Electrische antenne

Gestart door hanszelf, 26-08-2005 23:52:19

Vorige topic - Volgende topic

hanszelf

Hallo,

Pas van iemand een Hirschmann motorantenne kunnen overnemen. Toen ik die in mijn roffel wilde inbouwen ontdekte ik dat de antenne die er nu in zit ook elektrisch is (doet het alleen niet; motortje draait wel nu ik de stekker heb aangesloten maar antenne zit vast). Ik wil nu dus toch de Hirschmann gaan monteren maar loop tegen een paar zaken aan:

• De Hirschmann heeft een andere aansluiting dan de originele(?) antenne. Kan iemand me aan een aansluitschema helpen?
  • Waar maak je dat ding aan vast? De originele zit helemaal onderin het spatbord maar de Hirshmann is veel korter en moet dus hoger worden gemonteerd. Hij komt uit een even oude 850 dus het moet kunnen, maar hoe?
  • Halverwege de originele antenne zit een klem met een zwart kastje van ca. 4 x 5 cm. Daar gaan de kabels (behalve de coax) doorheen. Wat is dat voor kastje?
Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

denkweb

Oude antenne verwijderen, Hirschmann erin steken en vastzetten mbv een metalen stripje en wat parkers. Vergeet de massa kabel niet vast te zetten!

Vervolgens kun je twee dingen doen:
Rode en witte snoertjes voorzien van ronde stekkers en kabels doorverbinden
Stekker van originele antenne opzoeken (wit blokje) en daarop doorverbinden, ronde stekers moeten passen.
Zwart bij Zwart (Massa)
Rood bij Rood (12v Voeding)
Blauwwit bij witte draad (schakeldraad vanaf autoradio)

Als de radio geen antenne ondersteund gaat deze niet omhoog bij het inschakelen van de radio, dus zorg dat blauwwit ook is aangesloten aan de juiste positie van je radio!!

Elektrische antenne eerst testen alvorens alles vast te zetten.
Afvoerslangetje niet vergeten anders kan er water in de auto komen!
De doorvoer komt achter de bumper bij een kunststof afdekplaatje naar buiten. Als je deze per ongeluk losdrukt kun je die van binnenuit wel weer terug in de clips trekken.
Vervolgens vastzetten in de juiste positie
Weer testen. Doet de antenne het niet dan controleren of massa goed is en een beetje schuiven met de antenne tot hij goed voor de opening zit, soms klemt de antenne iets. De beugel een beetje buigen en het is over.

De antenne heeft op de voedingskabel een glaszekering, zorg dat deze intact is.

Bekleding monteren (3 plastic drukkers), kunststof plaat bij slot vastzetten (3 plastic drukkers) en klaar is kees!

Succes ermee!

denkweb

denkweb

Vandaag heeft de Hirschmann het begeven. Al een aantal dagen (sinds de vrieskou van vorige week) hapert de antenne bij het uitschuiven. Sinds gisteren gebeurde er niets meer.

Vanochtend ging ik op weg naar het werk en kwam er een fraaie brandgeur (brandend plastic/bedrading) door de auto heen zetten; het blijkt na even zoeken dat de antenne is blijven steken maar het motortje is blijven draaien waardoor deze oververhit is geraakt. Stekker erafgetrokken en doorgereden naar het werk, waar ik tijdens mijn dienst het apparaat uit elkaar heb gesloopt om de 'schade' te bekijken.

Ik denk dat ik Hirschmann hier toch eens over ga mailen hoe dit kan gebeuren, temeer daar dit de tweede keer is dat mij dit overkomt (zie linkje naar topic hierboven ergens).

thuur

Een fikkende elektromotor komt haast altijd van belasting bij stilstand. In theorie trekken ze dan oneindig veel ampere en in de praktijk blijken ze hier nog aardig aan te voldoen :o Wel bijzonder vreemd dat Hirschmann geen oververhittingbeveiliging erin heeft gezet. Dat hebben zelfs de gammele achterrruitewissermotors van onze Estates..

Hoe oud is de antenne? Heb je de spriet ook regelmatig ingevet? De antenne ging voorheen wel soepel omhoog en omlaag?

Ik zie dat het asje aan de onderkant van het motortje niet in het lagertje ligt. Heb jij die eruit gedrukt met demonteren? Anders heeft ie nooit fatsoenlijk kunnen draaien (=te zwaar).

Gr :-\

denkweb

Zie begin topic voor de datum; liep tot voor kort altijd soepel, af en toe beetje ingesmeerd (heel weinig om vuilvasthouden te voorkomen) en nooit geen klagen gehad, tot het vroor vorige week!

Op de foto van de achterzijde kun je zien dat zelfs daar de buitenbehuizing al aan het smelten is gegaan. Kans op een binnenbrandje is dus reeel te noemen!

denkweb

Mailtje naar Hirschmann gedaan... laat de afloop wel weten!