Nieuw record ?

Gestart door GeertG, 01-06-2006 09:38:58

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: DCCCL op 29-08-2006 13:22:26
Ik achteraf iets uithalen, vertel ?
was niet op jouw persoonlijk, maar er zijn zat sukkels die de veiligheid weghalen.

dat zei ik dus;
Citaat van: DCCCL op 29-08-2006 09:50:56
De reactie van een vlotter zal veranderen als je de tank draait.

neem je eens een literpot voor ogen, met iedere 100ml een maataanduiding.
bij iedere maataanduiding geeft de electronica een bepaalde spanning aan.
als electronica zo word ingesteld dat ie maar tot 800ml (max spanning) mag vullen maakt het niet uit of je nu de waterkraan boven de pot houd of in de pot.
het water zal in beide gevallen stoppen met lopen bij 800ml.

alfredgeel

misschien kan ik iets verduidelijken.

1) een 80%ventiel of 80%begrenzer is een zuiver MECHANISCH component.
Hier komt in geen enkel geval electronica bij te pas. of het hier nu gaat om een monovalve ( nieuwe LPI tanken ) of losse kleppen ( zoals afgebeeld )

2)op elke cilindrische tank staat een kruis, hier bepaalt men of de tank horizontaal ligt. Is dit niet het geval dan is de vullingsgraad niet correct.
Hoe hoger je de tank draait meer je ( er in theorie ) in krijgt.
Maar door het draaien van je tank zal ook de aanzuigbuis meedraaien waardoor je dan weer niet meer tot op de bodem kan leegzuigen.

3)een 80%klep kan blokkeren; ofwel krijg je er niets meer in ofwel tank je hem nokvol.
In beide gevallen zou ik de klep ( laten ) vervangen.

4)het grootste gevaar zit in de winter en niet in de zomer.
als we 's avonds van het werk thuiskomen eerst nog even gaan tanken ( koud hé bvb -2°C) . Je komt thuis en je zet de auto lekker binnen in die warme garage ( 18°C).
Dit geeft een temperatuursverschil van 20°C wat genoeg kan zijn om de 18bar overdruk te halen.

5)een LPI-pomp heeft ook nog een beluchtingsslang. die zit in het niet vloeistof gedeelte. tank je meer dan 80%, dan is de kans dat er vloeibaar lpg in pomp terechtkomt en zo de smering van de pomp beïnvloedt.

6)ik schaam mij inderdaad als Belg dat het zolang geduurd heeft eer wij een verplicht hadden tot die 80%kleppen. voordien gebruikten we peil-ventieltjes ( jaja, die om de tank te onluchten..... )

hoop dat het jullie wat geholpen heeft.

groeten

Ludo

Citaat van: alfredgeel op 29-08-2006 17:17:00
1) een 80%ventiel of 80%begrenzer is een zuiver MECHANISCH component.
Hier komt in geen enkel geval electronica bij te pas..
ik dacht dat dat geregeld werd door de spanning van de TIM.   :-[

4)het grootste gevaar zit in de winter en niet in de zomer.
ja dat wist ik al.
heb zo'n ontploffing meegemaakt op een paar honderd meter van thuis, 3 december 1981.

hoop dat het jullie wat geholpen heeft.
ja hoor, laat maar komen...  ;D

alfredgeel

@Ludo.

Nee hoor de TIM is een Hall-gever die het vulniveau aanduidt.
Volgens mij is het wettelijk zo geregeld dat vulbegrenzers mechanisch moeten zijn ??

In ruil voor een automaatflush wil ik wel eens een onderhoudscursus AMS of LPI in elkaar steken op een of andere sleuteldag.
Een ideetje?

Ludo

Citaat van: alfredgeel op 29-08-2006 20:10:16
@Ludo.
In ruil voor een automaatflush wil ik wel eens een onderhoudscursus AMS of LPI in elkaar steken op een of andere sleuteldag.
Een ideetje?

ja, wij hebben een deal!.
daar gaan we eens over nadenken, maken we er gelijk een lpg mini-meeting van.  ;D
laat maar weten wanneer je de automaat wil flushen.

GeertG

Citaat van: Ludo op 29-08-2006 20:23:52
Citaat van: alfredgeel op 29-08-2006 20:10:16
@Ludo.
Een ideetje?

ja, wij hebben een deal!.
daar gaan we eens over nadenken, maken we er gelijk een lpg mini-meeting van. ;D
laat maar weten wanneer je de automaat wil flushen.

Ik heb geen automaat........
Ik ben niet echt auto-technisch......
Ik heb dus niets als "ruilmateriaal"......

Maar wanneer jullie besluiten tot een lpg mini-meeting en het een beetje voor me past wil ik er best bij zijn   :)

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Derks

Er wordt nu gesproken over risico en gevaarlijk, maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord ( op die van Ludo na in 1981) over ongelukken.

Komt dat nou veel voor een ongeluk met een lpg tank?

Gr derks

peterr

Nee, volgens mij niet (zoals je zelf al aangeeft)

Toen ik in de studententijd bij de Koninklijke Schelp werkte heb ik wel eens een auto op het terrein gehad waarbij de vulkogel/klep niet dichtschoot. Resultaat: een fraaie pluim LPG uit de auto na ontkoppelen vd slang. Toen als de sodemieter naar buiten gerend en de slang er weer opgezet. En de geschrokken dame een kopje koffie gegeven.

