig dat ik af en toe sneller was dan menige duurdere auto. Tot ik op een dag aan het stoplicht stond en wijlen mijn schoonvader met zijn Volvo 740 Turbo Intercooler naast mij stond. Inderdaad tot 100 km/uur ging ik goed mee, daarna ging de motorinhoud meespelen en moest ik toch afhaken. Sindsdien realiseer ik mij dat 1) er altijd snellere auto's zijn en dat het bijzonder kinderachtig is om samen aan een stoplicht weg te scheuren. 2) mijn liefde voor Volvo hier begonnen is omdat ze een degelijke en veilige auto weten te bouwen die van huis uit snel genoeg is.

Ik ben derhalve van mening dat als je zoekt naar meer vermogen je het ook in een ander merk moet zoeken. Mijn voorkeur gaat dus duidelijk uit naar originaliteit. Met ons wegennet en de maximumsnelheid beperkende maatregelen is toch onzin om duizenden euro's in tuning te stoppen als je hier effectief maar enkele minuten per jaar van kunt genieten en dan ook nog met de angst dat je gepakt wordt. Een 2.5T zoals ik gehad heb geeft al genoeg kicks om dan nog maar te zwijgen van een T-5 of T-5R. Bezit is het einde van het genot ...?

Johann

Toine,

Ik wil alleen even zeggen dat de S60 geen Renault meer is.
Qua gewicht en uitrusting doet ie helemaal niet veel onder voor een 911 en hij heeft nog twee deuren extra ook nog.
Veel geld kun je ook aan andere paar minuten uit geven.
Het zit eigenlijk zo dat je voor relatief weing geld een hele fun auto kunt maken.
Als je dan zo'n dyno dag hebt en ongeveer weet wat zo'n wagen doet dan kun je 'm voor jezelf inschalen in een bepaalde klasse.
Mijn S60 zit op ongeveer 300 en weegt 1500, welke auto's doen dat nog meer.
Dan kom je in dat lijstje ook een nieuwe 911 Carrera 2 tegen en was dat niet de benchmark voor een snelle sport auto?
De 911 carrera 2 is een bloedmooie auto met een verschrikkelijk goed uitgedokterde aandrijflijn waar alle verhouding bijna perfect zijn maar heel duur voor een platgeslagen race kever.
Als je dan eens de kans krijgt om er achteraan te gaan dan is dat toch gewoon een mooie ervaring, helemaal als dan blijkt dat ie ook nog eens niets meer doet, ook qua wegligging kwam 't wel in de buurt. Qua bestuurder misschien niet helemaal want het ging mij eigenlijk wel hard genoeg.

dutchdikkie

Toine,
Volgens mij heb je helemaal gelijk met het 'haantjesgedrag', en Johann geeft het nog grif toe ook! Fantastisch toch.

Doet die Johann vervolgens de Porsche af als een platgeslagen racekever om vervolgens zijn S60 op te hemelen als een 'porschekiller met twee extra deuren'
Nou Johann 't zal wel al een poosje geleden zijn dat je in een Porsche hebt gereden, want een kever is het al heel lang niet meer.

Geweldig.
(ouwe kippedief) wat een jolijn
DD

Robinson

Jolijn=jolijt :P

paul-r

CiteerOp de BBQ ben ik al iets wijzer geworden maar ik ben nog steeds op jacht naar info over het tuningsgebeuren......

Zal ik me ook eens storten in deze discussie (?): eigenlijk kriebelt er altijd wel iets. Als ik met mijn T5 rijd en er komt iets "snellers" voorbij heb ik altijd zoiets van: even meerijden. Maar meestal doe ik dat niet. Standaard is het al een hele snelle auto heb ik gemerkt, dus waarom dan tunen? Misschien toch omdat ik weet dat er meer in zit, en waarom dat er dan niet uithalen? Een R versie kopen lijkt me geen optie. Te duur en te weinig vernieuwend t.o.v. wat ik heb. Eigenlijk is het goed zo. Als ik ben bedenk dat ik net weer volbepakt naar Portugal ben geweest, waarbij ik meermalen gemerkt heb dat er niks mis is met het vermogen van deze standaard T5 lijkt het me goed hem zo te houden. Berg op, berg af met gemak 180km/uur (station vol + dakbak + 4 personen) dan kan ik niet klagen. Zeker berg op, dan staat werkelijk iedereen stil als je voorbij rijdt. En het voordeel van op gewone euro loodvrij rijden vind ik ook nog steeds een overweging.
Ik denk eigenlijk dat het beter is te wachten op de nieuwe V70R. Iemand anders het inrijden laten doen en dan overkopen!
Paul

