Hallo iedereen!

Gestart door ReemGLE, 12-08-2006 20:07:18

Vorige topic - Volgende topic

Frans Harkema

Dat mag wel.

1. De waterpomp pompt de koelvloeistof rond in jouw koelsysteem via allerlei slangen. Als er plotseling een opening is waar het water sneller weg kan dan door de slangen, dan volgt het natuurlijk de weg van de minste weerstand: de vulopening.

2. Als de temperatuur stijgt in het blok, dan zet de koelvloeistof uit en borrelt het uit de vulopening. Zit er een dop op het systeem en komt het geheel dus onder druk te staan, dan blijkt plotseling dat het kookpunt van de koelvloeistof anders wordt. Het kookpunt wordt nl. verhoogd. Dat is handig, want zo verhoog je de koelende capaciteit van de koelvloeistof.

Zou je het systeem voor 80% vullen en vervolgens vacuüm zuigen, dan zul je zien dat het kookpunt ruim onder de 100 C komt te liggen.

Freulig

Ik weet nog vroegah met natuurkundeles dat we water lieten koken bij 40 graden door drukverlaging...

ReemGLE

Weer wat geleerd. Dacht net namelijk gelezen te hebben dat iemand een poos getest had met de dop eraf... ik dacht dat ga ik ook doen maar dat was van korte duur vanwege die tsunami....tje

breakman

Citaat van: Frans Harkema op 14-08-2006 21:04:59
Dat mag wel.

1. De waterpomp pompt de koelvloeistof rond in jouw koelsysteem via allerlei slangen. Als er plotseling een opening is waar het water sneller weg kan dan door de slangen, dan volgt het natuurlijk de weg van de minste weerstand: de vulopening.

2. Als de temperatuur stijgt in het blok, dan zet de koelvloeistof uit en borrelt het uit de vulopening. Zit er een dop op het systeem en komt het geheel dus onder druk te staan, dan blijkt plotseling dat het kookpunt van de koelvloeistof anders wordt. Het kookpunt wordt nl. verhoogd. Dat is handig, want zo verhoog je de koelende capaciteit van de koelvloeistof.

Zou je het systeem voor 80% vullen en vervolgens vacuüm zuigen, dan zul je zien dat het kookpunt ruim onder de 100 C komt te liggen.

m.a.w. de wetten van een expansievat  :P

ReemGLE

Vanochtend deed ie weer vreemd met nieuwe dop.... meteen weer gebeld met de mededeling dat ik s'middags weer langs zou komen en dat ze nu maar eens goed de boel moesten bekijken, en wat denk je? Koppakking....

Ben ik ff blij dat ik er garantie op heb zitten...... Meteen gezegd dat ze die koplamp en toerenteller ook maar eens ff moesten bekijken.... En nu maar hopen dat ze het goed doen... Had het liever door een volvogarage laten doen... maargoed daar ga ik niet over..

Zit nu wel een beetje in dubio of ik nu blij moet zijn dat het vervangen  wordt of dat het toch een miskoop is... Aan de bekleding en het uiterlijk te zien zou je niet zeggen dat het een ragbak is geweest...

Heeft er nog iemand suggesties voor mij waar ik op moet letten als ie af is? ???

)()()sT

Hmmmmm.... een geluk bij een ongeluk zou ik zeggen.
Koppakkingen hoor je inderdaad niet vaak, maar om nou te zeggen dat ie afgeragd is? Nee, hij heeft natuurlijk al veel gelopen en ook op gas...

In ieder geval succes ermee!

nico

welkom

da's mooi een dorpsgenoot, en hij woont ook nog bij mij in straat  :eusa_clap:
had naturlijk de mijne zien staan en wilde er ook één rijden

nico  :angel:

ReemGLE

Ha Buurman! Alles goed? Gezellig hier hoor!

nico

vroeg thuis vandaag? of was je vrij?

nico

ReemGLE

ik heb zowaar de hele week vrij. kon het wel ff gebruiken. heb al ruim twee jaar geen echte vakantie gehad dus kon het wel ff gebruiken. Ik kom je nog wel elke keer bij de deka tegen maar je ziet me nooit volgens mij

nico

in de deka loop ik met ogkleppen op  8)
de hele week werken en op zaterdag verplicht de boodschappen halen
het is dan ook er in en er weer zo snel mogelijk uit

ook regelmatig de kinderen mee, die dan ook proberen de kar zo snel mogelijk vol te gooien met overbodige
etenswaren (snoep/chip/koek enz  :evil:

dat zal dan ook de reden wezen dat het lijkt alsof ik jou niet (wil) zien
het is in ieder geval niet met opzet

gr. nico

terry855

Citaat van: Vertigo op 14-08-2006 00:33:43
Wel grappig, heb mijn auto met 368000 op de klok gekocht, en dat was mede omdat volvo het enige merk is dat ik vertrouw met zo'n kilometerstand op LPG (Saab vertrouw ik ook met die stand, maar niet op LPG)

Mocht je ooit een Saab overwegen, let dan heel goed op het bouwjaar van de auto en de motor. Met de introductie van de 9-3 is ook een serie 2.0 en 2.3 motoren geïntroduceerd voor zowel 9-3 en 9-5.
Deze serie motoren heeft een constructiefout: carterventilatie. Gevolg: sludge of black sludge. Olieverversen(+ oliefilter, bij voorkeur ook schoonmaken van onderblok) bij 10.000 km anders een vastloper. :(
Saab heeft dit pas laat onderkend, niet verholpen, en is niet pro-actief naar de saabrijders/klanten geweest. Heeft pas na lang aandringen en ik dacht ook wat rechtzaken een en ander onderkend.
Op Saabfora wordt wat dat betreft de betrouwbaarheid van Volvo (850) geroemd  :eusa_clap:

Google even op 'saab' en (black) 'sludge' of kijk een keer op het forum van saab.startpagina.nl.
T855

ReemGLE

Daar was ik weer.... Na kort en intensief gebruik gaat het meisje de deur weer uit. Ik heb een nieuwe baan waar ik op de fiets naar toe kan. Dan wordt lpg toch echt onrendabel voor mij. maar.....

Wat zou ik nou voor mijn auto kunnen vragen?

onlangs vevangen.
-alle banden nieuw
-schijven en blokken rondom
-distributie riem met spanrollen en geleiderol
-waterpomp
-thermostaat
-koppakking

en nieuw type achtelichten... Dat zal wel niks uitmaken.

Maar wat zal ik er nog ongeveer voor kunnen krijgen?
-