[VOLVO 850 CLUBMEETING] Meten is weten!

Gestart door Emiel, 10-08-2006 02:06:16

Vorige topic - Volgende topic

BenC70ES

Citaat van: JCviggen op 10-09-2006 21:22:24
Citaat van: Ludo op 10-09-2006 21:21:16
heftige geluiden produceren de 850's toch hé.  :D

In de mijne wordt je er niet goed van nu......  :P

Is ie luid??  ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Ludo

je moet ook eens doorrijden Jan, niet de hele tijd optrekken en stoppen.  ;D

volvos60t5

Ook ik heb genoten van al die prachtige volvo's en natuurlijk de uitstekende organisatie. Er zitten echt prachtig bolides tussen die door hun baasjes wel heel goed worden bijgehouden.
Was ook erg leuk dat er nog tijd was om m'n S60 te rollen. Hieronder de print:

Goed te zien dat de bolide door de warmte daar binnen een beetje last had van wiebels maar ik ben toch tevreden met 282,3 wielpk's onder deze omstandigheden. Wel jammer dat het koppel bij 'het nieuwe type' motor niet goed gemeten kon worden. Ga er nadat de nieuwe inlaat en de aquamist erop zit nog een keer op.
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

Johann

Veel verrijken doet ie 'm niet dus zal het met de temperatuur ook wel meegevallen zijn lijkt mij.
Je zou bijna zeggen dat de drukregeling achter de feiten aan loopt. Of iets met de wastegate.

Mooie nummers! Had ik ook met de 16T...  ;D

M a r c

Citaat van: Johann op 10-09-2006 22:39:46
Veel verrijken doet ie 'm niet dus zal het met de temperatuur ook wel meegevallen zijn lijkt mij.
Je zou bijna zeggen dat de drukregeling achter de feiten aan loopt. Of iets met de wastegate.

Ben jij met die wagen bij Fredriks op de bank geweest dan?  ;) Geen appels met peren vergelijken Johann  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Turbobiker

Citaat van: volvos60t5 op 10-09-2006 22:29:16
Ook ik heb genoten van al die prachtige volvo's en natuurlijk de uitstekende organisatie. Er zitten echt prachtig bolides tussen die door hun baasjes wel heel goed worden bijgehouden.
Was ook erg leuk dat er nog tijd was om m'n S60 te rollen. Hieronder de print:
[img width=766 height=600]http://i72.photobucket.com/albums/i177/volvos60t5/dynoprint10-9-06.jpg[/img.]

Goed te zien dat de bolide door de warmte daar binnen een beetje last had van wiebels maar ik ben toch tevreden met 282,3 wielpk's onder deze omstandigheden. Wel jammer dat het koppel bij 'het nieuwe type' motor niet goed gemeten kon worden. Ga er nadat de nieuwe inlaat en de aquamist erop zit nog een keer op.

Maar jij hebt toch ook een dikkere intercooler? Die zou zeker moeten compenseren voor de warmte daar binnen. Was misschien vijf graden warmer dan 's ochtends, maar als een dikke IC dat al niet kan compenseren... Aquamist zou zeker voor een meting al schelen ;) In ieder geval zou ik daar niet nogmaals gaan rollen als je een mooiere uitdraai wilt, maar dan een bedrijf uitzoeken met een echte blazer... (niks tegen Fredriks, maar als je gaat mopperen/klagen moet je ook actie ondernemen ;) )

Maar vermogen is toch verder erg goed en ook wat je vermoedde dat je zou hebben? Koppel ben ik ook wel benieuwd naar en misschien nog een reden om een ander bedrijf op te zoeken. Je acceleratie tijden zijn in ieder geval dusdaning dat dik wel een dik koppel doet vermoeden ;D
De Tussenpaus

Eugene

Citaat van: BenC70ES op 10-09-2006 21:32:37
heftige geluiden produceren de 850's toch hé.  :D

In de mijne wordt je er niet goed van nu......  :P

Is ie luid?? ;)

Luid is een understatement :o

Dat ding jaagt fietsers de berm in ;D

If it's not blown, it sucks...

volvos60t5

Als ik jou printje van je S60 met 16T bekijk zie ik ook wat wiebels:
http://home.planet.nl/~dijkstra/images/s60/curvescankl.jpg

Bij je 19T niet want hier zijn de lijnen kaarsrecht:
http://home.planet.nl/~dijkstra/dyno.html

Wat is er behalve natuurlijk de wissel van 16T naar 19T anders dat de lijnen nu wel helemaal recht zijn?? Misschien is het bij hetzelfde en kan ik er iets van leren.

