hoge piep/fluittoon bij aanraken gas

Gestart door killhorst, 04-05-2006 08:34:05

Vorige topic - Volgende topic

killhorst

Hallo,

ik heb sinds kort wat raars wat langzaam erger lijkt te worden. Bij onze auto (v70, 2,5, 10v) merk ik dat alleen tijdens het rijden er een korte zeer hoge toon is te horen bij het indrukken en het loslaten van het gas. Voor dierenkenners; het lijkt nog het meest op het geluid van een veldmuis.  De toon is met name te horen met de ramen open als ik langs een harde wand rijdt en komt uit de motorruimte. Bij een stilstaande auto hoor ik het niet.
Rara waar moet ik dit zoeken?

bvd, René

thuur

Heb je ook vergelijkingsmateriaal voor niet-veldmuis-liefhebbers ???

Bij welk toerental hoor je dit? Kun je het geluid ook reproduceren als je stilstaat (evt. met lopende motor)?

Gr :-\

killhorst

Zijn er dan ook mensen die niet van veldmuizen houden? ;)

Nee, het is alleen als de auto in de versnelling staat en rijdt. dus bij stilstand met of zonder draaiende motor hoor je het niet.
Het geluid is een hoge pieptoon die tegen de gehoorgrens aanligt.Ik heb anderen (leken) erop geattendeerd en niet iedereen kan het horen.

Het duurt ongeveer een seconden en is er op het moment dat je het pedaal indrukt of helemaal loslaat tijdens het rijden. Verder merk ik weinig aan de auto behalve dan dat hij laatst behoorlijk inhield maar dat was van korte duur.

thuur

Het is niet het wieltje waar de gaskabel op zit wat piept?

En je weet zeker dat het uit de motorruimte komt en niet de veer achter het pedaal is?

Gr :-\

killhorst

zoiets simpels moet het wel zijn he?. Het komt uit de motorruimte want je hoort het vooral met open raam.

italia

Ruimte op de motorsteunen?  ???

Ik roep ook maar wat radikaals..........  ;D

M a r c

Kan ook een lager van de dynamo, stuurpomp zijn die even piept bij wisselende belasting.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

BasV70

Gebeurd het bij het gas geven en gas los laten wanneer de bak in de versnelling staat (versnellen en afremmen op de motor)? En dan een soort "sqweak"-geluid (inderdaad alsof je op een veldmuis gaat staan :-X)? Dan zou het namelijk wel eens speling op één van je draagarmrubbers kunnen zijn. Had ik ook en was na vervangen van de draagarmen verholpen. Anders zou ik het niet weten....

killhorst

dank voor de reacties. Ik ga die speling eens nakijken. de beschrijving lijkt helemaal overeen te komen met wat er bij mij aan de hand is. zodra ik meer weet laat ik het weten.

gr. rene

killhorst

Inmiddels bij de garage geweest:
motorsteun is slecht (maar nog niet vervangen)
Homokineet (?) was niet goed/zat los
carterventilatie gereinigd

Een van deze laatste twee dingen heeft die gekke toon veroorzaakt want nu is hij weg.

groet, René

speedyT5

Iets dergelijks had ik ook een paar weken geleden toen het goed warm was,alleen duurde het geluid een paar seconden en vooral met accelereren,maar ook niet altijd.
Als het er was was het te kort om goed te kunnen vaststellen waar het vandaan kwam en het was ook niet te reproduceren.
Auto is even in de garage geweest om de airco te laten vacumeren/ vullen en sindsdien niet meer gehoord.
Het begon volgens mij toen het echt warm begon te worden maar met deze temperaturen is het niet meer erin te krijgen.
Zal het dan wellicht toch met bv. de smering van de aircopomp te maken hebben gehad?
We wachten het warme weer maar weer af.

Is toch wel beter te leven na die koude maanden 8)
Never, never gonna give you up
love you just the way you are