Project Jerommeke

Gestart door YellowBanana, 11-05-2006 23:05:29

Vorige topic - Volgende topic

Johann

Zolang ie maar niet in de 11-11.5:1 duikt blijft het vermogen wel staan. Met de grote IC denk ik dat ook de timing wel blijft staan.
Ben er inmiddels wel achter dat de Volvo motortjes pas goed gaan drukken als je in de 12-12.5:1 AFR zit, er onder gaat de chute uit.
Check anders eerst wat de AFR doet en de inlaat temperatuur op de snelweg in de 4. Mocht ie op de bank minder doen dan gedacht, is toch altijd zo  ;D, kun je iets beter zien waar het aan heeft gelegen.

Mijn S70 deed 317 bij RICA op de bank, AFR bleek richting 12.7 te gaan bij 7000 toeren. Ik heb toen de groen injecteurs er op gezet waarna de AFR richting 11.5 ging bij 7000. Op zich goed maar wel 16 PK foetsie bleek bij de laatste run. Helaas geing het daarna boem met de radiator dus niet meer de kans om verder te checken.

Jeroentjuh

Citaat van: M a r c op 02-09-2006 16:46:29
Zo... de boostcreep is nu ook history  :D  Een mooie lineare opbouw nu, geen spikes geen creep, gewoon heel veel vermogen  8)

Hoe is het opgelost?

Laserblue

Citaat van: Jeroentjuh op 02-09-2006 18:32:45
Zo... de boostcreep is nu ook history  :D  Een mooie lineare opbouw nu, geen spikes geen creep, gewoon heel veel vermogen  8)

Hoe is het opgelost?

en wat is 't?

voor de minder technischen onder ons
(zo als ik ;) )
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Turbobiker

Kort door de bocht zegt Johann dat Jerommeke bij hoge toerentallen rijker moet lopen, dus meer benzine in het lucht/benzine mengsel.

De spikes zijn pieken in de turbodruk op punten waar je het niet wilt hebben. de elektronica regelt de turbodruk, maar soms bouwt de turbo sneller druk op dan de elektronica (via de waste gate) kan afblazen. Dan gaat de druk een beetje schommelen: afblazen, te veel, klep dicht, druk te hoog, weer afblazen. Is heel lastig te regelen met de oudere elektronica (ME4) dus knap als je het goed krijgt. Een externe waste gate reageert sneller, maar kost veel en heeft weer andere nadelen.

(is de eenvoudigere versie, kan vast nog beter uitgelegd worden)
De Tussenpaus

YellowBanana

Citaat van: Turbobiker op 02-09-2006 20:28:16
Kort door de bocht zegt Johann dat Jerommeke bij hoge toerentallen rijker moet lopen, dus meer benzine in het lucht/benzine mengsel.
nou nee dat is het niet..... ::)

edit: citeer aangepast

YellowBanana

Citaat van: Laserblue op 02-09-2006 20:13:20

Hoe is het opgelost?

en wat is 't?

voor de minder technischen onder ons
(zo als ik ;) )

Boostcreep is dat de turbodruk hoger gaat dan in de software is geprogrammeerd. We hebben het dan over een structureel hogere druk en niet een piekdruk. Spikes is een kortstondige piekdruk die kan ontstaan zoals turbobiker omschreef. Maar volgens mij moet deze wel door de software beheersbaar gemaakt kunnen worden..... ;)

Turbobiker

Citaat van: Tom H. op 02-09-2006 20:34:21
Citaat van: Turbobiker op 02-09-2006 20:28:16
nou nee dat is het niet..... ::)

edit: citeer aangepast

Gokje, precies andersom?
De Tussenpaus

YellowBanana

Nee, ik bedoelde dat jerommeke voldoende brandstof krijgt bij hoge toerentallen...

YellowBanana

Hoe is het opgelost?

De boostcreep werd veroorzaakt door het CDA filter in combinatie met een zeer goede geforceerde luchtinlaat vanuit de spoiler. Bij hoge snelheden krijg je dan zoveel lucht in de turbo "gepompt" dat deze een hogere druk kan gaan draaien. We hebben de inlaat noodgedwongen aangepast.

De spikes zijn teruggedrongen door de wastegate slapper af te stellen. We zijn nog aan het expirimenteren om spikes gewoon keihard bij een gewenste druk af te kappen zondar dat de turbodrukregeling wordt verstoort.  Just te be sure :D

Turbobiker

Citaat van: Tom H. op 02-09-2006 20:58:56
Nee, ik bedoelde dat jerommeke voldoende brandstof krijgt bij hoge toerentallen...

Goed, die had ik moeten neerzetten als: Johann stelt voor Jerommeke zeer rijk te laten lopen met genoemde gevolg, alhoewel dat dus niet nodig is... (Ik wilde Laserblue de cijfertjes verduidelijken)
De Tussenpaus

Johann

13 is arm bij vollast boven in de toeren, 11 is rijk..  ;) (14.7 is Lambda 1)

Volvo motorretje gaat het lekkerst bij ongeveer 12.2:1 vollast.

Zippo

Citaat van: Tom H. op 02-09-2006 14:58:25
komt ook een beveiliging op dat de boost nooit hoger gaat dan 1,5 bar (of wat voor druk je ook wilt instellen)

En als het kapot gaat dan blok open en fase twee opstarten  ;D

1.4 bar deed bij mijn oude motor de das om  ::)
Ben benieuwd hoelang die van jou volhoud...

YellowBanana

Citaat van: Zippo op 03-09-2006 00:31:33
Citaat van: Tom H. op 02-09-2006 14:58:25
komt ook een beveiliging op dat de boost nooit hoger gaat dan 1,5 bar (of wat voor druk je ook wilt instellen)

En als het kapot gaat dan blok open en fase twee opstarten  ;D

1.4 bar deed bij mijn oude motor de das om  ::)
Ben benieuwd hoelang die van jou volhoud...

Ligt eraan bij welk toerental, is crusiaal. Maar we zullen het zien.

Johann

Jerommeke heeft tijden zijn werk op 1.4 bar gedaan.  ;)

R o b

Ziet er goed uit Tom en Marc, laat nog maar komen die foto's  ;D