roken

Gestart door dirktv, 10-09-2006 09:58:28

Vorige topic - Volgende topic

dirktv

Gisteren na de clubdag in Goes reed ik terug naar huis en kom ik in de file. Tijdens het stilstaan begint de auto vanuit de uitlaat stevig te roken. Dit heeft zo'n kleine 10 minuten geduurd en het toerental zakte ook soms naar zo'n 600 toeren. Na een klein stukje doorrijden is dit ook weer spontaan verdwenen.
Ik had dus voor het roken al zo'n 100 snelwegkilometers erop zitten.
Na het rook-incident de turbo nog eens goed in laten komen, maar dat was geen enkel probleem. Ook lijkt het verbuik iets toegenomen( nu 11.6L/110KM bij constante snelheid van 120km/p uur) Maar dit weet ik niet zeker.
Iemand suggesties? Ik denk zelf in de richting van het gasklephuis of carterventilatie. ???

Frans Harkema

Moeilijk om daar DE oplossing voor te geven Dirk, maar normaliter is een rokende uitlaat bij stationair toerental een teken dat de turbo z'n einde nadert. Al iets aan het olieverbruik gemerkt?

dirktv

Nee, oliepeil blijft hetzelfde. Ook vloeistofpeil is onveranderd.
Het roken is nu ook verdwenen. Vandaag toch weer zo'n 80KM gereden zonder problemen!

ed

Dirk,

Grapig genoeg had ik twee jaar geleden precies hetzelfde. Na een run op de testbank begon mijn auto (V70R) ineens onbedaarlijk te roken. Ook na enkele tientallen km's. De auto reed verder nog goed. Ik heb daarop de carterventilatie schoongemaakt, en de afscheider vervangen en nooit meer een probleem gehad. Het vreemde is dat het juist op de rollenbank openbaarde. daarvoor nooit last van gehad. Op de weg weet ik overigens het gaspedaal prima te vinden, dus daar zal het niet aan liggen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

dirktv

Nou dan weet ik wel wat het volgende klusje wordt, Ed!
Ik had al een vermoeden in die richting, maar na jou verhaal moet het er toch maar eens van komen.