olielekkage

Gestart door HJStam, 15-05-2006 23:14:25

Vorige topic - Volgende topic

HJStam

Ik lees veel topics over olieverbruik door een verstopte vlamdover of carterontluchting. Die kwalen moeten beide tot gevolg hebben dat er overdruk in het carter ontstaat, waardoor olie lekkage optreedt door de keerring tussen blok en bak. Nou heb ik wel lekkage, maar geen overdruk in de carter. Ik kan niet zien waar de olie lekt. Het vliegwiel is droog. Waar kan het lekken? Helpt een potje Wynns antilek?

Jeroentjuh

Citaat van: HJStam op 15-05-2006 23:14:25
Ik lees veel topics over olieverbruik door een verstopte vlamdover of carterontluchting. Die kwalen moeten beide tot gevolg hebben dat er overdruk in het carter ontstaat, waardoor olie lekkage optreedt door de keerring tussen blok en bak. Nou heb ik wel lekkage, maar geen overdruk in de carter. Ik kan niet zien waar de olie lekt. Het vliegwiel is droog. Waar kan het lekken? Helpt een potje Wynns antilek?

Olieretour van de turbo lekt ook wel eens......
Ringoliedop kan hard zijn waardoor de olie er langs lekt.....
Nokkenaskeering kan lek zijn......

HJStam

Ik heb geen turbo, maar een bescheiden tien klepper. Als de olievuldop of de nokkenaskerring lekt, moet ik toch lekkagesporen van bovenaf het blok zien? Ik zie alleen onderaan druppels...

elianmars

Citaat van: HJStam op 15-05-2006 23:29:16
Ik heb geen turbo, maar een bescheiden tien klepper. Als de olievuldop of de nokkenaskerring lekt, moet ik toch lekkagesporen van bovenaf het blok zien? Ik zie alleen onderaan druppels...

Haal de plaat eens los die over de bougies ligt. Bij ons zag je van bovenaf ook niks. Toen ik de plaat weg haalde, lag er flink wat olie onder. De ring van de olievuldop was keihard, waardoor de olie lekker naar buiten kwam.
Voor een paar euro een nieuwe ring gehaald en de lekkage was over.

HJStam

Ga ik morgen bekijken. En hopen dat dat het is. Ik laat het weten...

HJStam

Nou, ik heb de afdekplaat er afgehaald, maar geen overmatige lekkage gezien, dus de vuldop sluit goed af. Ik ben toch bang dat het de keerring tussen bak en blok is. Helaas.

Wauter

Lekt je auto wel dan? Of verbruikt ie olie en denk je dat het komt door lekkage?
Deze motoren lusten best een slokje olie namelijk.

thuur

Pardon ???

De meeste olie verlies ik bij het peilen hoor :P

En ja, ik weet wanneer de toerenbegrenzer ingrijpt 8)

Gr ;)

elianmars

Onze wagen gebruikt ook amper olie, hoor. Een paar druppels op de 1000 km, meer niet.

HJStam

Veel eigenwijsheid komt voort uit het menselijke tekort de waarheid niet onder ogen te willen zien. Maar ik zal er toch aan moeten geloven. De olielekkage komt van de lekkende achterste keerring tussen bak en blok. Iedere ervaren 850-man kon mij dit vertellen, degenen die op mijn vraag gereageerd hebben hierbij bedankt voor de input. Ik stel de reparatie uit en probeer met antileak het lekken te verminderen. Voor de kosten van de reparatie kan ik heel wat blikken olie vermorsen! Het milieu effect compenseer ik door te rijden op lpg, nietwaar?

memmo

probeer eens motorolie met dopes voor motoren met een hoge kilometerstand (>1,5 ton)...Valvoline Maxlife is er zo een; heeft eigenschappen die seals "verjongen"en zo olielekkage verminderen/stoppen.

Eugene

Castrol High Milage is dan ook het overwegen waard.

If it's not blown, it sucks...

Wauter

Misschien moet ik dan ook eens een speciale olie gebruiken. Bij staat nu 212.000 op de teller, maar iedere 5000 lust ie toch echt wel een liter. Heb zelf bij een Volvo dealer gewerkt ( 9 jaar geleden), maar daar waren deze verbruiken 'normaal'.

thuur

Citaat van: Wauter op 28-05-2006 01:31:53
Misschien moet ik dan ook eens een speciale olie gebruiken. Bij staat nu 212.000 op de teller, maar iedere 5000 lust ie toch echt wel een liter. Heb zelf bij een Volvo dealer gewerkt ( 9 jaar geleden), maar daar waren deze verbruiken 'normaal'.

Of je carterontluchting eens grondig reinigen of een nieuwe rubber voor onder je vuldop kopen ;)

Dat zijn de 2 meest voorkomende 'olieverbruiken' van een 850.

Gr 8)