M a r c

's morgens was 13 graden en 's middags 23 graden, ik heb er nog speciaal opgelet. Maar we weten nu toch allemaal onderhand wel dat een wagen op de weg gewoon meer vermogen laat zien als op een bank? Niels zijn wagen is op de weg geprogrammeerd en niet op een rollenbank. Wiebelen heeft wel degelijk met warmte te maken en wellicht de actuator die iets strakker zou moeten, maar hij presteerd op de weg gewoon abnormaal goed, dus waarom daaraan iets veranderen om op een bank een beter resultaat te krijgen? Het gaat erom hoe ie het op de weg doet toch? Van 100 tot 200 in 12 seconden heeft nog geen andere wagen hier laten zien... Just my thoughts  :) Daarnaast stonden de sterkste wagens allemaal bovenin te wiebelen.... behalve Jerommeke  ;D

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: Eugene op 10-09-2006 22:48:07
Citaat van: BenC70ES op 10-09-2006 21:32:37
heftige geluiden produceren de 850's toch hé.  :D

In de mijne wordt je er niet goed van nu......  :P

Is ie luid?? ;)

Luid is een understatement :o

Dat ding jaagt fietsers de berm in ;D

Hihi, ik had Jan al gewaarschuwd  :)

info@europeantuning.nl

Ludo

Citaat van: M a r c op 10-09-2006 22:56:20
Het gaat erom hoe ie het op de weg doet toch? Just my thoughts  :)

zo is dat.
én waar je zelf uiteindelijk mee tevreden bent.
baas boven baas zal er wel altijd zijn.

volvos60t5

Citaat van: Turbobiker op 10-09-2006 22:47:29
Maar jij hebt toch ook een dikkere intercooler? Die zou zeker moeten compenseren voor de warmte daar binnen. Was misschien vijf graden warmer dan 's ochtends, maar als een dikke IC dat al niet kan compenseren... Aquamist zou zeker voor een meting al schelen ;) In ieder geval zou ik daar niet nogmaals gaan rollen als je een mooiere uitdraai wilt, maar dan een bedrijf uitzoeken met een echte blazer... (niks tegen Fredriks, maar als je gaat mopperen/klagen moet je ook actie ondernemen ;) )

Maar vermogen is toch verder erg goed en ook wat je vermoedde dat je zou hebben? Koppel ben ik ook wel benieuwd naar en misschien nog een reden om een ander bedrijf op te zoeken. Je acceleratie tijden zijn in ieder geval dusdaning dat dik wel een dik koppel doet vermoeden ;D

Ik heb toch het idee dat de (grotere) IC pas echt tot zijn recht komt onder wegomstandheden (lees: grotere fan) en niet bij 25 C+ in zo'n afgesloten ruimte. Juist omdat de acceleratietijden zo goed zijn is mijn vermoeden dat er dus op de weg meer vermogen uitkomt dan nu op de bank.

Ik mopper/klaag absoluut niet want het was voor mij een leuke introductie tot het 'rollen' en de cijfertjes komen aardig overeen met hetgeen door de pro's hier al eerder is uitgevonden. Het enige wat mij vreemd voorkomt zijn die wiebels want op de weg zijn die er niet. Misschien heeft Fredriks niet de meest moderne spullen maar daar kan ik niet over oordelen want daar heb ik simpelweg geen verstand van. Het was in ieder geval heel gezellig en het was toch best een prestatie om ruim 20 auto's te rollen op één dag!