LPG monteur erbij gebeld, kofferbak open, schop erop en klaar (met de opmerking: niet meer tanken eerst laten repareren)

Ludo

er word denk ik ook wel minder mee gerommeld dan vroeger, ook wel van overheidswege opgelegd (je krijgt je auto niet meer goedgekeurd als je zelf gaat beginnen inbouwen), het moet door een erkend inbouwstation gebeuren.
als je zelf gaat sleutelen, zonder te weten hoe zo'n systemen in mekaar zitten of wat voor onderdeel dit of dat is, dan kan het wél gevaarlijk worden...

iemand de veiligheidsvoorzieningen weghaalt is gewoon oerstom bezig.
voor mijn part mag ie zichzelf gerust de lucht inblazen op een verlaten plek, (dat wens ik de persoon zelfs toe) maar sleep anderen, onschuldigen daar niet mee in.
dat is mijn mening daarover.
ABS-SIPS-Airbag en weet ik nog wat allemaal, haal je toch ook niet uit je Volvo!.

denk maar eens terug aan Enschede 2000...

alfredgeel

off topic.

in mijn (korte) carriere als LPg monteur heb ik eigenlijk nooit een klant gehad wiens wagen ontploft, uitgebrand of verknoeid is.

Er zijn in Belgie wel enkele ongevallen gebeurd met lekkende LPG tanks meestal door het feit hetgeen ik al geschreven heb.
De belgische wetgeving is ( in mijn ogen ) mee verantwoordelijk voor tal van die ongevallen.
Zo herinner ik mij een eigenaar van een volvo 960 wiens wagen ontploft is
na een tankkeuring.
de tankkeuring was uitgevoerd door een gagragist die vergeten was om de vulslang aan de buitenvuller vast te zetten.
De auto is op de techn.keuring aangeboden, goed gekeurd, waarna de klant zijn koffer letterlijk volgetankt heeft.
bij het wegrijden ( en door de remlichten )is de inhoud van de koffer ontploft en werkelijk waar er schoot van het interieur niet veel meer over. De chauffeur had zware brandwonden aan de rug.

Soortgelijk ongeval is er in Eksel ooit ook gebeurd met een Mercedes.

Het is en blijft een explosief mengsel, er zijn genoeg veiligheden ingebouwd, dus als je er niet mee knoeit is het risico zeer beperkt.

-D©©©L-

[off-topic]
Citaat van: Ludo op 29-08-2006 22:01:41
ABS-SIPS-Airbag en weet ik nog wat allemaal, haal je toch ook niet uit je Volvo!.

denk maar eens terug aan Enschede 2000...

Tja, enschedé....was toen aan het werk op de ambulancedienst meldkamer in zwolle, geen prettige herinnering.  :-\
De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat als je een volvo(auto/voertuig) écht veilig wilt maken, je moet beginnen de bestuurder er uit te halen. Tuurlijk veranderen de risico's als de vulling van een LPG tank verhoogt wordt, maar houdt het alstublieft wel binnen de kaders. Als wel de statistieken er bij pakken, dan zie ik +1000 verkeersdoden per jaar en LPG gerelateerde ongevallen met slachtoffers in .nl ? nul. 

Citaat van: Ludo op 29-08-2006 22:01:41
iemand de veiligheidsvoorzieningen weghaalt is gewoon oerstom bezig.
voor mijn part mag ie zichzelf gerust de lucht inblazen op een verlaten plek, (dat wens ik de persoon zelfs toe) maar sleep anderen, onschuldigen daar niet mee in.
Tja, ik wens een ieder het allerbeste, maar om het nou meteen zo te brengen  :-[ ? Daar kan ik niet helemaal bij, al bedoel je het niet persoonlijk. 't gaat alleen maar om een 80% vuller...
Probeer eens een dag zonder koffie ofzo. relax, cheerup :)

[/off-topic]

Ik tank zo'n 51 liter LPG als íe helemaal leeg is. (da's net geen 320 km, en dus beetje teveel verbruik.)

Bolbie

Dit verbaasd mij niets. Ik rij mijn gastank altijd helemaal leeg: moet wel met 230 KM radius. Er kan dus normaal 40 liter in.

Er zijn echter pompen waar het rustig naar boven de vijftig gaat. Normaal gezien komt dat gewoon door de vuldruk. Ik weet als ie leeg is dat het daadwerkelijk waar is. Ik rij meer kilometers. Ik zeg het altijd tegen de pompbediende maar de halen hun schouders op.

Toch niet echt een gevoel van veiligheid. 

Daf46

Frans LPG :  77 cent / liter
Belgisch LPG : 51 cent /liter

Gemiddeld aantal km tot lege tank op belgisch LPG : 320km (en dit meestal terwijl ik alleen in de auto zit)

Aantal km op Frans LPG tot lege tank 365km en dit zwaar geladen met een dakkoffer en fietsen achterop.

Verklaring ? (Ik had de CC in frankrijk op 110km/u ingesteld (terwijl ik in belgie zo rond de 125km/u rijd op de autowegen)

Ludo

Citaat van: Daf46 op 04-09-2006 09:47:36
Verklaring ?

als ik me niet vergis is de verhouding propaan-butaan in warmere landen gunstiger.
Belgie heeft dacht ik 30% propaan en 70% butaan. (in de zomer)
Italie heeft 20% propaan en 80% butaan.
Engeland 90% propaan en 10% butaan.
Frankrijk ?.
dat betekent dat je auto in Italie zuiniger moet rijden dan in Belgie en Engeland.
hoe meer propaan er word toegevoegd hoe hoger het verbruik dus.

daytonawim

Citaat van: Bolbie op 01-09-2006 16:33:43
Dit verbaasd mij niets. Ik rij mijn gastank altijd helemaal leeg: moet wel met 230 KM radius. Er kan dus normaal 40 liter in.

Mm, dan heb je of een voet met een plaat lood er in, of hij loopt VEEL te duur, ik haal toch echt makkelijk 300 tot 340 km op een tank, met wat beter opletten zit ik zo tussen de 350 en 390 km.
Ps ik krijg ongeveer 43 liter max in een lege tank