Wat zou het kunnen zijn?

Gestart door veemax, 28-09-2006 19:28:00

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: ruby T5 op 28-09-2006 21:13:12
maar het bleek de cilinderkop te zijn!
van een 850?.... zelden.

volgens mij is dit niks meer dan een ontstekingsprobleem.

veemax

Heb dit eerder gezien....de man had de auto goedkoop kunnen kopen en
deze liep op gas.....ik dacht eerst de bobine/verdeler/kabels/bougies maar
het bleek de cilinderkop te zijn!
Een compresie test maakt veel duidelijk over de staat van je cilinderkoppking/kleppen/zuigerveren/krukaslagers/zuigers.
Ik heb de auto gekocht met 175.000 op de teller, er naderhand de G-3 in laten bouwen. hij heeft nu 225.000 op de klok met ong. 40.000 op gas.
Enig idee wat deze grap gaat kosten?
Groet,
Paul.
Als ik ergens niet tegen kan, is het ondanks goed onderhoud,slecht functionerend gereedschap, dus ook mijn auto!!

yoda

nog beter doe een lektest ipv een compressie test. een lektest is namelijk veel nauwkeuriger bij een beetje fatsoenlijke garage kunnen ze je hier wel mee helpen.

als je in de buurt van zwolle komt wil ik je hier ook wel mee helpen.

groet reinier

veemax

Citaat van: yoda op 28-09-2006 21:39:22
nog beter doe een lektest ipv een compressie test. een lektest is namelijk veel nauwkeuriger bij een beetje fatsoenlijke garage kunnen ze je hier wel mee helpen.

als je in de buurt van zwolle komt wil ik je hier ook wel mee helpen.

groet reinier
De afspraak staat bij een off. Volvo-dealer, ik ga er van uit, dat zij me binnen redelijke tijd kunnen zeggen wat er aan de hand is, ben alleen bang, dat het, als het inderdaad een klep is, me meer dan een maandloon gaat kosten.
Groet,
Paul.
Als ik ergens niet tegen kan, is het ondanks goed onderhoud,slecht functionerend gereedschap, dus ook mijn auto!!

ruby T5

Citaat van: Ludo op 28-09-2006 21:18:30
van een 850?.... zelden.

Tja zelden maar op gas met verkeerde ontstekingstijdstip of iets ben
je zo aan de beurt hoor.tuurlijk zijn de kopjes van de 850 sterk!
De ontsteking was al naar gekeken dacht ik?
Een echte storing met ECU dan moet je motormanagment lampje gaan
branden toch?

veemax

Citaat van: ruby T5 op 28-09-2006 22:08:09
Citaat van: Ludo op 28-09-2006 21:18:30
van een 850?.... zelden.

Tja zelden maar op gas met verkeerde ontstekingstijdstip of iets ben
je zo aan de beurt hoor.tuurlijk zijn de kopjes van de 850 sterk!
Een echte storing met ECU dan moet je motormanagment lampje gaan
branden toch?
Er gaat geen enkel lampje branden,helaas, dan was het probleem ook gemakkelijker te lokaliseren.
Groet, Paul.

Ludo

Citaat van: ruby T5 op 28-09-2006 22:08:09

onsteking bestaat niet alleen uit bougies en kabels.
rotor en verdeelkap is ook niet vernieuwd.
geeft de bobine wel voldoende spanning?.
dat moet je dus allemaal controleren/vervangen.

ruby T5

Neem aan dat ze het wel goed hebben bekeken in de garage?
Het klinkt niet als iets simpels,vind ik.

Ludo

Citaat van: ruby T5 op 28-09-2006 22:37:44
Neem aan dat ze het wel goed hebben bekeken in de garage?

zo lijkt het mij toch niet!.

Citaat van: veemax op 28-09-2006 19:50:14
Ze hebben de kleine computer aangesloten op het punt onder het kleingeldvakje, alle slangen gecontroleerd, het toevoerfilter van de LPG installatie schoongemaakt, in het luchtfilter gekeken en een nieuwe dichtingsring in het gasspruitstuk gezet, omdat bij het inspuiten hiervan met een of andere spuitbus het toerental afzakte. verder enkele stekkers schoongemaakt en ingespoten.

thuur

Kan zijn dat een benzine-injector lekt en daardoor het mengsel niet ontsteekt. Vandaar het onregelmatige lopen en de walm uit je uitlaat. Flesje injectorreiniger in een bijna lege tank en flink doorblazen als de motor goed warm is. Kijk of je verschil merkt.