En wat er ook op die print staat, het gevoel op de heen en terugweg was veel belangrijker en het voelt super dus waarom klagen. Er zullen altijd snellere betere etc zijn. Het ritje met Jerommeke bevestigde dat weer eens. Echt een wereld van verschil met (in de basis) dezelfde onderdelen. Dat maakt het misschien juist zo leuk. Ieder zijn eigen ding.

volvos60t5

Turbobiker

Citaat van: volvos60t5 op 10-09-2006 23:03:10
Ik heb toch het idee dat de (grotere) IC pas echt tot zijn recht komt onder wegomstandheden (lees: grotere fan) en niet bij 25 C+ in zo'n afgesloten ruimte. Juist omdat de acceleratietijden zo goed zijn is mijn vermoeden dat er dus op de weg meer vermogen uitkomt dan nu op de bank.

Over die 10graden verschil hebben we eerder gediscuseerd. Zeker een goede intercooler moet binnen wel dat verschil kunnen maken lijkt mij. Mijn zielige standaard IC zal het al heel snel niet meer trekken... Buiten krijgt hij voldoende wind om de lucht enigzins te koelen, binnen is het maar heel beperkt.
Aan de andere kant waren de runs misschien te kort om de temperatuur echt te doen oplopen. Alhoewel Emiel zijn rode turbo dat dan weer tegen spreekt. Dat ging om even meer dan tien graadjes verschil...

Citaat van: volvos60t5 op 10-09-2006 23:03:10
En wat er ook op die print staat, het gevoel op de heen en terugweg was veel belangrijker en het voelt super dus waarom klagen.

Juist, en daar gaat het om. En gezien je tijdmetingen heb je een absoluut monster ;D ;D
De Tussenpaus

Johann

Citaat van: volvos60t5 op 10-09-2006 22:48:20

Als ik jou printje van je S60 met 16T bekijk zie ik ook wat wiebels:
http://home.planet.nl/~dijkstra/images/s60/curvescankl.jpg

Bij je 19T niet:
http://home.planet.nl/~dijkstra/dyno.html

Bij die 16T meting dat is echt temperatuur. Was over de 70 graden bij die meting..
De 19T uitdraai is volgens mij gevlakt voor een mooier plaatje. Ik heb wel rapportjes waar ie ook gaat wiebelen, ook temperatuur. Zat bij meerdere metingen tussen de 292 en 302PK. In alle gevallen was toen goed te zien wat de temperatuur deed en ook de brandstof want die schiet gelijk richting 11 of in de 10 met de hete inlaatlucht. Bij jouw grafiek blijft de brandstof mooi op 12.5. Die 14.5 tot 4500 toeren doen de nieuwere modellen allemaal omdat ie daar half in de lambda regeling blijft zitten. Kan Marco wel iets aan doen, neem ik aan,  maar dan heb je wel kans dat ie iets meer gaat zuipen in deellast in dat toerengebied.

Die wiebels hou je toch wel en heeft ook met de mate van afvlakken te maken. Ga je de sample tijden heel kort zetten dan schrik je je de pleuris. Vooral als je in de 3 gaat meten. Ga je met weerstand rollen dan zie je de druk(=koppel) ook vloeiender worden of er moet iets anders aan de hand zijn.

Als ik bij jouw grafiek bij 70 km/h kijk dan zie je het koppel (de druk) iets overschieten en dan zakken. Het lijkt er op of de drukregeling vanaf daar achter de feiten aan gaat lopen.

Misschien volgende keer toch in een andere versnelling ook rollen om te kijken of dat verschil maakt. Of een keer een MAHA opzoeken.
De inlaat zal wel warm zijn geweest maar ik geloof nooit dusdanig dat het je extreem veel vermogen zou schelen. Ten minste, ik ga er van uit dat die nieuwe IC wel meer rendement heeft.

Kijk je naar Tom z'n cijfers, ik neem aan ook in de drie naar wat ik hier lees, dan had daar ook meer in moeten zitten. Als je al 1.28 bar doet met zo'n grote intercooler dan moet je gewoon 300+ wiel PK kunnen zien maar dan wel in de 4 omdat vooral op een dynamische bank de druk dan veel stabieler is. Nadeel is dat de run langer is en meer warmte zal genereren.

Lars z'n run ging ook veel te snel om de turbo goed druk te laten bouwen. Lars z'n opzet is nu nog niet helemaal "on par" maar in het filmpje zie je duidelijk hoe die GT af gaat.