Olie verbruik

Gestart door Marley, 09-06-2006 00:24:41

Vorige topic - Volgende topic

Marley

Aan de vuldop zit geen slang ?

Wel gaat er een slang dwars over de motor die van de luchtinlaat komt .

???

Marley

Kun je ook zonder de olieafscheider te demonteren te weten komen of deze vervuild is ?

elianmars

Citaat van: Marley op 21-06-2006 15:37:39
Aan de vuldop zit geen slang ?

Wel gaat er een slang dwars over de motor die van de luchtinlaat komt .

???

Die slang is van de carterontluchting.

Volgens mij is niet (makkelijk) vast te stellen dat de afscheider vervuild is, zonder deze te demonteren.

Eugene

Je moet alles een keer demonteren en schoonmaken, dat is de enigste manier om te constateren of het spul schoon is of niet.

If it's not blown, it sucks...

Marley

Citaat van: Eugene op 22-06-2006 00:51:52
Je moet alles een keer demonteren en schoonmaken, dat is de enigste manier om te constateren of het spul schoon is of niet.

Ik ga dit weekend 2x ritje Amsterdam en nog enkele kleine ritjes maken hier in het zuiden . Zal + - 700 km op de teller erbij tikken . De olie en filter is ververst dinsdag , als ik geen olie verbruik heb na deze ritten kan ik dan wel stellen dat de olieafscheider schoon is ?

De olie die er uit is gegaan was erghh zwart en waterig te noemen . Verbruik was + - 3/4 ltr op 1000km . Natuurlijk wel met de hoge temperaturen van afgelopen weken gemeten .

Ik heb er geen moeite mee om de olie-afscheider los te halen , maar het zijn toch ruim 3 uurtjes werk wat ik hier lees op dit forum . Zou dit niet nodig zijn dan blijft het zaakje mooi zitten .
Verder had ik ook geen enkele lekkage ( auto is op brug geweest ) en ook blauwe walm komt er ook niet uit met gas geven en behoorlijk door trekken .
Compressie die gemeten nog is was gemiddeld iets van 13bar .

De garagehouder zei wel dat hij iets tikte op een klep (koud) maar dat was weg na + - 3 minuten draaien van de motor  .

Ook ben ik nog na aan het denken voor TSL toe te voegen aan de olie . Dit gebruiken wij veel in het machine onderhoud in de zware industrie . Motoren en tandwielenkasten hebben gemiddeld een langere levensduur van wel 50% hoger  met dit spul .
En dat is geen flauwekul , er zijn zelfs metingen verricht voor en na toevoeging van TSL .

Door ons zelf uitgevoerde metingen (electromotor op een-aslager aandrijving ) verminderde de weerstand met TSL toevoeging met ruim 34% . Dit konden wij meten aan de stroomopname van de motor in gelijke omstandigheden met en zonder TSL in de lagers . De stroomopname was 34% lager met TSL in de lagers .
Dit is gemeten met gecalibreerde apparatuur met een nauwkeurigheid van 0,001 amp .

Ik moet alleen nog even navraag doen wat TSL doet in de Castrol die ik erin heb .

johan283

Inderdaad,

als je verbruik inderdaad minder is geworden dan kun je stellen dat de carterontluchting niet verstopt is.

Anders moet je toch de boel demonteren.......  ;)

ed

TSL kan inderdaad hele goede resultaten opleveren. Toch zou ik het niet snel in mijn motor kieperen. Je weet immers nooit wat het doet icm de toevoeging (additieven) van de motorolie.
Heb wel eens testjes gezien op een dynojet bank van een motorfiets met en zonder TSL. Kwam toch een paar PK extra uit.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Eugene

Ik zou zeker zijn en de olieafscheider schoonmaken. Nu 3 uurtjes gespaart levert je straks misschien een reparatie van 600 euro op.

Kies zelf maar wat je liever hebt ;D

If it's not blown, it sucks...

Marley

Er staat nu 430  KM meer op de teller na olieverversen , vandaag ga ik nog even retourtje Amsterdam
dat zal dus + - 400 KM zijn . Vanmorgen nog de olie gecontroleerd , geen milimeter gedaald op de peilstok sinds verversen .

Voor verversen had ik na 400 Km toch al 1/4 verschil , zou olieverversen en de 10W40 dan toch het verschil uit gemaakt hebben tussen verbruik en nauwelijks verbruik ???

De olieafscheider zal ik zeker nog reinigen als ik dit zo lees hier , de motor is nog steeds kurkdroog en dat wil ik zeker zo houden .

