grootste minpunt van een sedan die de Estate niet heeft...

Gestart door Oele, 11-06-2006 09:52:41

Vorige topic - Volgende topic

Laserblue

Door het vacuum dat we trekken, creeren we een negatieve drag, wat dus een voordeel oplevert voor wat betreft de cw waarde.
Daarbij komt nog dat de rompsnelheid hoger is in verband met de grotere lengte en het toegenomen volume.
Tegen de platte achterkant kunnen de uitlaatgassen zich beter afzetten waardoor je minder wrijving hebt tussen de huid van de auto en de lucht.
Daarbij komt nog dat de uitlaatgassen, die met hoge druk tegen de achterruit worden gestraald, je eigenlijk een duwtje in de rug geven.

Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat dit het iets duidelijker voor je maakt  ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

big ben

Eugene

door dat vacuum word je net afgeremd ipv dat je een voordeel zou hebben. Ooit al eens de vorm van een druppel bekeken, die zijn echt niet plak van achter.

If it's not blown, it sucks...

Rick.

Een vlakke achterkant kan een aerodynamisch voordeel bieden, maar dat moet een geleerde maar ff uitleggen. Heeft te maken met het 'loslaten van de lucht' op een punt, of zoiets.
Don't waste your time always searching for those wasted years.

Eugene

laat ik het zo zeggen. Het verhaal van Laserblue is BullShit.

Laserblue

JCviggen

In ieder geval maakt't allemaal niks in de praktijk  :P
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

IRH

Citaat van: Eugene op 14-06-2006 11:53:20
Graag even toelichten?

Taranis

Ik wou het niet zo cru uitdrukken maar inderdaad. De achterkant van die estates (of kijk bijvoorbeeld naar een vrachtwagen, zelfde principe) zijn altijd zo smerig (nadeel van een estate, altijd vieze fikken als je de klep opendoet) omdat je een vacuüm trekt. En dat vacuüm trekt als het ware van achter aan je auto en dat kost dus snelheid.

In de motorsport zijn hier de seatpipes voor uitgevonden. Deze zitten hoog gemonteerd en bij snelheden boven de 200 km/h schijnt het inderdaad nuttig te zijn omdat ze het vacuüm dan vullen met uitlaatgassen. Onder die snelheid heb je er geen f*ck aan dus al die straatmotoren met seatpipes is puur voor de show maar dat is een ander verhaal.

Een druppel heeft de ideale aerodynamische vorm en een druppel is inderdaad niet bepaald plat vanachter. Er zijn zelfs proeven gehouden om de aerodynamica van vrachtwagens te verbeteren door er een grote punt achter te hangen zodat de druppelvorm beter benaderd wordt.

Eugene

Citaat van: IRH 855 op 14-06-2006 12:13:06
Graag even toelichten?

Das bij deze gebeurd door Taranis ;)

Eugene

Citaat van: Laserblue op 14-06-2006 11:54:08

??? :'(

sorry voor de lompe manier van omschrijven......

Laserblue

zeg jongens.

jullie hadden toch wel door dat ik uit mijn duim zoog onder het genot van een boterham en kop thee? ;)

Rudy-M

FGG

Wel eens een druppel met een kofferbak gezien, dan? ???

;D

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: