[850 Club Meeting] Elandproef Lelystad

Gestart door Reitse, 21-02-2003 15:39:48

Vorige topic - Volgende topic

Roy_Heitzer

CiteerIk wil ook wel mee doen, maar vanwaar die stalen velgen? Lopen m'n gereviseerde Titan velgjes daar zo'n gevaar dan?

Bert

Ehhh.........ligt een beetje aan je rijstijl Bert.Ik heb vorig jaar twee banden tot aan het draad afgereden en 1 Titan licht beschadigd,maar ja ik ging er ook voor ;D(ietsiepietsie te wild misschien :-[)

Bert 02.02.159

Slijten banden om stalen velgen dan minder????????

Roy_Heitzer

CiteerSlijten banden om stalen velgen dan minder????????

Nou neuh....maar om nou twee Michelins op te branden en een Titan in de kreukels te leggen of dat ik evt twee pikkepoelie banden en een stalen velg om zeep help.....he?? ;)

Raf

ik las op het forum van de 700club dat je nieuwe banden tot de helft kan 'op' rijden tijdens die dag! ;D
er werd dus aangeraden om er een oud stel op te zetten en die dan maar volledig op te rijden!! ;D

Raf
De gustibus non disputandum est!

Roy_Heitzer

Nou dat gebeurt dus ook gewoon,geloof me :P

Raf

ik heb het hier maar even neergezet omdat ik het eigenlijk niet geloofde maar dus toch

dat gaat een flinke duit kosten dus :(

raf

phil_0101035

;D als je iets wilt winnen moet je er gewoon voor gaan. Op oude banden is de grip aanzienlijk minder , zeker als het nat is. Geloof me , ik weet waarover ik praat; ben voorig jaar op een paar oude jongens gegaan en iedere bocht was te scherp en het was niet eeens echt nat. Heb pas een aanvaardbare tijd gereden toen het droger werd, ik was de eerste onder de minuut, helaaas volgeden er nog twee :(

Reitse

Citeerik heb het hier maar even neergezet omdat ik het eigenlijk niet geloofde maar dus toch

dat gaat een flinke duit kosten dus :(

raf
Als je niet constant volgas gaat bespaar je ook wel wat rubber... (en zonder turbo denk ik dat je banden zowiezo wat minder te lijden hebben)

Raf

en met een automaat? ;)

Roy_Heitzer

CiteerAls je niet constant volgas gaat bespaar je ook wel wat rubber... (en zonder turbo denk ik dat je banden zowiezo wat minder te lijden hebben)

Zo is het Reitse,als je jezelf kan beheersen kan het wel lukken,in mijn geval is dat wat moeilijker.................maar wel LEUK!! ;)

Reitse

hehe.. tsja, dan zal je een extra setje banden achterin moeten leggen vrees ik  ;) :D

Roy_Heitzer

Ehhhhhhh.......................YEP!!

Johann

Citeerhehe.. tsja, dan zal je een extra setje banden achterin moeten leggen vrees ik  ;) :D

Hoeft niet, de grote truuk of Lelystad was eerder dat je RUSTIG door de bochten ging.
Ik heb hooguit een paar millimeter laten liggen op de baan.
Mijn auto was ook nog minstens 150 kg zwaarder.
In eerste instantie had ik bij sommige bochten ook de gedachte dat je er op vermogen door moest maar al vrij vlot bleek dat je beter de auto kon laten rollen....

HaRdCoRe-WeZ

Bochten kun je op 2 manieren nemen:

1. Hard aan komen blazen, vol in de ankers, de bocht door wringen, en het gas erop. Das dus Roy Heitzer stijl  8).
2. Iets rustiger aan komen rijden, iets eerder remmen, en rustiger insturen, de auto meer laten rollen (zoals Johann als zei), en dan de auto klaarmaken voor het uitaccelereren.

Het punt is dat als je heel hard remt, en snel instuurd, het gewicht van de auto zich naar voren verplaatst, waardoor je onderstuur krijgt, en als reactie nog meer gaat sturen. En daar gaan je voorbanden. Uiteindelijk gaan mensen dan van hun gas af, waardoor, jawel, het gewicht helemaal gaat duwen op de voorwielophanging. Ik heb het nu over een situatie waarin je op de max van de auto rijdt. Doe je het wat rustiger, dan kun je dmv gas iets loslaten en koppeling aantikken de auto weer in het juiste spoor zetten. Verder lijkt het me een kwestie van heel snel, zonder wheelspin wegrijden bij de start.

Daarnaast gewoon heel relaxed je auto door de bochten heen sturen, met zo min mogelijk gekrijs van de bandjes. Asfalt van een circuit is ruwer als dan van de openbare weg. Levert wel meer grip op...vandaar dat de bandjes zo snel gaan. Mij is ooit verteld dat een weekendje racen op Assen ca. 2 setjes kost, terwijl dat er op Zandvoort 4 zijn. Heeft natuurlijk ook met de lay-out van het circuit te maken.

Stalen velgen met HOGERE banden geven meer roll (gedeeltelijk op te vangen met een anti-roll bar, oftewel, veerpootbrug) in de bochten. Als die wieltjes verrot gaan, doet het minder pijn (vooral in dat zakje met geld), dan wanneer het je Titans zijn met Michelin Pilot 215/45/17 eromheen. Dan kun je beter op tum-tum velgen crossen met Viking 195/60/16 spul erop. De kans dat je veel langzamer bent, zal bij de meesten wel meevallen. Op een circuit waar hogere snelheden worden gehaald, zal dit een ander verhaal zijn.

Mijn Micra doet me af en toe versteld staan, ik heb er inmiddels al meerdere keren andere auto's uitgereden in bochten. Daarna komen ze wel met een ******vaart weer voorbij, dan maar dat zie ik amper, ik leg dan meestal met me muil op me stuur van het lachen  ;D.
Ik moet hierbij wel zeggen, dat ik vreselijk veel verschil merk in de temp van het asfalt. Dit is iets wat op Lelystad ook nog mee gaat spelen (mensen van vorig jaar weten dit nog wel). Als het onder 0 graadjes komt, heb ik echt geen grip. Nah ja...wat je geen grip noemt dan, maar net zoals vandaag, als het gewoon een graadje op 5-7 is, dan gaat het allemaal een stuk beter. Laat staan als we rond de 20 graden gaan komen over een aantal maanden...ow wat zal ik een lol hebben  :P

Kosten laag, lol hoog, tot in Lelystad!

denkweb

Ik kom wel opdraven zoals het er nu uitziet, maar ik zal niet meerijden op het circuit. Ik ben 100% afhankelijk van mn bolide en kan dus geen enkel onverzekerd risico nemen. Daarbij zijn er ook wat bepaalde onkosten (zoals jullie inmiddels ook vernomen hebben) wat het voor mij niet interessant meer maakt om mee te doen!

Wellicht in een beter jaar ;-), dat houden jullie tegoed!