Verschil vervangen verdamper S70 t.o.v. 850

Gestart door SvenB, 02-04-2007 23:02:12

Vorige topic - Volgende topic

SvenB

Hallo,

Weet iemand of er verschillen zijn tussen het vervangen van de airco verdamper van een 850 en een S70. Zitten de schroeven voor het dashboard enz. op dezelfde plek als in de 850 of is dit totaal verschillend? Zijn er verder nog dingen waar je op moet letten wanneer je al een paar keer een 850 verdamper hebt vervangen, maar nog niet van een S70 ??

vrgr, Sven.

elianmars

Waarom wil je dat weten?  :P ;D

Ik wil dus Sven gaan helpen. Ik heb wel een aantal 850 dashboards gedemonteerd en 1 keer een verdamper vervangen bij een 850.

Zit een x70 dashboard (erg) anders in elkaar? Ik neem aan dat de verdamper verder hetzelfde is aangesloten als bij de 850.

Sven, je moet wel even zien dat je van die "halve maantjes" regelt, om de verdamper los te kunnen krijgen van de aircoleiding.

Vertigo

Citaat van: elianmars op 02-04-2007 23:23:54
Waarom wil je dat weten?  :P ;D

Ik wil dus Sven gaan helpen. Ik heb wel een aantal 850 dashboards gedemonteerd en 1 keer een verdamper vervangen bij een 850.

Zit een x70 dashboard (erg) anders in elkaar? Ik neem aan dat de verdamper verder hetzelfde is aangesloten als bij de 850.

Sven, je moet wel even zien dat je van die "halve maantjes" regelt, om de verdamper los te kunnen krijgen van de aircoleiding.

Het dashboard van een X70 zit niet heel erg anders in elkaar.
Net als bij een 850 is het bovendek los te halen dmv het verwijderen van de schroefjes achter de roosters + luidsprekers + kapjes aan de zijkant en boven de tellerklok.
Dashboardkastje zit hetzelfde vast als bij een 850.
ook het verwijderen van de afdekplaten aan de onderkant bij de bestuurder en bijrijder is het zelfde principe als bij de 850.

Of de verdamper verschilt weet ik niet, maar dat kan een aircoboer of iemand met Vadis vast vertellen.
[edit]
ff gekeken op www.hbase.nl
Daar heeft een verdamper voor de airco van een X70 hetzelfde onderdeelnummer als die voor een 850

Dus ik neem aan dat de verdamper ook hetzelfde is bevestigd als bij een 850
[/edit]

thuur

Citaat van: Vertigo op 03-04-2007 13:20:52
...
verwijderen van de schroefjes achter de roosters
...

S70:
Als je in de roosters kijkt zie je verticaal een metalen stripje lopen. Dit kun je het best met een tangetje naar je toe trekken, dan komt het roostertje los.

Gr ;)

SvenB

Nou zaterdag is het zover, dan gaan we de verdamper vervangen. Had een aantal onderdelen bij de dealer besteld, o.a. een stukje gereedschap om de leidingen van elkaar af te halen. Nu had ik het spul al een weekje in huis, maar had nog niet in de doos gekeken, dit vandaag maar eens gedaan. Bij het leiding setje zat een vreemd stukje metaal wat ik niet kan plaatsen. Wie iemand wat de twee rechtse dingen zijn en waar ze voor dienen ??

De maten van de twee sleutels zijn 1/2 en 5/8, kan iemand veriferen dat dit de juiste maat is voor de verdamper leidingen.

Sven.

BenC70ES

De stukjes die ik heb zien er anders uit maar, je hebt voor de droger nog een 3e maat nodig...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

SvenB

Ik heb even wat topics doorgezocht en ben zelf ook andere stukjes tegen gekomen. Naja, als de maat maar goed is gaat het hier ook wel goed mee. Maargoed, iemand een idee waar het stukje ijzer met het blauwe plastickje voor is ?

Sven.

airco service

Je hebt het juiste gereedschap.
De zwarte heb je ook nodig voor je filter/droger.
Het stukje ijzer en het andere deeltje kan je weg gooien
Het is om speciaal gereedschap op een gereedschapbord te hangen.

succes met je operatie ik moet er ook een doen donderdag. :eusa_whistle:

elianmars

Verdamper is vandaag vervangen. Het dashboard is wel anders dan bij een 850, maar het is eigenlijk zelfs makkelijker om een x70 dashboard te vervangen, vind ik.

Het liep allemaal redelijk lekker, totdat de aansluitingen niet helemaal goed op de verdamper wilden passen.
Na wat duwen en trekken het kachelhuis weer wat de wagen in getrokken en de aansluitingen op de verdamper iets verbogen.
Toen ging het wel.

Na alles weer gemonteerd te hebben de accu weer aangesloten, sleutel omgedraaid en....... lampjes van de ECC unit knipperen.. ???

Niet zo gek, als je vergeet het stekkertje van de binnentemperatuursensor weer aan te sluiten  :eusa_wall: Gelukkig hadden we dat al snel gevonden. Niet dus.... Afdekplaat van de bestuurderskant weer losgehaald. Nog niks gevonden.
Na nog wat graaien achter het dashboard vond Sven dan toch het stekkertje en alles werkt weer zoals het hoort.

Hoop ik tenminste..... Als het goed is komt Sven rond deze tijd thuis. Zoniet, dan hebben we toch iets fout gedaan....  :eusa_shifty:

Sven, bedankt voor de oranje tompoucen!  :eusa_drool:

SvenB

hmm, lees deze nu pas (shame on me :-[). Idd, ging redelijk vlot allemaal totdat de leidingen erop moesten. Dit kwam ook omdat de smalle leiding op de verdamper wat scheef zat t.o.v. de leiding van de oude verdamper. Na wat buigwerk van marcel aan de verdamper klikte de smalle leiding uiteindelijk toch vast. De grote leiding wou maar niet inklikken.

Ik heb de leiding bij een airco boer aan laten sluiten en hij had nog een goede tip: Haal alle leiding beugels even los en maak de droger even los. Op deze manier heb je veel meer speling op de leidingen. Nadat ik hem ermee bezig heb gezien, bleek dat wij er ook veel te voorzichtig mee hebben gedaan. Met de leidingen los was het voor hem een paar keer goed wrikken en 'klik', leiding zat vast.

Inmiddels is het al een tijdje weer lekker 'cool' in m'n auto, marcel, nogmaals bedankt.

Sven.

elianmars

Citaat van: SvenB op 15-05-2007 21:57:12
Nadat ik hem ermee bezig heb gezien, bleek dat wij er ook veel te voorzichtig mee hebben gedaan.

Te voorzichtig? Dan ben ik toch wel benieuwd hoe erg de aircoboer te keer is gegaan.......  :o

SvenB

Die is gewoon ruig met die leidingen heen en weer wezen rossen en het was in no time gepiept. De metalen leidingen waren volgens hem onverwoestbaar. Maargoed, systeem is dicht en daar ging het me om. Zou er zelf ook iets voorzichter mee omgaan, maar blijkbaar is er toch wat geweld voor nodig.