Haperende motor

Gestart door llinssen, 08-05-2006 21:51:38

Vorige topic - Volgende topic

llinssen

Trots eigenaar van een c70 cabrio (1999 B5254T, 145K) weer op weg naar Belgie na een weekend thuis in Nederland doorgebracht te hebben.

Na ongeveer 80 van huis, voel ik kleine haperingen in de auto. Twee gedachten:
1) Zo stevig waait het toch niet
2) Zo hard heb ik het weekend toch ook niet gereden, dan mijn 48 liter LPG nu al op is (280Km).

Het haperen gaat door. Alsof de auto geen vonk of geen brandstof krijgt.

Overschakelen op benzine brengt geen verandering. Het zou toch niet toch zo hard waaien?

Nee, dus. LPG tanken. Na het tanken brandt zelfs het motormanagement lampje.
Naar een volvo garage (louis in brussel). Aan de VIDA. Wel veel foutcodes, maar dat kan ook goed komen omdat er 3000km geleden lpg is ingebouwd.
Advies garage: eerst maar eens op alleen benzine rijden, als probleem over is, dan is het zeker lpg, anders kan het nog beide zijn.

Maar helaas 1km van de garage, op benzine: haperen.
Net sloeg hij zelfs af.

Ideeen:
Gasklep: hij heeft al bij stationair lopen raar gedaan: schommelen tussen 800-1200 toeren. Is ook in lijn met het afslaan.
Rotor: af en toe een slagje overslaan? (zit die uberhaupt op dit model, zo goed ken ik hem nog niet).
Bougies / Kabels?

Is dit allemaal logisch zo midden in een rit? Ik sta open voor suggesties?

Hopelijk donderdag weer even langs garage om te laten uitlezen. Vrijdag weer naar NL.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

BenC70ES

Een rotor zit er niet op, je hebt een bobine per bougie (bovenop de bougie).

Haperingen heb ik nooit gehad, wel een paar keer nadat ik de gasklep vervangen had door een ander exemplaar, toen de software nog niet gedownload was.

Ik sluit zeker niet uit dat het je gasklep is...  na kuisen is de schommeling veel minder maar de kuren waren toch niet weg hoor (kan ook niet, want het is gewoon slijtage)  :-\

Controleer misschien ook je luchtmassa meter even of de stekker er goed inzit.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Emiel

Volgens mij heb je geen bougiekabels....

Denk toch dat het probleem in de ETM zit... :(

Jeroentjuh

Ik denk ook je ETM, als die kapot zijn kan die ook zo raar gaan schommelen in toeren en afslaan......

BenC70ES

Yep, en alle mogelijke foutcodes geven... die je aan andere dingen doen denken...

Je kan ze zien zitten of het een wit etiket is, en met die kilometerstand.
Ik heb me er toen bij mij ook echt rot achter gezocht...   ::) >:(

llinssen

Voor wat betreft die ETM heb ik nog steeds een briefwisseling met Volvo. Ik hoop er eigenlijk op het ding niet te vervangen voordat ik van (of namens) de directie van volvo Zweden een uitspraak heb.  (zie the thread oscilerend toerental).http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=6095.60

Maar dat het ding een keer vervangen moet worden staat welhaast vast.

Ik verbaas me er alleen wel over dat de klachten zich nu ook uitbreiden tot de hogere toerentallen. Gewoon bij 3000-4000 een haperende motor hebben leek me niet iets dat aan de ETM kon liggen (tenminste aan de gasklep zelf). Ik dacht dat het zich met name uitte bij stationair draaien.

Afijn, ik wacht even af op Volvo Zweden, tenzij het erger wordt.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

BenC70ES

De meeste in de US vallen zelfs helemaal uit, of in een zogenaamde 'limp home mode'  ::) waar je nog maar 30km/u kan rijden ofzo...

Op een snelweg dus levensgevaarlijk  :-\

llinssen

En het wordt dus erger.

