diesel of LPG?

Gestart door vitaljon, 02-08-2006 12:57:52

Vorige topic - Volgende topic

vitaljon

hoi
Weet iemand wat het verschil is tussen de aankoop van een Diesel en een LPG G3 kwa verhoudingen, prijs, en levensduur.
Groetjes Johny

peterr

Ehm ja, dat is niet in twee of drie zinnen te beantwoorden.

Er vanuitgaande dat je in NL woont geldt ruwweg het volgende.

1. LPG zit niet standaard in een auto. Het is later ingebouwd of je moet het zelf laten inbouwen. Als het al ingebouwd is, kost het vaak weinig meer dan een vergelijkbare auto op benzine. Wil je zelf gas in laten bouwen in een benzineauto, reken dan op ongeveer 2500 euro voor de installatie.
2. LPG G3 is voordeliger qua wegenbelasting dan diesel. Dit scheelt een voor een 850 meer dan 300 euro per jaar. Bij LPG G2 (zonder zelflerende computer en bij auto's die niet aan de 1994 norm voor uitstoot voldoen) is de belasting iets hoger dan bij diesel.
3. Door verbruik en brandstofprijzen te nemen (bijv voor mijn R op LPG 1:7,5 en 0,48 per liter) voor beide brandstofsoorten en rekening te houden met de wegenbelasting kun je zelf berekenen welke brandstofsoort voor jou voordeliger is.
4. LPG kan meer onderhoud tot gevolg hebben, hoewel dit niet mijn persoonlijke ervaring is. Er zitten extra onderdelen op de auto en die kunnen het niet doen (bij LPI bijv. pomp vd tank, injectoren). Rijden op LPG is bij de meeste Volvomotoren niet "slechter" voor de motor dan rijden op benzine.
5. Volvo's zijn motorisch, zowel bij diesel als bij LPG, in staat tot hoge kilometerstanden
6. Diesel is in het buitenland over het algemeen beter verkrijgbaar dan LPG.

Nou, dat was snel even uit het hoofd. Ik word vast aangevuld als dat nodig is en men verbetert mij vast als ik onzin uitkraam....  ;D