Mag 1 band anders zijn dan de andere 3 ?

Gestart door Patrick_24, 24-05-2006 21:42:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Patrick_24

Ik kocht mijn auto een paar weken geleden, maar kwam er later pas achter dat de band die vernieuwd is vlak voor de koop, een ander profiel heeft dan de andere 3 banden.

Is het niet zo dat de linkerband altijd hetzelfde profiel moet hebben als de rechter? En dat het profiel wél mag verschillen tussen de voorbanden en de achterbanden?

Een kennis van me zegt dus dat de auto nooit apk-gekeurd kan zijn als de rechtervoorband qua profiel verschilt van de linkervoorband (vlak voor de verkoop is die rechtervoorband vernieuwd en daarna apk-gekeurd). Als het namelijk zo is wat hij zegt, ga ik natuurlijk even babbelen met de verkoper.

Iemand enig idee?
850 2.5i 20v Aut, Kawasaki ZZR600: 2 kanonnen

Eugene

op 1 as moeten 2 dezelfde banden liggen voor zover ik weet.

If it's not blown, it sucks...

Emiel

Citaat van: eugene op 24-05-2006 23:07:38
op 1 as moeten 2 dezelfde banden liggen voor zover ik weet.

Nope hoeft niet....je mag 4 verschillende banden onder de auto hebben zitten.

thuur

Ja hoor het mag wel, maar er zijn geen zinnige redenen te bedenken waarom je dat zou doen... Altijd banden aan dezelfde as tegelijk vervangen.


Gr ;)

mehn

Citaat van: Emiel op 24-05-2006 23:09:06
Citaat van: eugene op 24-05-2006 23:07:38
op 1 as moeten 2 dezelfde banden liggen voor zover ik weet.
Nope hoeft niet....je mag 4 verschillende banden onder de auto hebben zitten.

Je moet alleen per AS dezelfde maat hebben, dus links en rechts dezelfde maat ;)
Vooras mag dan dus een andere maat zijn als de achteras.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

The Saint

Citaat van: thuur op 24-05-2006 23:18:10
Ja hoor het mag wel, maar er zijn geen zinnige redenen te bedenken waarom je dat zou doen... Altijd banden aan dezelfde as tegelijk vervangen.


Gr ;)

Als 1 band is lekgestoken bijvoorbeeld dan kan zoiets gebeuren natuurlijk. Om mijn zieke geest tevreden te houden zou ik overigens altijd 4 dezelfde banden willen hebben...
No shirt no shoes, no pinball

pac

Citaat van: mehn op 25-05-2006 10:04:55
Citaat van: Emiel op 24-05-2006 23:09:06
Citaat van: eugene op 24-05-2006 23:07:38
op 1 as moeten 2 dezelfde banden liggen voor zover ik weet.
Nope hoeft niet....je mag 4 verschillende banden onder de auto hebben zitten.

Je moet alleen per AS dezelfde maat hebben, dus links en rechts dezelfde maat ;)
Vooras mag dan dus een andere maat zijn als de achteras.

Dit verhaal van Mehn klopt (zoals zovele) je hoeft dus niet hetzelfde profiel op alle vier de banden te hebben. Mogen 4 merken zijn als het maar dezelfde maat op dezelfde as heeft.

Jan_D.

En als alles radiaal is, niet (voorzover nog te vinden) een radiaalband ergens anders.

Daf46

tenzij je een belg bent natuurlijk, daar moet exact dezelfde types hebben per as.

Jan_D.


Patrick_24

Ik heb dus zelf ook erg veel moeite met die ene band die anders is dan de overige 3. Niet alleen omdat het gewoon niet lekker zit tussen de oren, beetje dwangneurose haha, maar ook omdat die ene band bij exact dezelfde spanning wél een 'wang' heeft terwijl de andere 3 dat niet hebben.
Ik moet die ene band dus net iets harder oppompen....totdat de wang weg is dus. En dat zit me niet lekker.

Ach, het stuur trekt niet, het trilt niet, ik heb de band zelf niet hoeven te betalen en je ziet het verschil nauwelijks....dus ik wacht nog even af met nieuwe banden en velgen.

Maar enfin, het mag dus wel. Bedankt!
850 2.5i 20v Aut, Kawasaki ZZR600: 2 kanonnen

Roger B.

ik weet niet of het verstandiger is om de druk te verhogen tot de wang weg is.....

kan best zijn dat ie nu minder goede eigenschappen heeft als met de wang...

Jan_D.

Citaat van: Patrick_24 op 26-05-2006 19:37:14
Ik heb dus zelf ook erg veel moeite met die ene band die anders is dan de overige 3. Niet alleen omdat het gewoon niet lekker zit tussen de oren, beetje dwangneurose haha, maar ook omdat die ene band bij exact dezelfde spanning wél een 'wang' heeft terwijl de andere 3 dat niet hebben.
Ik moet die ene band dus net iets harder oppompen....totdat de wang weg is dus. En dat zit me niet lekker.

Ach, het stuur trekt niet, het trilt niet, ik heb de band zelf niet hoeven te betalen en je ziet het verschil nauwelijks....dus ik wacht nog even af met nieuwe banden en velgen.

Maar enfin, het mag dus wel. Bedankt!


Is de loadindex van alle banden gelijk?? Zoniet verklaart dat het wangverschil, maar elk type band verschilt wel wat van mate van stugheid in wang en loopvlak.
Als de loadindex goed is, dan gewoon de juiste spanning aanhouden.

@®-

Ik zou me er niet druk om maken. Zorg gewoon dat je bandenspanning goed staat en dat je op de vooras gelijke banden hebt. De achterkant hobbelt er toch maar gewwon achteraan, je voorwielen zijn belangrijker.

MN

Je moet per as dezelfde banden hebben. Dat is omdat elke merk en type band een andere hoeveelheid water kan verplaatsen als het regent. Met verschillende banden op 1 as, kan als gevolg hebben met slecht weer, dat je gaat wegslippen met de auto omdat de ene band meer water verplaatst dan de andere.

Hetzelfde kan je hebben, als je aan de ene kant een bijna versleten band heb en aan de andere kant een nieuwe. Daarom is het beter om beide zijde te vervangen.

Gr Marcel