Bonk in versnellingsbak

Gestart door Niek, 15-07-2006 16:32:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niek

Ik begin me bij mijn 850 steeds meer te ergeren aan het "bonkerig" gevoel bij gas loslaten. Dit is eigenlijk alleen in de 1 en 2e versnelling, in de versnellingen daarboven veel minder.
Soms doet de auto het wel, en soms ook helemaal niet. Het valt me ook op dat ie het helemaal niet doet als de motor koud is.
Het probleem is dus dat de auto vaak bokt/schokt bij gas loslaten. Dit voel je niet alleen, maar als ik mijn raam open heb staan hoor ik het ook. Een soort tandwielgeluid. Nou heb ik op dit forum wel al gelezen dat dit soort dingen kunnen komen door wat speling op de tussenas in de versnellingsbak. Maar ik vindt het toch een beetje extreem.
Maak ik me zorgen voor niks en kan het geen kwaad, of zou er toch iets anders aan de hand kunnen zijn?

And through it all she offers me protection
                      VOLVO C70

thuur

Motorsteunen controleren, vacuumgaatjes voor de gasklep doorprikken cq. schoonmaken.

Wat speling op de assen is geen enkele Volvo vreemd. Enige wat je zou kunnen (laten) doen is de aandrijfassen verlijmen in de bak.


Gr 8)

Freulig

Use the PUR-schuim, scotty !

ruby T5

Citaat van: thuur op 15-07-2006 17:13:36
Motorsteunen controleren, vacuumgaatjes voor de gasklep doorprikken cq. schoonmaken.

Wat speling op de assen is geen enkele Volvo vreemd. Enige wat je zou kunnen (laten) doen is de aandrijfassen verlijmen in de bak.


Gr 8)
Vacuem gaatjes voor de gasklep door priken?waar ziten die gaatjes?

thuur

Citaat van: ruby T5 op 19-09-2006 00:55:56
Citaat van: thuur op 15-07-2006 17:13:36
Motorsteunen controleren, vacuumgaatjes voor de gasklep doorprikken cq. schoonmaken.

Wat speling op de assen is geen enkele Volvo vreemd. Enige wat je zou kunnen (laten) doen is de aandrijfassen verlijmen in de bak.


Gr 8)
Vacuem gaatjes voor de gasklep door priken?waar ziten die gaatjes?

De vroege 850's hebben deze direct voor de gasklep zelf zitten. Vaak is het zo vervuild dat je ze niet eens ziet zitten. Aan de andere kant van een van deze gaatjes zit de vacuumtank. Deze zorgt o.a. dat het toerental niet te abrupt terugvalt als je gas lost.

Ik weet niet precies wanneer Volvo deze configuratie heeft veranderd, maar je hoeft ze niet perse te hebben dus.


Bij bonkerig gedrag is het ook raadzaam om je motorsteunen te controleren. Als je te lang doorrijdt met kapotte steunen gaat je uitlaatspruitstuk scheuren.


Gr 8)