Vandaag op en neer van Brussel naar Antwerpen (+-60 km enkel) gereden.
De eerste 15 km weinig of niets aan de had.
Dat wordt allengs minder. Voor antwerpen enorm haperen. In de stad een keer afslaan. Dan wel gewoon weer starten, maar weer haperen.

Op de terugweg naar de volvo garage gereden. Wilde de auto daar voor het hek zetten en de sleutel naar binnen gooien, maar geen brievenbus te vinden.

Morgenvroeg gaat de wagen er direct naartoe. Bougies gasklep, het maakt me niet meer uit, maar hier is niet meer mee te rijden. Balen dat Volvo Zweden nog niet weer heeft gereageerd.

Ik hou jullie maar weer op de hoogte (zo vaak als ik dat bij mijn motormanagement puzzel al niet geschreven heb :P , ik hoop dat ik er nu sneller uit ben).

Eugene

Oei, das echt balen..... :(

Kun je niet eens een gasklep "lenen", om te kijken of het hieraan ligt?

Bougies vervangen kan nooit kwaad. (als je het goeie materiaal gebruikt tenminste ;D )

If it's not blown, it sucks...

llinssen

gasklep demonteren en monteren schijnt nogal een ellende te zijn (Benc70). Denk niet dat dat een optie is. Zie mezelf dat nog niet doen.

Eerst beestje maar eens aan de monitor. Volvo heeft al zoveel buletins uitgegeven over dit onderwerp, dat ik mag hopen dat ze herkennen als dit het probleem is.

Ellende dat is het.

Ik hoop alleen dat ze het niet op de LPi inbouw gaan schuiven.

Eugene

Maar als hij er ook last van heeft als ie niet op LPi loopt, dan is dat geen argument ;)

If it's not blown, it sucks...

llinssen

Dat dacht ik indertijd ook toen ik zo'n last had met min 850 (motormanagement puzzel), en dat bleek uiteindelijk WEL aan de Vialle installatie te liggen. Ik durf die gevolgtrekking dus niet meer zo te maken.  ::)

llinssen

Vandaag de auto bij de volvo garage afgeleverd.
Eerst aan de computer: foutcodes op de tweede en derde cylinder.
Geen vonk van de boubine, teveel brandstof etc, geen vonk.

Ze gaan nu kijken waar het aan ligt. Boubine, bougie?
Zal wel weer een mooi prijskaartje aan hangen.

Een paar vragen spelen door mijn hoofd nu ik terugben van de garage;
Kan dit toch aan de gasklep liggen?
Kan dit te maken hebben met het inbouwen van LPi 3000 km geleden?

Ik hou jullie op de hoogte...

emielC70

Ik heb een vergelijkbaar iets gehad. Ik denk dat het met de electronische gasklep te maken heeft. Die is bij mij ook niet geweldig meer. Ik heb soms wel het idee dat je minder last van de gasklep als je af en toe injectoren reiniger door de benzine gooit. Je kan het altijd eens probeer. Het schokken tijdens het rijden is bij mij eigenlijk helemaal weg. Alleen met starten doet hij nog raar soms.

Emiel1976

Hoi,

Zelf heb ik dit probleem ook en helaas kunnen ze het niet vinden.
Het volgende is er uiteindelijk aan gedaan:

Volvo S70  2.5 10v  140Pk  bj. 05/98(kenteken)

De auto vertoond een licht schokkend effect vooral zo rond 40-60km/h en 110-140km/h. Bij andere snelheden ook maar valt het minder op.
Het is vooral goed te merken bij het uitkomen van een bocht en optrekken tot 35-40 en dan overschakelen naar de derde versnelling en dan rustig doortrekken.
Dan is het erg goed te merken en erg irritant aan het worden.
Dit heeft de auto nu al ongeveer 7 maanden en kan niet ontdekken wat het is.
De ene keer is het wel meer merkbaar als de andere keer. Soms verschrikkelijk erg.
Verder start de auto prima en houdt ook niet in bij accelereren.
Deze storing is zowel op gas(LPI) als op benzine en temperatuur is nauwelijks van invloed.

