Wat is het verschil tussen die Chips?

Gestart door haRtV70R, 26-05-2006 20:09:26

Vorige topic - Volgende topic

Turbobiker

Ik begreep dat Ronnie D. wel drie bakkies kreeg én dat er goed werk aan zijn wagen geleverd is. In Wateringen ;)
De Tussenpaus

volvos60t5

Is het niet eens tijd voor de grote test om nu toch voor eens en altijd van de discussie af te zijn. De grote test voor in de volgende roffel: De chipstest. Een vrijwilliger gaat met z'n originele bolide naar een onafhankelijke rollenbank en daar zal eerst een nulmeeting worden gedaan. Daarna wordt de standaardsoftware van Rica ingeschoten en gemeten. Vervolgens gaat de software van MTE erin en dan weer meten. Desnoods ook nog even tussendoor rijden voor de 'feel' en dan de resultaten in de roffel zetten. In scandinavie zijn dergelijke tests wel gedaan maar hier volgens nog niet???
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

haRtV70R

Ja dat lijkt me een goed idee!! Rica claimt 310PK en MTE max. 280PK ::)
Dan zullen we het eindelijk weten :)

(P.S Mijn auto mag als proefkonijn in ruil voor gratis chippie.. hehehe)
[move][/move]

Eugene

Citaat van: haRtC70 op 01-06-2006 16:54:38

De winnaar van de 2 chippies zeker :P

If it's not blown, it sucks...

volvos60t5

Denk niet dat we de tuners zo ver krijgen dat ze software gratis weggeven. Ben al blij als ze het gratis tijdens de test beschikbaar stellen.

haRtV70R

Citaat van: volvos60t5 op 01-06-2006 17:10:30

Denk niet dat we de tuners zo ver krijgen dat ze software gratis weggeven. Ben al blij als ze het gratis tijdens de test beschikbaar stellen.

Hint hint hint.. :P :P :P
[move][/move]

JCviggen

Neem je toch gewoon een ME 4.3 of 4.4 auto en je zoekt wat vrijwilligers die even hun ECU uitlenen en swap ze gewoon. Maar is niet echt een nuttige test, vind ik zelf.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

volvos60t5

Citaat van: JCviggen op 01-06-2006 17:30:04
Neem je toch gewoon een ME 4.3 of 4.4 auto en je zoekt wat vrijwilligers die even hun ECU uitlenen en swap ze gewoon. Maar is niet echt een nuttige test, vind ik zelf.

waarom niet?

Eugene

alleen de manier hoe de turbodruk inkomt is verschil. MTE is vloeiender, Rica is abrupter. Qua vermogen zijn ze gewoon allebei hetzelfde en goed.

Rayman

Citaat van: volvos60t5 op 01-06-2006 17:40:13
Citaat van: JCviggen op 01-06-2006 17:30:04

waarom niet?

Omdat de uitslag altijd discutabel zal zijn denk ik  :-\

Eugene

De discussie zal altijd blijven. Als er al gemeten word komen er toch weer argumenten. Doordat chip x als 2e op de bank moest was al alles warmer, en daardoor levert ie minder. Chip Y is gemaakt voor een andere bank. De turbo van de auto was niet optimaat en daar hat Chip Y voordeel bij om "die en die" reden...

Enz. enz..

It's a never ending story ;D

Turbobiker

Is vooral geen goed idee omdat het verschil miniem is. Ben net met ronnie meegereden en ik heb werkelijk geen idee waar jullie het vandaan halen dat een RICA chip er 'te hard inkomt' ??? Bouwt fantastisch vloeiend op, begint heel vroeg en gaat lang door. In dat opzicht haalt RICA het maximale uit de motor op ieder toerental. En als het verschil met MTE in dat opzicht voelbaar is, dan denk ik dat het een erg duffe chip is...
Met mijn 19T (en RICA software) krijg ik wel ineens een brok kracht vanaf 3000 toeren, maar dat is gewoon omdat de 19t gewoon meer vermogen levert. En ja, ik moet dus iets opletten in dat gebied met gas geven. Wordt een nog groter probleem als ik richting de 400 pk zou hebben, maar dat probleem blijft bij een MTE chip gelijk. Tenzij je de software zo programmeert dat je pas vermogen hebt bij 6000 toeren. Maar wat heb je dan aan je chip ??? Kun je beter gaan duwen.

Kortom, verschil zit vooral in de leveranciers. Blijft voor mij belangrijk dat RICA zelf de software schrijft en een rollenbank heeft, maar ook dat levert uiteindelijk onderweg met de normale aanpassingen geen verschil op.

Ik moet zeggen dat de koffie ook ongeveer even lekker is... ::) ;) ;D
De Tussenpaus

Emiel

Rica software komt er niet 'te hard' in, gewoon 'steviger' als de MTE software. Ik ben er super tevreden mee! Wellicht is het een verschil omdat RonnieRica een 3"DP heeft?

volvos60t5

Citaat van: Eugene op 01-06-2006 17:53:46
alleen de manier hoe de turbodruk inkomt is verschil. MTE is vloeiender, Rica is abrupter. Qua vermogen zijn ze gewoon allebei hetzelfde en goed.

Maar het blijft een feit dat er dan standaardsoftware geschoten word zodat er toch vergeleken kan worden.

volvos60t5

Citaat van: Emiel op 01-06-2006 19:17:36
Rica software komt er niet 'te hard' in, gewoon 'steviger' als de MTE software. Ik ben er super tevreden mee! Wellicht is het een verschil omdat RonnieRica een 3"DP heeft?

Het moet wel gaan om een standaard auto he!