Uitlijnen na aanbrengen veerpootbrug?

Gestart door llinssen, 09-10-2006 17:04:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Op de laatste sleuteldag heb ik een veerpootbrug geinstalleerd.
Tijdens de installatie zei één van de aanwezigen dat het verstandig is om na installatie opnieuw te laten uitlijnen.

Is dat inderdaad verstandig?

Beetje zonde om mijn redelijk nieuwe potenza's naar de vernieling te helpen door het niet te doen, maar het kost als snel 50 euro....

Wat denken jullie?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Ludo

zolang je de veerpoot niet helemaal loshaalt is dat niet nodig.
je hebt immers nergens iets aan veranderd, enkel de moertjes losgehad van de veerschotellager.

konniekip


Turbobiker

Maar regelmatig laten uitlijnen kan sowieso geen kwaad, zeker als je wat vaker aan het boenderen bent ;)
De Tussenpaus

llinssen

Citaat van: Turbobiker op 09-10-2006 18:53:57
Maar regelmatig laten uitlijnen kan sowieso geen kwaad, zeker als je wat vaker aan het boenderen bent ;)

Boederen?
Ik heb gezocht hoor: staat niet in Van Dale....


OK, dus dat opnieuw uitlijnen is een beetje onzin / bangmakerij.

Wellicht na de winter weer even uitlijnen.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Turbobiker

Citaat van: llinssen op 09-10-2006 19:38:12
Citaat van: Turbobiker op 09-10-2006 18:53:57
Maar regelmatig laten uitlijnen kan sowieso geen kwaad, zeker als je wat vaker aan het boenderen bent ;)

Boenderen?
Ik heb gezocht hoor: staat niet in Van Dale....


OK, dus dat opnieuw uitlijnen is een beetje onzin / bangmakerij.

Wellicht na de winter weer even uitlijnen.

Staat er inderdaad niet in :-\ zal wel Drents zijn ::)

'Lekker raggen' dan...

Is niet zozeer bangmakerij, maar je uitlijning verloopt gewoon. Als je steviger doorrijdt of een keer door een kuil rijdt, verloopt de uitlijning sneller. dus bij veel km's of een stevige rijstijl: vaker uitlijnen: 2 a 3 keer per jaar. Hoeft niet, is hooguit beter (net als iets vaker je olie wisselen als je stevig doorrijdt bijvoorbeeld)
De Tussenpaus

FelixB

#6
Boenderen is gewoon een Nederlands woord hoor, vooral met racen wordt het veel gebruikt...

Maar je hebt gelijk: staat niet op Internet in de Van Dale. Ik zou het daar melden want dit zou eindelijk eens een Nederlands woord kunnen zijn wat/dat ze vergeten zijn op te nemen!

On-topic:
Ik heb er zelf ook aan getwijfeld om op de 1/2 van de levensduur van mijn Pirelli's ze te laten lijnen, het hoge bedrag houdt mij tegen. Nu controleer ik vaker op rare slijtagepatronen op de banden (is goedkoper dan klakkeloos laten lijnen  ;)).
Daar ik relatief zuinig met mijn 850 rij is het slijtagepatroon mooi egaal, alleen is inderdaad de rechtervoorband meer versleten (rotondes).

Na mijn ritje dit weekend met Emiel durf ik niet meer te beweren dat ik snel kan rijden  ;D

Verder wat Ludo zegt, BTW (By The Way): je hebt toch wel even je veren ingedrukt vóórdat je de veerpootbrug helemáál vastdraaide om een eventuele 'spannning' in je carosserie op te heffen?
855R & C70 T5 cabrio automaat

elianmars

Citaat van: FelixB op 10-10-2006 08:35:33
het hoge bedrag houdt mij tegen. Nu controleer ik vaker op rare slijtagepatronen op de banden (is goedkoper dan klakkeloos laten lijnen  ;)).

Ik ben zo'n 60 euro kwijt. Dat is toch niet echt een hoog bedrag?

Citaat van: FelixB op 10-10-2006 08:35:33
BTW (By The Way): je hebt toch wel even je veren ingedrukt vóórdat je de veerpootbrug helemáál vastdraaide om een eventuele 'spannning' in je carosserie op te heffen?

Zou dat de oorzaak zijn van het verdraaien/springen van de linkerveer bij onze wagen (althans, dat idee heb ik af en toe)?

M a r c

Nee joh, ik zie hier allemaal weer spookverhalen voorbijkomen...  Gewoon wagen op vlakke vloer, die 6 moeren eraf, vpb erop en alles vastdraaien. Klaar en rijden. Kan voor de rest helemaal niks mee gebeuren.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: elianmars op 10-10-2006 08:55:46
Zou dat de oorzaak zijn van het verdraaien/springen van de linkerveer bij onze wagen (althans, dat idee heb ik af en toe)?

Wat doet ie dan of wat hoor je?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Johann

Zoals Marc an aangeeft op een vlakke vloer met de stuurstand recht. Haal je de laatste bout van een veerpoot los kun je zo zien of er iets verschuift maar doorgaans verschuift er niets, is ook niet zoveel speling.

Het knappen/draaien van de voorveer is vaak een versleten bovenste veerschotel/stuurlager.

elianmars

Citaat van: Johann op 10-10-2006 09:03:18

Het knappen/draaien van de voorveer is vaak een versleten bovenste veerschotel/stuurlager.

Ik hoor af en toe een soort "poing" als ik het stuur redelijk ver draai en wegrijd. Eenmaal op weg hoor ik het niet meer.
Veerschotelrubbers heb ik al vervangen.

Johann

Citaat van: elianmars op 10-10-2006 09:07:22
Citaat van: Johann op 10-10-2006 09:03:18

Het knappen/draaien van de voorveer is vaak een versleten bovenste veerschotel/stuurlager.

Ik hoor af en toe een soort "poing" als ik het stuur redelijk ver draai en wegrijd. Eenmaal op weg hoor ik het niet meer.
Veerschotelrubbers heb ik al vervangen.

Heb zoiets bij de V70 gehad, was Tectyl® op de veren.. Sommige veren zit een stukje rubber of een stuk tuinslang op om dit geluid tegen te gaan.