Ontsteking moet zeer zeker in uitstekende staat zijn bij LPG. Verdeelkap en rotor sowieso vervangen met deze klachten. Goede bougiekabels heb ik nog liggen, die kom je maar gerust eens proberen (berg af rijden, stoplichten links en je bent bijna in mijn straat ;)). Bobine wil ik ook wisselen om te proberen.

Tenslotte: hoe is het met de olie? Mooi op peil en minimaal verbruik?

Gr 8)

ruby T5

Als de kap en de bobine slecht zijn had de garage dit zeker beter
moeten onderzoeken en na meeting tot een conclusie moeten
komen! dat deze vervangen moeten worden!

Maar tja ken het gezeur met tijd gebrek etc in de garage wel  ;)

thuur

Citaat van: ruby T5 op 28-09-2006 22:46:51
Als de kap en de bobine slecht zijn had de garage dit zeker beter
moeten onderzoeken en na meeting tot een conclusie moeten
komen! dat deze vervangen moeten worden!

Maar tja ken het gezeur met tijd gebrek etc in de garage wel ;)

De 850/x70 (<99) bobine is vaak de boosdoener van een net-niet optimale ontsteking op LPG. Standaard op benzine voldoet deze bobine prima. Helaas komt men niet altijd tot dze conclusie, of via een lange weg van onnodig vervangen van onderdelen. Lees het LPG board maar eens na....

Gr ;)

veemax

Citaat van: thuur op 28-09-2006 22:45:37
Kan zijn dat een benzine-injector lekt en daardoor het mengsel niet ontsteekt. Vandaar het onregelmatige lopen en de walm uit je uitlaat. Flesje injectorreiniger in een bijna lege tank en flink doorblazen als de motor goed warm is. Kijk of je verschil merkt.

Ontsteking moet zeer zeker in uitstekende staat zijn bij LPG. Verdeelkap en rotor sowieso vervangen met deze klachten. Goede bougiekabels heb ik nog liggen, die kom je maar gerust eens proberen (berg af rijden, stoplichten links en je bent bijna in mijn straat ;)). Bobine wil ik ook wisselen om te proberen.

Tenslotte: hoe is het met de olie? Mooi op peil en minimaal verbruik?

Gr 8)

Heb nog een set liggen; een half jar na de koop had ik een probleem met een doorgeslagen bougiekap,alle kabels(complete set) vervangen, heb de oude kabels niet weggegooid en deze ook al geprobeerd, maakt geen verschil. olieverbruik was tot nu toe ong 1,5 liter/10.000 km. Omdat ik de zaak niet vertrouw ben ik nu van 850-rijder een Aprillia-rijder geworden en blijft de auto zo veel mogelijk staan tot ik bij Biermans geweest ben, als ik goed gok, vlak bij jou thuisadres?Wat mij blijft puzzelen is dat het probleem zich consequent voordoet nadat de motor heeft stilgestaan, ook al is het maar 2 minuten bij een warme motor, en daarom denk ik ook aan het hydraulische kleppenmanagement.
De olie was ook nooit echt vies of zo, want ik controleer dit iedere week.
Paul.

Mods edit: quote correctie

thuur

Citaat van: veemax op 29-09-2006 00:05:04
....blijft de auto zo veel mogelijk staan tot ik bij Biermans geweest ben...

:eusa_shifty:

Ja das hier om de hoek ja :-\

Er zit geen 'management' op je hydrostoters. Vervuilde stoters tikken vlak na de start. Houd de motor dan onder de 3500 toeren, verder kun je weinig doen dan oliedikte wisselen of de stoters vervangen. Kan dus ook geen kwaad (staat allemaal in je boekje), hooguit wat drukverlies wat tijdelijk is.

Injectors en bobine blijven verdacht m.i.

Gr 8)

veemax

Citaat van: thuur op 29-09-2006 00:26:08
Citaat van: veemax op 29-09-2006 00:05:04
....blijft de auto zo veel mogelijk staan tot ik bij Biermans geweest ben...

:eusa_shifty:

Injectors spelen toch allen maar mee bij het rijden op benzine?Probleem is nog veel erger bij LPG.
Meen ik enige twijfel te bespeuren bij de garagekeuze? Ben al door 2 mensen met klem geadviseerd, niet daarheen, maar naar Fa Kl. op de Koumen in hoensbroek te gaan!
Groet,
Paul.

Mods edit: alweer quote gecorrigeerd