Koelproblemen

Gestart door Render, 15-06-2006 15:20:19

Vorige topic - Volgende topic

Render

Hallo allen,

Ik heb wat problemen met de koeling van m'n 850 T5, in zoverre dat de temperatuur niet oploopt (niet verder dan 3 uur), maar dat ik in het reservoir de druk zie oplopen en dat daaruit uiteindelijk koelvloeistof komt.
Thermostaat stuk?
Thermostaatsensor?

Vandaag nog weer even gekeken. Op het dashboard stond de meter nog niet eens op 3 uur en zag het reservoir al 'lekken'. Koelfan doet het.

Hier wat foto's:

1= Thermostaat?? 2= Thermostaatsensor??
En is een thermostaat lastig te vervangen? Moet ik alle koelvloeistof via radiator weg laten lopen?

Kan hier eventueel een probleem zitten?

thuur

Thermostaat (nr. 1) kun je vervangen zonder het hele systeem leeg te laten. Of je morst wat, of je laat een liter of zo af. Bij twijfel vervangen.

Nr. 2 is de temp.sensor. Deze kun je doormeten op een goede werking. De grafiek met waardes heb ik al vaker gepost hier, even zoeken dus.

Het relais op de tweede foto wil ook nog wel eens haperen. Controleer of de fan aanslaat als de temp. te hoog wordt.

Tenslotte is er nog een modificatie geweest op de dop van het reservoir. De grijze is vervangen door een groen exemplaar. Zorg dat je de nieuwe dop hebt.

Gr 8)

Render

Ik heb de thermostaat vervangen, maar had eerst de oude moeten testen, want deed bleek achteraf prima te werken.
Ik heb een update geplaatst in een eerder topic die ik gestart was :
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=13641.0

Roger B.

overlopen van het koelvloeistofreservoir hoeft niet persee door een te hoge temperatuur te komen..

Als er een lek van de cilinder naar de koelkanalen is kun je overdruk in het koelsysteem krijgen. (lekke koppakking of scheur(tje) in kop of blok) Dit is te controleren door een co2 test boven het koelvloeistofreservoir te doen (veel garages en/of revisiebedrijven hebben zo'n test, is een tweetal potjes met een balgje erboven met in elk potje een reagens, als er co(2) in je koelsysteem zit (uitlaatgassen) zal de kleur omslaan bij knijpen in het balgje en het geheel boven het reservoir houden met lopende motor.)

Render

Citaat van: Roger B. op 17-06-2006 21:41:33
overlopen van het koelvloeistofreservoir hoeft niet persee door een te hoge temperatuur te komen..

Als er een lek van de cilinder naar de koelkanalen is kun je overdruk in het koelsysteem krijgen. (lekke koppakking of scheur(tje) in kop of blok) Dit is te controleren door een co2 test boven het koelvloeistofreservoir te doen (veel garages en/of revisiebedrijven hebben zo'n test, is een tweetal potjes met een balgje erboven met in elk potje een reagens, als er co(2) in je koelsysteem zit (uitlaatgassen) zal de kleur omslaan bij knijpen in het balgje en het geheel boven het reservoir houden met lopende motor.)

Dit klinkt heel plausibel. Helaas pas 12 juli een afspraak bij de dealer. Men is met vakantie en ik niet want de auto is niet betrouwbaar.

Ludo

gewoon het koelvloeistofreservoir niet helemaal tot max vullen bij koude motor.
hou het in het midden tussen min-max, dan gaat ie ook niet overlopen bij warme motor.

Render

Citaat van: Ludo op 17-06-2006 21:47:05
gewoon het koelvloeistofreservoir niet helemaal tot max vullen bij koude motor.
hou het in het midden tussen min-max, dan gaat ie ook niet overlopen bij warme motor.

Dat is inderdaad nu de situatie.

Ludo

Citaat van: Render op 17-06-2006 21:48:50Dat is inderdaad nu de situatie.

dat had ik al meteen gezien bij het bekijken van de eerste foto.

Render

Citaat van: Ludo op 17-06-2006 22:10:05
Citaat van: Render op 17-06-2006 21:48:50Dat is inderdaad nu de situatie.

dat had ik al meteen gezien bij het bekijken van de eerste foto.

Op de eerste foto staat het niveau ruim boven het maximum.

Ludo

Citaat van: Render op 17-06-2006 22:24:32Op de eerste foto staat het niveau ruim boven het maximum.

dat bedoel ik ja, en dat mag dus niet, zelfs niet met warme motor.
daarom het peil vullen tot middenin min-max bij koude motor.
als je gaat blazen gaat het vanzelf wel naar max zonder dat het gaat overlopen. 

Render

Citaat van: Ludo op 17-06-2006 22:48:48
Citaat van: Render op 17-06-2006 22:24:32Op de eerste foto staat het niveau ruim boven het maximum.

dat bedoel ik ja, en dat mag dus niet, zelfs niet met warme motor.
daarom het peil vullen tot middenin min-max bij koude motor.
als je gaat blazen gaat het vanzelf wel naar max zonder dat het gaat overlopen.

Sorry, begreep je verkeerd. Niveau staat nu tussen max en min en het gaat nu prima. Afwachten hoe het deze week gaat. Las net het gehele andere 'Koelvloeistof', maar word niet vrolijk van de eventuele oorzaken; koppakking, cilinderkop, enz.

thuur

Koppakking kun je als laatste op je lijstje zetten ;)

Gr 8)