2.4D, 2.5D of D5

Gestart door MiMo68, 27-03-2006 00:52:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enno

Toen ik mijn V70 in 2002 kocht verzekerde de verkoper mij dat een 850 / v70 als deze probleemloze auto's zijn. De moderne diesels in de V70/S60 als daar iets aan kapot ging dan kon de rekening stevig oplopen. Helaas zijn de nieuwe series niet meer echt bestand tegen autogas, dus kom je wel uit bij de diesels als je Volvo wilt blijven rijden. Neemt niet weg dat ik de classic x70 nog steeds mooier vindt dan een S60 of V70.



Hen3

Citaat van: BenC70ES op 07-04-2006 21:49:59
Citaat van: Sverige op 03-04-2006 19:37:42
Zelf vindt ik de D5 wel rustiger lopen, heb er een tijd terug ingezeten.
De 2.5D, die ik zelf rijdt, heeft wat meer last van resonanties en loopt iets rauwer.

Dat is wel heel zacht uitgedrukt!  :o die 2.5d van Audi trilt en maakt het lawaai van een echte traktor, zeker bij koudstart. Om over de dikke zwarte roetpluimen nog maar te zwijgen.

Geen twijfel, de D5 of 2.4D nemen...

Het klopt dat de TDI wat rauw is (vertel mij wat  ;D), maar ik heb wel begrepen dat de audi-motor in de nieuwe modellen veel beter ingekapseld is, waardoor het motorgeluid erg is teruggebracht. Wat geluid betreft is het verschil niet zo heel groot volgens mij.

Marc O.

Citaat van: Sverige op 03-04-2006 19:37:42
Citaat van: denkweb op 28-03-2006 21:02:23
Ach, wat heet  ;D

Mijn schoonvader kan het in ieder geval niet bijbenen met zijn (zwaardere) V70N... ;)

Nu heeft hij wel grote voeten, maar of ze ook zwaar genoeg zijn is dan de tweede vraag.

Alstie maar geen steunzolen heeft anders voelt tie het rempedaal nie zo best aan.... ;D

Over de motoren, de D5 is natuurlijk wel mooi met z'n 163 pk's en inmiddels 185 geloof ik in de nieuwe modellen vanaf 2005. Zelfs op te pompen tot boven de 200 pk lijkt me.
Zelf vindt ik de D5 wel rustiger lopen, heb er een tijd terug ingezeten.
De 2.5D, die ik zelf rijdt, heeft wat meer last van resonanties en loopt iets rauwer.
Daar staat tegenover dattie  absoluut zuiniger rijdt. Gemiddels rijdt ik 1 op 17, ja echt waar.
Persoonlijk vind ik dat ook van belang omdat ik er toch een kleine 40K per jaar mee rijdt.
Dat compenseert de tegenvallers op onderhoud enigszins.

Han

Met mijn S60 D5 reed ik bij voornamelijk snelwegverkeer gemiddeld 1 op 19. Beduidend zuiniger denk ik dan met een 2.5D mogelijk zou zijn geweest.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Sverige

Citaat van: BenC70ES op 07-04-2006 21:49:59
Citaat van: Sverige op 03-04-2006 19:37:42
Zelf vindt ik de D5 wel rustiger lopen, heb er een tijd terug ingezeten.
De 2.5D, die ik zelf rijdt, heeft wat meer last van resonanties en loopt iets rauwer.

Dat is wel heel zacht uitgedrukt!  :o die 2.5d van Audi trilt en maakt het lawaai van een echte traktor, zeker bij koudstart. Om over de dikke zwarte roetpluimen nog maar te zwijgen.

Geen twijfel, de D5 of 2.4D nemen...


Een traktor heeft geen stoelverwarming en je mag er nie mee op de snelweg......
Met 2.5D van Audi wel.

Engineer

Hoi MiMo,

Ik heb een jaar lang een S60 D5 automaat gehad van 2002 en ik rijd nu in een V70 2.5D uit 1999. Ik moet zeggen dat de D5 qua trekkracht NIET te vergelijken is met een 2.5D. De 2.5D trekt goed maar je moet er wel even op wachten, de D5 is een bruut bij alle toerentallen boven 1200 tpm. Ook loopt de D5 veel rustiger, geluidsarmer en vrijwel zonder trillingen. Houd wel rekening met een gemiddeld verbruik van 1 op 15 bij stevig gebruik maar wel 80% snelweg. verder een enorm fijne motor met bak-combinatie. Lekker snel, een heerlijk geluid en een degelijk afgewerkte auto, al moet ik wel zeggen dat mijn huidige (oude model) V70 bij mij een degelijker indruk maakt. Schakelaars, knopjes, materiaalgebruik e.d. Waarschijnlijk heeft dat iets te maken met de Ford invloeden of misschien zijn er tegenwoordig wel meer merken die goedkoper produceren ten koste van de kwaliteitsindruk.

Laatst heb ik de distributieriem van de S60 nog vervangen en toen wel een lekke waterpomp geconstateerd, alsmede het lager van de waterpomppoelie had al iets speling. Uiteraard meteen meevervangen maar wel € 110 extra voor een pomp. Persoonlijk vind ik dat niet kunnen en al helemaal niet omdat de waterpomp aan de lossende kant van de distributieriem zit en dus eigenlijk niet veel trekkrachten voor z'n kiezen krijgt.

Ook heb ik bij 98.000 km (ongeveer een jaar geleden) alle interkoelerslangen laten vervangen door Volvo Nederland 9er was er 1 geploft), alsmede de voorportiersloten en de stabilistatirstangen voor- en achter. Was allemaal onderdeel van een zgn. terugroepactie van Volvo Nederland.

Ik sluit me volledig aan bij de overige mensen op dit forum: de D5 is kwalitatief wel Volvo-waardig, net als de 2.5D van Audi. Alleen zijn de 2 motoren qua karakter niet met elkaar te vergelijken. Misschien moet je er eens mee rijden en is het uiteindelijk je budget dat beslist. In de hoogste versnelling bij 140 km/h merk ik bijna geen verschil, wel bij (koud) stationar lopen en accelereren. Ook rookt een D5 nauwelijks bij stevig accelereren.
Ik denk ook dat een D5 minder onderhoudsgevoelig is dan een 2.5D en daarmee in de netto onderhoudskosten lager.

Groeten, Engineer