Ik zal morgen na deze ritten van vandaag nog even checken of er sprake van verbruik is .

Marley

Oliepeil gecheckt zo net  na + - 850KM rijden na olieverversen .

Het peil is een kleine 3MM gezakt op de peilstok . Gisteren na Amsterdam terugreis even flink "doorgeblazen " gemiddeld 140 - 160 waar het kon ;)

Het verbruik is dus aanzienlijk minder dan voor verversen van de olie .

Of is dit nog teveel voor deze auto ?

thuur

Citaat van: Marley op 25-06-2006 19:18:10
Oliepeil gecheckt zo net na + - 850KM rijden na olieverversen .

Het peil is een kleine 3MM gezakt op de peilstok . Gisteren na Amsterdam terugreis even flink "doorgeblazen " gemiddeld 140 - 160 waar het kon ;)

Beide keren op dezelfde ondergrond gepeild? Motortemp. hetzelfde? Net zolang gewacht na motor afzetten?

3 mm is grofweg 150cc op de peilstok met het rode oog. Dat zou 1 liter op krap 6000km zijn. Das voor veel auto's onhaalbaar, maar voor een 850 gerust redelijk te noemen. Kan vast minder... ;)

Ik zou er niet van wakker liggen..

Gr 8)

Marley

Citaat van: thuur op 26-06-2006 00:29:53
Citaat van: Marley op 25-06-2006 19:18:10
Oliepeil gecheckt zo net na + - 850KM rijden na olieverversen .

Beide keren op dezelfde ondergrond gepeild? Motortemp. hetzelfde? Net zolang gewacht na motor afzetten?

3 mm is grofweg 150cc op de peilstok met het rode oog. Dat zou 1 liter op krap 6000km zijn. Das voor veel auto's onhaalbaar, maar voor een 850 gerust redelijk te noemen. Kan vast minder... ;)

Ik zou er niet van wakker liggen..

Gr 8)

Nee Thuur ik slaap ook zeer goed vanavond ;)

Zelfde omstandigheden gepeild met rode peilstok. Ik zal het even nog verder in de gaten houden en kijken wat hij verbruikt .

Marley

Na 3000 km rijden heb ik toch nog een verbruik van gemiddeld 1: 1000 km .

Vandaag even de vlamdover afgeblind en de olieafscheider rechtstreeks aangesloten op het "bekende flesje spa " .

Toen ik de vlamdover eruit haalde zat er toch behoorlijk wat olie in de gaatjes , het liep er zelfs een beetje uit bij de demontage

Verder was ook de leiding die van de olieafscheider naar de vlamdover loopt behoorlijk verontreinigd en aangekoekt met zwarte troep .

Ik ben zojuist 50 km gaan rijden en zie in de doorzichtige leiding die ik aan de leiding van de vlamdover gemaakt heb geen olie of wat dan ook .
Het spa flesjes is ook nog  droog , wel zie je als hij stationair loopt natuurlijk de rook uit de gaatjes van het flesje komen.

Mijn probleem is denk ik ook een verstopte olieafscheider en leiding .
Ik ga dit even uitproberen op deze manier , hopelijk is dit nu opgelost :)

BTW , nu ik de leiding van de olieafscheider heb gescheiden van de vlamdover heb ik het gevoel dat de motor veel netter loopt en meer trekkracht heeft .

Kan en zou dit te maken  hebben met de warme en verontreinigde lucht die normaal naar de inlaat in gaat ???

Roger B.

tja,
Koude lucht bevat meer zuurstof per liter dan warme lucht, dus heb je meer zuurstof in de cilinder voor verbranding, en kan er dus meer brandstof verbrand worden met een schone verbranding --> meer vermogen.

Of je dit verschil degelijk merkt..... betwijfel het. Kan psychisch zijn, je vermoed het en denkt het ook te merken....

Scooby Doo

Citaat van: speedyT5 op 09-06-2006 01:28:12

de juiste olie gebruiken, ik dacht 5w30 geen synthetysche olie (is nergens voor nodig,de motor is ontworpen voor gewone minerale olie)

???

Mijn 850 T-5 2,0 (Geen Italiaantje maar Belg, zoals 't baasje  ;D) gekocht met 97000 KM, heeft nu 169000 KM, en loopt ook op synthetische olie, AGIP 5W40. Krijgt elke 7500 KM verse olie + filter, olie is niet zwart, en ik moet tijdens deze periode geen druppel bijgieten.  :)
Wel zweet hij een beetje aan de vuldop. Hij loopt als een trein. 8)
Puppy Power!!!