Ramon

;)PORSCHE bouwde al 300 km/u sportwagens toen Volvo de bovenliggende nokkenas nog aan het uitvinden was......

Leuk verhaal over een s60 die "bijna" net zo goed op de weg ligt als een nieuwe 911.........bijna...... dus het is het net niet.............. (in vergelijking met een porsche !!!!!)

Laat het "net even beter" nu net een van de sterke punten van Porsche zijn !!!

(Overigens naast motorenontwikkeling voor VOLVO ! -

Porsche schijnt immers het "modulaire" motorbouw systeem voor Volvo "op de rit" te hebben gezet en gezien de motor opbouw herken ik wel bepaalde Porsche trekjes

(neem b.v. de gedeelde cilinderkop en het lager "juk" van de krukas ---- dat is toch volgens mij echt Porsche.......

(Dat lijkt me leuk, een echte discussie ........over de wijze van een motor construeren en daar de plus en minnen van BEARGUMENTEREN (i.t.t. wat we de laatste tijd steeds vaker op het forum zien ......(kukeleku!!)

Ik kan nog wel een paar pagina's vol schrijven .... maar bedenk wel dat Porsche ondermeer voor de (betrouwbare) kenveld-ontstekingen en turbo ontwikkeling heeft gezorgd (oa. door anti-pingel systemen en de Motronics samen met BOSCH !!!

(PORSCHE heeft ook het grootste aantal patenten in de hele auomobiel industrie !!!!!)

Het is een publiek geheim dat de RS familie van Audi PORSCHE kweeksels zijn ........ en op dat niveau is Volvo nog NEVER  NIET (waarschijnlijk alleen HONDA !!!!!! ,

ja HONDA (maar dat is een ander verhaal:   non-turbo 120 PK / liter (ongelooflijk en 9000 toeren draaien.........)

Ooit wel eens van een  9 5 9  gehoord????

I rest my case !

Ramon.

(een Volvo maar ook een PORSCHE fan!)

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

paul-r

Eigenlijk lijkt me de hele discussie waarbij vergelijkingen gemaakt worden tussen de verschillende merken onzinnig. Je gaat appels met peren vergelijken. Het heeft alleen zin als je het hele pakket dat bij de auto hoort meeneemt in de vergelijking. En wat Porsche nu wel of niet heeft uitgevonden is toch eigenlijk niet van belang: goed dat het is gedaan maar niet voor de vergelijking. Ze hebben het wiel toch niet uitgevonden?
Het lijkt me zinvol een vergelijking te maken als je zoveel mogelijk aspecten mee laat spelen; bouwjaar, nieuwprijs, vermogen, opties, gewicht, aandrijving, inruilwaarde na aantal jaren, verbruik en noem maar op. Een Porsche van anderehalve ton is niet te vergelijken met een Volvo die de helft kost. Denk ook eens aan service door Porsche in vergelijking met Volvo etc. Onzinnige vergelijking. En als mensen roepen dat BMW of Mercedes beter zijn dan Volvo moeten ze maar eens met echte argumenten komen, en niet met: achterwiel aandrijving, sneller optrekken, betere wegligging etc. Je betaald voor die auto's een stuk meer! En ze zijn ook weer eerder van de weg!
Paul

Viper

Deze discussie gaat echt nergens meer over! [smiley=cwm24.gif] Maar ik kan er slecht tegen als iemand een volvo 850 omlaag gaat halen, door hem te gaan vergelijken met een Porsche!  ;D ;D ;D ::) :D ;D
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Rudi