Wat ook goed te merken is is als je de hand op de motor legt en rustig het toerental op gaat voeren. Je voelt de motor erg onregelmatig lopen en schokken. Ook als je gewoon staat te wachten met een stationair toerental en je houdt het stuur vast.
Dit zelfde is ook goed te voelen als je het portier geheel opent en aan het uiteinde met twee vingers vastpakt. Ben zelf al vrij lang hiermee bezig en kan het absoluut niet vinden.
Wat ik zelf eerst gecontroleerd of vernieuwd heb:

- Map sensor(meet wegvallen onderdruk in inlaat) uitgewisseld met een andere auto(om te proberen);
- BDP sensor venieuwd;
- Nokkenas sensor gewisseld met een andere auto;
- Pingelsensoren losgekoppeld gehad maar geen verschil;
- Gaspositiesensor vernieuwd;
- bougies, kabels, kap, rotor vernieuwd;
- Lambdasonde vernieuwd;
- Ontsteking gecontroleerd met oscilloscoop. Hierop was niets raars aan te merken;
  Op de scoop was voor de dynamospanning een groot verschil te zien op gas en
  Benzine. Hierop de regelaar van dynamo gehaald en gaan rijden maar dit leverde
  geen verschil op.
- Vacuum gecontroleerd en gasklephuis schoongemaakt en gecontroleerd.
   De houder van de gasinjector lekte heel licht op vacuum. Dit tijdelijk even afgekit om te kijken of dit verschil vertoonde maar helaas.
- Kabels en alle aansluitingen gecontroleerd;
- Condensator gecontroleerd die geplaatst is bij de LPI tank(voor hoge lage toeren pomp);
- Relais gecontroleerd van gas-benzine;
- Om te controleren of de brandstofdrukregelaar of verstuivers(benzine) niet lekken.
  De auto laten lopen op gas en hierna de brandstofpomp achter losgekoppeld   achterin. Een stuk gaan rijden maar er was geen verschil.
- Alle stekkers gecontroleerd wat ik kon maar dit zag er goed uit.
- Het gassysteem geheel losgekoppeld van de auto en is op dit moment nog los.
- Met scoop geprobeerd de injectorspanning te laten zien maar is niet gemakkelijk met deze scoop. Wel is te zien dat deze niet constant blijft(tijd verloop). Hoogte van de spanning blijft wel goed.

Uiteindelijk heb ik de auto twee weken terug naar de dealer gebracht waar hij enkel dagen geweest is.
Zijn hebben de storing ook geconstateerd maar hebben de oorzaak niet kunnen vinden. Wat hebben zij gedaan:

- Compressie gemeten (koud en warm) was goed;
- Inlaat op lekkage getest(onder en overdruk) was goed;
- Tijdstip kleppen gecontroleerd was goed;
- Brandstofdruk gemeten was ook goed;
- versterker en bobine is uitgewisseld geweest;
- De computer eraan gehad en gaan rijden maar zij konden hier niets vreemds aan zien. Alles zou goed regelen en er waren geen haperingen te zien. Ik weet helaas niet of die computer wel snel genoeg meet!! Ga er wel van uit.
Ze hebben nog wat dingen gecontroleerd maar weet verder niet wat.

Nu kunnen hun wel zien of het signaal goed aangestuurd wordt.
Alleen weet ik niet of hun ook gecontroleerd hebben of het goed aankomt bij de injectors.
Deze auto is voorzien van hydraulische klepstoters en zij denken dat daar misschien iets niet goed zit alleen heb ik zelf daar mijn twijfels over. Je hoort namelijk nooit iets tikken dat deze bv. geen olie zouden krijgen. 

Heeft er iemand misschien nog een computer liggen om even uit te wisselen?????????????

M.v.gr., 
Emiel van Hoof
0610895385