CiteerEen en ander lezende kom ik tot de conclusie dat het lijkt dat veel mensen ergens een klein psychologisch probleem hebben. Het gaat hier duidelijk om het eeuwenoude haantjesgedrag.  
De degelijke Zweedse auto die door de fabriek voorzien wordt van de nodige pk's aan passieve veiligheid moet blijkbaar toch dat ene moment in je leven dat je toevallig voor, achter of naast een Porsche of andere vergelijkbare sportwagen staat aan het verkeerslicht sneller zijn.
Je kunt tunen wat je wilt, maar het wordt toch nooit een Porsche en als je meent dat je je inmiddels minimaal 5 jaar oude 850 kunt vergelijken met een Porsche zit je toch mis. Het gaat in een dergelijke vergelijking toch meer dan alleen om een acceleratietest. Is het niet gewoon pure jaloezie waar het hier om draait?

Toen ik 19 was had ik een Renault 5 Alpine Turbo. Ik vond het geweldig dat ik af en toe sneller was dan menige duurdere auto. Tot ik op een dag aan het stoplicht stond en wijlen mijn schoonvader met zijn Volvo 740 Turbo Intercooler naast mij stond. Inderdaad tot 100 km/uur ging ik goed mee, daarna ging de motorinhoud meespelen en moest ik toch afhaken. Sindsdien realiseer ik mij dat 1) er altijd snellere auto's zijn en dat het bijzonder kinderachtig is om samen aan een stoplicht weg te scheuren. 2) mijn liefde voor Volvo hier begonnen is omdat ze een degelijke en veilige auto weten te bouwen die van huis uit snel genoeg is.

Ik ben derhalve van mening dat als je zoekt naar meer vermogen je het ook in een ander merk moet zoeken. Mijn voorkeur gaat dus duidelijk uit naar originaliteit. Met ons wegennet en de maximumsnelheid beperkende maatregelen is toch onzin om duizenden euro's in tuning te stoppen als je hier effectief maar enkele minuten per jaar van kunt genieten en dan ook nog met de angst dat je gepakt wordt. Een 2.5T zoals ik gehad heb geeft al genoeg kicks om dan nog maar te zwijgen van een T-5 of T-5R. Bezit is het einde van het genot ...?

Ik vind het gewoon mooi om in een snelle auto te rijden.Ben Volvo fan dus zit er maar 1 ding op;tunen die hap.Wat is daar mis mee?Het is mijn hobby,en idd. alles went,heb nu tegen de 300pk en ben nog niet tevreden ;D.het lijkt veel,maar geloof me er zijn genoeg auto,s die je bijhouden.Een sportauto zal het nooit worden,maar het blijft wel een vette bak.Als ik het kon betalen zou ik een Porsche of Diablo willen hebben,de ultieme sportauto ;)
Dr.Go-Fast...

ruuds70

Citeer;)PORSCHE bouwde al 300 km/u sportwagens toen Volvo de bovenliggende nokkenas nog aan het uitvinden was......

(een Volvo maar ook een PORSCHE fan!)

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

of is het niet eigenlijk zo ( eigenlijk een echte Porsche fan, die deze nog niet kan betalen en als redelijk alternatief uitkomt bij VOLVO omdat die toen de Porsches al 300 km/h reden de veiligheidsgordel allang hadden uitgevonden, hierop patent aanvroegen of aanvraagden, dit kregen en het desondanks aan iedere autofabrikant gratis aanboden om vervolgens verder te gaan met het onderzoeken van veiligere constructies die toepasbaar waren in hun Volvo's met onderliggende nokkenas)

Bovendien en niet in de minste plaats: Porsche heeft naast haar automobielfabrikage een research en ontwikkelafdeling, met faam, waar heel veel automobielfabrikanten graag gebruik van maken, tegen betaling. Net als Lotus overigens. En wat heeft Volvo hiernaast..... ooit was Volvo de grootste knakworst fabrikant! In aandelen dan, risicospreiding heet dat, maar dat is allang geleden. Toen reden de Porsches nog geen 300km/h, maar hadden de Volvo's al standaard driepuntsrolgordels, zelfs achter.

Groetjes Ruud

denkweb

Chips :-)